Λέγοντας ιστορίες

Λένε πως η ιστορία είναι ένα παραμύθι που όλοι πιστεύουν. Λένε επίσης ό,τι το παραμύθι είναι μια ιστορία που κανείς δεν πιστεύει. Αν τα πράγματα είναι έτσι, οι ιστορίες μπορεί να λειτουργήσουν και σαν κοινόχρηστο νόμισμα της ανθρωπότητας. Από κοντά και ο Shakespeare, καθώς με την Miranda, την ηρωίδα του από το Tempest, δηλώνει ότι: «Η ιστορία σας, κύριε, θεραπεύει τη κουφαμάρα.»

Είναι η δύναμη της αφήγησης που, αιχμαλωτίζει αλλά ταυτόχρονα λυτρώνει, που δείχνει το δρόμο αλλά συνάμα εγκλωβίζει σε αδιέξοδα, που διδάσκει αλλά την ίδια στιγμή αποδεικνύει πως όσα και αν μάθεις, θα είναι πάντα λίγα. Όπως και να έχει το θέμα, δεν υπάρχουν πολλά άλλα που να γοητεύουν τόσο, όσο 

Read more...
 
Οι πρώτες ώρες της 30ης Μαρτίου του ΄52 – (Τετάρτη 29 Μαρτίου ’17) PDF Print E-mail

Η εκτέλεση των τεσσάρων τις πρώτες ώρες της 30ης Μαρτίου του ΄52, είναι, κατ’ αρχάς, μια από τις αποδείξεις του πόσο η Ελλάδα είχε απωλέσει κάθε έννοια εθνικής κυριαρχίας.

Με τον πρωθυπουργό Νικ. Πλαστήρα ασθενή, κλινήρη και αδύναμο, τον βασιλιά Παύλο παγερά αδιάφορο στις διεθνείς παρακλήσεις για χάρη και τους καθ’ ύλην αρμόδιους υπουργούς της κυβέρνησης τουλάχιστον απρόθυμους για οποιαδήποτε δράση, η τύχη των 4 ήταν προδεδικασμένη.  Ακόμα και ο τρόπος που εκτελέστηκαν, μέρα Κυριακή και πριν το πρώτο φως της μέρας, δείχνει αφ’ ενός, ό,τι την τύχη του τόπου δεν την όριζαν Έλληνες, αφ’ ετέρου ότι το ζητούμενο δεν ήταν η απονομή δικαιοσύνης.

Φυλακές Καλλιθέας. από εδώ οδηγήθηκαν στο απόσπασμα στο Γουδή οι τέσσερις.

Το μετεμφυλιακό κράτος διαμορφωνόταν πάνω στη ίδια φιλοσοφία του εμφυλίου, όπως σχηματίσθηκε μετά την Βάρκιζα. Δεν επιθυμούσε ηττημένους αντιπάλους. Επιδίωκε την εξολόθρευση τους, τον ολοκληρωτικό αφανισμό τους και την τρομοκρατία των όποιων συμπαθούντων.

Read more...
 
Καίτη Κουβάτσου – Κυρίτση - (Τρίτη 28 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

in memoriam

Η Καίτη Κουβάτσου δέχτηκε το πλήγμα να γίνει η πρώτη γυναίκα στην Ελλάδα που έχασε το σύζυγό της σε δυστύχημα κατά τη διάρκεια αγώνων αυτοκινήτου. Ο Πέτρος Κουβάτσος σκοτώθηκε, στα 38 του χρόνια, το Σαββάτο 27 Ιουλίου του '63, στην τελευταία στροφή της ανάβασης Φιλερήμου στη Ρόδο.

H Καίτη (αριστερά) με την Τζούλια, τον Οκτώβριο του 2002, στην παρουσίαση του βιβλίου « η ειδική μου διαδρομή» του Σαράντη Αποστολίδη.

