auto stories

Κάποιες φορές είναι προσωπικές, ιστορίες. Κάποιες άλλες είναι κάτι οικουμενικότερο, γνωστότερο.
Στην πλοκή όμως υπάρχει πάντα ένα τετράτροχο ή και περισσότερα.
Ο ρόλος τους δεν είναι ούτε αμελητέος, ούτε άψυχος.
Λειτουργεί σαν δομικό στοιχείο, συμμετέχοντας και όχι διακοσμώντας, γεννώντας συναισθήματα, παρέχοντας ερείσματα.

 



Ιστορία αγάπης τύπου GTE - (Δευτέρα 27 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Η τύχη το 'χει φέρει, έτσι ώστε στα τόσα χρόνια που έχουν περάσει, να οδηγήσουμε μια σειρά από εκλεκτά τετράτροχα. Εξωτικά, ακριβά, σπάνια, ξεχωριστά, ας δοθεί οποιοσδήποτε χαρακτηρισμός και όντως μερικά από αυτά, δύσκολο είναι να τα λησμονήσεις. Για λίγα όμως, για πολύ λίγα από αυτά, μπορείς να πεις ανοικτά ότι τ' αγάπησες. Το πρόσφατο ταξίδι, εκτός Ελλάδας, για μόνιμη μετεγκατάσταση, κάποιου από αυτά, τα πολύ λίγα, τα αγαπημένα, σχεδόν με αναγκάζει να αφηγηθώ μια τέτοια ιστορία αγάπης.

Tο slide του Αλέξη Σοφιανόπουλου ήταν εξαίσιο, αλλά το μοντάζ της τετραχρωμίας ή η εκτύπωση, το αλλοίωσε σφόδρα.

Άνοιξη του '77 ήταν, όταν είχαμε πρωτογνωριστεί με το πολιτικό μοντέλο. Εκεί, στα τελειώματα του άγιου Μερκούρη που το φωτογραφίσαμε για τις ανάγκες της δοκιμής. Έφερε το αρκτικόλεξο GTE. Το κιτρινόμαυρο με μαυρόασπρα καρώ καθίσματα, τρίπορτο Kadett C. Δεν ήμουν πολύ σίγουρος, σε εκείνη την πολύ πρώτη ματιά για τα αισθήματά μου, καθότι το 80άρι GTE που μόλις είχε αποχωρήσει από τις αγκαλιές τις οικογένειας με συγκινούσε περισσότερο.

Όταν όμως, λίγες μέρες αργότερα, το είδα στις εγκαταστάσεις του Ηλιόπουλου στην διασταύρωση των οδών αγίας Άννας & Ορφέως, στο Βοτανικό, κατά τη διάρκεια του τεχνικού έλεγχου του 24ου Δ.Ρ.Α. με την αγωνιστική του προβιά, ε! τότε εξελίχθηκε άμεσα σε έρωτα. Με το νούμερο τρία στις πόρτες, το οδηγούσε ο νικητής του 22ου Δ.Ρ.Α., με Ascona τότε στην πρώτη του νίκη σε επίπεδο παγκοσμίου πρωταθλήματος, ο ψηλόλιγνος Walter Rohrl. Συμμετοχή της Opel Euro Handler Team - Elfinco.

Read more...
 
2CV - (Παρασκευή 3 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Αν το C3 θεωρηθεί απόγονος του  2CV, είναι περίπου βέβαιο ότι δεν θα καταφέρει να αγγίξει το στίγμα του προγόνου του. Όχι ότι δεν αποτελεί μια πλήρη, μια άρτια πρόταση, αλλά διότι σε μια τόσο πλούσια παγκόσμια παραγωγή είναι σχεδόν αδύνατον πια, κάποιο αυτοκίνητο να γίνει σύμβολο. Είναι και θέμα εποχής.

Στο μεσοπόλεμο, ο ιδρυτής Andre Citroen,  πέμπτος γιος του Ολλανδοεβραίου εμπόρου διαμαντιών Levie Citroen (ο οποίος αυτοκτόνησε όταν ο Andres ήταν πέντε ετών), και της πολωνοεβραίας Amelia Kleinman, βίωσε μια μετεωρική άνοδο και μια αντίστοιχη πτώση. Γύρισε την παραγωγή του εργοστασίου από πολεμικό υλικό, σε αυτοκίνητα.

Εμπνευσμένος μηχανικός, ριψοκίνδυνος επιχειρηματίας αλλά και αθεράπευτος τζογαδόρος. Έτσι τον Δεκέμβρη του '34 η εταιρεία πέρασε στα χέρια του βασικού πιστωτή της. Της Michelin. Επτά μήνες αργότερα o Andres εγκατέλειπε τα εγκόσμια χτυπημένος από καρκίνο του στομάχου. Κι' αν η μεγάλη προπολεμική επιτυχία της Citroen ήταν η Traction Avant, η πρώτη μεταπολεμική ήταν το 2CV. Όλα όμως είχαν ξεκινήσει πριν αιματοκυλίσει το σύμπαν το