Ήταν ένα δυστύχημα η βιαιότητα και το αποτέλεσμα του οποίου, σοκάρισε την μικρή κλειστή κοινωνία των Ελληνικών αγώνων, που μέχρι τότε δεν είχε τέτοιου είδους απώλειες. Η Καίτη κατέβηκε στο νησί παντρεμένη και γύρισε χήρα.

Το χτύπημα ήταν πελώριο, αλλά όχι μόνον κατάφερε να ξαναφτιάξει τη ζωή της, να μεγαλώσει τα παιδιά της, να ξαναπαντρευτεί τον γιατρό Κυρίτση αλλά και να παραμείνει κοντά στο σπορ επί δεκαετίες με κυρίαρχο ρόλο στην Αγωνιστική Λέσχη Αυτοκινήτου. 

Τα θυμηθήκα όλα τούτα, με την είδηση του θανάτου της. Συλλυπητήρια στα παιδιά της Λυδία και Δημήτρη.

υ.γ. επί προσωπικού:

«Γαλήνη» – Πόρος ’63
Από την κατοικία του Στέφανου και της Έρας Ζάννου, τη « Γαλήνη» στον Πόρο, είχαν παρελάσει οι περισσότεροι των Ελλήνων αγωνιζομένων των αρχών της δεκαετίας του ’60 μαζί με τις οικογένειές τους. Νωρίτερα είχαν αφήσει το στίγμα τους σε αυτό το μοναδικό κτίσμα ο Ελ. Βενιζέλος, ο Γ. Σεφέρης, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Καραγάτσης, ο Henry Millerι.

Read more...
 
Ιστορία αγάπης τύπου GTE - (Δευτέρα 27 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Η τύχη το 'χει φέρει, έτσι ώστε στα τόσα χρόνια που έχουν περάσει, να οδηγήσουμε μια σειρά από εκλεκτά τετράτροχα. Εξωτικά, ακριβά, σπάνια, ξεχωριστά, ας δοθεί οποιοσδήποτε χαρακτηρισμός και όντως μερικά από αυτά, δύσκολο είναι να τα λησμονήσεις. Για λίγα όμως, για πολύ λίγα από αυτά, μπορείς να πεις ανοικτά ότι τ' αγάπησες. Το πρόσφατο ταξίδι, εκτός Ελλάδας, για μόνιμη μετεγκατάσταση, κάποιου από αυτά, τα πολύ λίγα, τα αγαπημένα, σχεδόν με αναγκάζει να αφηγηθώ μια τέτοια ιστορία αγάπης.

Tο slide του Αλέξη Σοφιανόπουλου ήταν εξαίσιο, αλλά το μοντάζ της τετραχρωμίας ή η εκτύπωση, το αλλοίωσε σφόδρα.

Άνοιξη του '77 ήταν, όταν είχαμε πρωτογνωριστεί με το πολιτικό μοντέλο. Εκεί, στα τελειώματα του άγιου Μερκούρη που το φωτογραφίσαμε για τις ανάγκες της δοκιμής. Έφερε το αρκτικόλεξο GTE. Το κιτρινόμαυρο με μαυρόασπρα καρώ καθίσματα, τρίπορτο Kadett C. Δεν ήμουν πολύ σίγουρος, σε εκείνη την πολύ πρώτη ματιά για τα αισθήματά μου, καθότι το 80άρι GTE που μόλις είχε αποχωρήσει από τις αγκαλιές τις οικογένειας με συγκινούσε περισσότερο.

Όταν όμως, λίγες μέρες αργότερα, το είδα στις εγκαταστάσεις του Ηλιόπουλου στην διασταύρωση των οδών αγίας Άννας & Ορφέως, στο Βοτανικό, κατά τη διάρκεια του τεχνικού έλεγχου του 24ου Δ.Ρ.Α. με την αγωνιστική του προβιά, ε! τότε εξελίχθηκε άμεσα σε έρωτα. Με το νούμερο τρία στις πόρτες, το οδηγούσε ο νικητής του 22ου Δ.Ρ.Α., με Ascona τότε στην πρώτη του νίκη σε επίπεδο παγκοσμίου πρωταθλήματος, ο ψηλόλιγνος Walter Rohrl. Συμμετοχή της Opel Euro Handler Team - Elfinco.

Read more...
 
Γιορτή & Σχόλη - (Κυριακή 26 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Τριγωνικά σημαιάκια δεμένα μεταξύ τους, ψηλά, εγκάρσια  πάνω από τους δρόμους. Άλλες μεγάλες κυανόλευκες κυμάτιζαν με άνεση από τον άνεμο. Μαθητές με μπλε πανταλόνια και γαλάζια πουκάμισα, μαθήτριες με μαύρες εφαρμοστές φούστες και λευκά πουκάμισα. Πλατεία Μάνδρας, Σαββάτο 25 Μαρτίου 2017.



Ο αέρας φέρνει σκόρπιες τις λέξεις από τα συνήθη λογύδρια, όπου ο πατριωτισμός τέμνεται με την θρησκευτικότητα και ο αλυτρωτισμός με την πίστη. 
Ο περίβολος του ιερού ναού Αγίων Κωνσταντίνου & Ελένης με κόσμο. Γονείς προσέρχονται με τα μικρά παιδιά τους ντυμένα τσολιαδάκια και Όλγες. Άλλοι περίμεναν υπομονετικά πίσω από τα σχοινιά να δουν την παρέλαση. Σύμμαχός τους ο λαμπρός ανοιξιάτικος καιρός.

Read more...
 
...τούτη την ημέρα – (Σαββάτο 25η Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Τέσσερα χρόνια υπολείπονται προκειμένου να συμπληρωθούν δύο αιώνες από το διαβόητο '21. Κάτι περισσότερο από τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους, το οποίο φυσικά δεν θα υπήρχε αν δεν είχε προηγηθεί η εξέγερση.



Η 121η πρώτη επέτειος, το 1942, βρίσκει την Ελλάδα ηττημένη και υποδουλωμένη στις δυνάμεις του άξονα. Έχουν συμπληρωθεί οι έντεκα πρώτοι μήνες Κατοχής και ο φοβερός λιμός του χειμώνα. Θα σημειώσει, ανάμεσα σε άλλα, ο Γιώργος Θεοτοκάς στα περίφημα «Τετράδια ημερολογίου» του:

Read more...
 
Επτάμιση δραχμούλες – (Παρασκευή 24 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Εκεί γύρω στο '74, ο μικρός «άσσος φίλτρο», με περιεχόμενο δέκα σιγαρέτα, είχε επτάμιση δραχμούλες. Ήταν ένα πενηνταράκι πιο ακριβός από το αντίστοιχο «Καρελάκι». Κασετίνα αμφότερα, βέβαια. Ένα ποσό που μπορούσε να αντέξει ένας νεαρός, μη φανατικός καπνιστής όσο και μη φανατικός μαθητής του Γυμνασίου.

Τότε που η αντίδραση για την βίαιη μετριότητα των διδασκόντων, υπήρχαν και εξαιρέσεις κάποτε θα αναφερθούν, έφερνε τις μικρές παρέες σε ένα όμορφα παρακμιακό, σκοτεινό καφενέ των τερματικών του ΚΤΕΛ προκειμένου να αποφύγουν δια της μεθόδου της κοπάνας, κάποιες δυσάρεστες ώρες διδασκαλίας.

Ο τόπος, χωρίς να το ήξερε, περνούσε τους τελευταίους μήνες του Ιωαννιδικού καθεστώτος, η Λευκωσία ήταν ακόμα ενιαία και το Βερολίνο διχοτομημένο. Σήμερα είναι ανάποδα. Αν εξαιρέσεις το βραχνά του σχολείου και τα σημάδια από τον περασμένο Νοέμβρη, η ζωή πρόβαλε σαν ένα φωτεινό μονοπάτι γεμάτο υποσχέσεις και μια ισχυρή βούληση για να αλλαχθούν όλα. Ήταν και ο διαφορετικός τρόπος που παλλόταν εκείνη η νεανική καρδιά στη θέα κάποιων προσώπων.

Read more...
 
Πετρίτιδα (οξεία) - (Πέμπτη 23 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Έχω δυό φίλους. Άγνωστοι μεταξύ τους. Το μικρό όνομα του ενός είναι Πέτρος. Το επώνυμο του άλλου, Πετράκης. Τους ξέρω από τον προηγούμενο αιώνα. Κοινό τους χαρακτηριστικό οι βαθιές γνώσεις τους για το αυτοκίνητο.

Ο πρώτος από ερασιτεχνική μεν επαφή αλλά με πλούσιο μηχανολογικό βάθρο και πολλές παραστάσεις, ο δεύτερος καθαρά επαγγελματικά. Άλλο τους, κοινό στοιχείο, εσχάτως αποκτηθέν, αποκύημα της ύφεσης υποθέτω, η αγάπη τους για το coasting.
Μάλιστα.



Το αντιμετωπίζουν δε, ενίοτε, ως σπορ. Περηφανεύονται για το πόσο λίγο καύσιμο καίει ο ένας να κατέβει στο Σαλάντι, όπου έχει κάποιες δουλειές, και ο άλλος πόσο οικονομικά ανέβηκε στα Γρεβενά όπου έχει άλλες δουλειές. Όχι μόνο περηφανεύονται αλλά μοχθούν κιόλας για αυτό κάνοντας πλάνα και στρατηγικές.

Read more...
 
Εαρινό ράλυ σπριντ – (Τρίτη 21 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Ο φιλότιμος Νώντας Δουζίνας έστειλε αρκετά e-mail για την τέλεση του Εαρινού ράλυ σπριντ. Σαββάτο βράδυ (18/3oυ), παραμονή του αγώνα, κατέφθασε ένα από αυτά με την είδηση ότι πέρασαν 15 αυτοκίνητα τεχνικό έλεγχο και άλλα 12 θα περνούσαν την επόμενη μέρα πριν τον αγώνα. Σύνολο 27. Ξεκίνησαν 26. Τερμάτισαν 18. Τα τέσσερα από αυτά ήταν «κανονικά» 4χ4, (Pajero, Jeep, Sirion), ενώ δυο ήταν ιστορικά (Escort MKII & A.R. Veloce).

Σχεδόν σίγουρος για το αποτέλεσμα έριξα μια ματιά στο παρελθόν. Σαράντα χρόνια νωρίτερα. Στις τρεις πρώτες συναντήσεις του Πανελληνίου πρωταθλήματος ράλυ του ’77. Πρώτος αγώνας  στις 12-13 του Φλεβάρη το «Αττικοβοιωτίας». Συμμετοχές 71, μείον μία η διπλή του Τζώνυ, διότι το είχε συνήθεια αυτό ο sir, σύνολο 70. Με 480 χιλιόμετρα, 12 ετάπ, και ολονύκτιος. Τελευταία νίκη του «Σιρόκο» με την επτά και κάτι ετών Α110.

Εκκίνηση του «Αττικοβοιωτίας». Με το #3 στην  κόκκινη- μαύρη GTV o Γιώργος Μοσχούς που φορά τα linea sport γάντια του με τον Νίκο Κελεσάκο. Στο άκρο δεξιά διακρίνεται ο Γιώργος Ραπτόπουλος. Αριστερά ο Μιχάλης Κριάδης, συνοδηγός τότε στην λευκή τετράπορτη Alfeta του Κώστα «Carlo» Αποστόλου και ο διοπτροφόρος Νίκος Παπασταθόπουλος.

Read more...
 
Γιάννης Παλαιολόγος: Ο 13ος άθλος του Ηρακλή – (Κυριακή 19 Μαρτίου 2017). PDF Print E-mail

Ο Γ.Π. πραγματεύεται , στα 34 του, το πρώτο του βιβλίο, το 2014, με ιστορίες από την μεγάλη κρίση ως λέγει και ο υπότιτλος. Με εφόδιο τις σπουδές του, κάνει μια ενδελεχή έρευνα, συνομιλεί με ανθρώπους που με διάφορους τρόπους βρέθηκαν στην δίνη των γεγονότων, παραθέτει πολλά στοιχεία, επικουρούμενα από νούμερα και ποσοστά.

Είναι σαφές ότι έχει εργαστεί. Σε αρκετές καταστάσεις προχωρεί και σε συμπεράσματα. Εξ ίσου σαφές είναι ότι καταβάλει προσπάθειες να κρατά αποστάσεις. Έτσι, πρώτη ανάγνωση δεν σου δίνει περιθώριο να αποφασίσεις αν υποστηρίζει κάποια παράταξη, ή κάποιες πολιτικές.

Αρθρογράφος της «Καθημερινής», εύκολα θα μπορούσε ο αναγνώστης να τον χαρακτηρίσει ή να τον κατατάξει, αλλά ο ίδιος προστατεύεται και μόνον οι φανατικοί θα τον τοποθετούσαν και κατά το μάλλον ή ήττον, άδικα κάπου. Ο λόγος του είναι στη βάση του, μια καταγραφή της ειδησεογραφίας της κρίσης. Πλην όμως ρίχνει συχνά γέφυρες στο παρελθόν, ανιχνεύει τις αιτίες των προβλημάτων, με μια γραφή γεμάτη επιχειρήματα.

Η δουλειά του δεν έχει αόριστο ή θεωρητικό χαρακτήρα. Λειτουργώντας ερευνητικά και δημοσιογραφικά συνομιλεί με πρόσωπα που πήραν αποφάσεις ή επηρέασαν γεγονότα. Καθηγητές Πανεπιστημίου, συνδικαλιστές, ποδοσφαιριστές, εφοπλιστές, διευθυντές εργοστασίων, μηχανικούς, καταστηματάρχες. Και δεν είναι λίγα:

Read more...
 
Ιστορίες δεισιδαιμονίας και προκατάληψης - (Παρασκευή 17 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Ομοφοβία - AIDS & motorsports: Από τον Tim Richmond στον Danny Watts

Πολύ πρόσφατα ήρθε στο φως της δημοσιότητας η περίπτωση του Danny Watts. Οδηγός αγώνων, όχι από το πιο ψηλό ράφι, αλλά επαγγελματίας και οπωσδήποτε με συγκεκριμένες επιτυχίες, τέτοιες  που κανείς, ακόμα Έλλην, δεν έχει καταφέρει. Τοποθετώ το εθνικό στοιχείο ώστε να μην βρεθούν ημεδαποί να πουν με την χαρακτηριστική αφέλεια, το σύνηθες: «έλα μωρέ, ούτε η μάνα του δεν τον ξέρει».

- Tim Richmond                                                                   - Danny Watts

Όταν βγάλουμε τον πρώτο Έλληνα με οκτώ συμμετοχές στο Le Mans, τρία πλασαρίσματα στη δεκάδα της γενικής και μια πρώτη στην κλάση του, ίσως περιορίσουμε την αμετροέπειά μας. Τι μας είπε λοιπόν ο 37χρονος Βρετανός οδηγός αγώνων; Αποκάλυψε δημοσίως ότι είναι ομοφυλόφιλος. Το έκανε αφού αποχώρησε από την ενεργό δράση γιατί όπως δήλωσε: «αισθανόμουν πως αν το είχα παραδεχθεί νωρίτερα, θα με είχαν εξοντώσει αμέσως».

Βρισκόμαστε στο 2017 και τούτη η τοποθέτηση του Watts μας γυρνά κάποια τριάντα χρόνια πίσω, σε μια άλλη περίπτωση. Πολύ πιο δύσκολη και τελικά τραγική. Στον Tim Richmond.

Read more...
 
John Surtees (1934 -2017) - (Τετάρτη 15 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Εγκαταλείποντας τον μάταιο κόσμο μας, ο John Surtees, σφράγισε μια ιστορία μοναδική. Πιθανότατα δε, και εις το διηνεκές, ανεπανάληπτη. Γεννημένος στο Tatsfield του Surrey στις 11 Φεβρουαρίου του '34 έχει το αποκλειστικό προνόμιο, να κατέχει παγκόσμιους τίτλους στους κορυφαίους θεσμούς τόσο στο δίτροχο όσο και στο τετράτροχο σύμπαν.

Μετρά τρεις τίτλους στα 350 δίτροχα c.c. τέσσερις στα 500 c.c., κορυφαία κατηγορία τότε που τους κατέκτησε στο δίτροχο κόσμο ('56, '58, '59, '60) και έναν στην F1 ('64). Σύνολο οκτώ. Αν προστεθεί και μια «ταπεινή» τρίτη θέση στις 24 ώρες του Le Mans το '64, έχουμε μια εικόνα γιατί το σύνολο των επιδόσεών του είναι πάρα πολύ απίθανο να βρει, ποτέ, μιμητές.

Επέζησε σε εποχές όπου οι φυλές των αναβατών και των οδηγών γνώριζαν μεγάλες απώλειες. Διακρίθηκε μέσα από συνθήκες πρωτόγονες σε σχέση με τις σημερινές. Τον Σεπτέμβρη του '65 καθώς κατέρρευσε το εμπρόσθιο σύστημα της Lola T70, σε δοκιμές στο σιρκουί  Mosport στον Καναδά, επέζησε μεν, με πολλαπλά κατάγματα δε. Με αλλεπάλληλες εγχειρήσεις η διαφορά ανάμεσα στα δυο πόδια του, μειώθηκε από τα δέκα εκατοστά αμέσως μετά τον τραυματισμό, στα 2,5.

Read more...
 
Rossonero ...automaticο - (Δευτέρα 13 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Τι έχουμε εδώ; Το σήμα ενός Αυστριακού με Ιταλικό όνομα, πάνω σε γιαπωνέζικο αυτοκίνητο που φορά Ιταλικό κινητήρα και κατασκευάζεται κατά ένα μεγάλο μέρος στο μεγάλο νησί του ανατέλλοντος ηλίου, αλλά το φινίρισμα γίνεται στη χώρα της Αναγέννησης. Με δυο λέξεις: Δείγμα εποχής.



Έχοντας ήδη μια σημαντική εμπειρία από την «απλή» έκδοση, και ταυτόχρονα κάτι παραπάνω από θετική εντύπωση, η αναμονή για την επαφή με το Spider Abarth, ήταν ευχάριστα βασανιστική. Η αλήθεια είναι ότι το ποντάρισμα στο χαρτί της μνήμης είχε αποδώσει. Η ονοματοδοσία, η διχρωμία ανάμεσα στο μαύρο και στο κόκκινο σε αυτή σύγχρονη ρουλέτα της αυτοκινητοβιομηχανίας, πέτυχε τον στόχο της. Που δεν ήταν άλλος από την σύνδεση με το παρελθόν και το ερέθισμα του θυμικού. Και εκεί που είχε κάτσει η μπίλια, και όλο προσμονή περιμέναμε αυτό το ταξίδι στο παρελθόν και τη σύγχρονη εκδοχή του παραμυθιού, εκεί προσγειωθήκαμε στην μοχθηρή πραγματικότητα.

Read more...
 
More Articles...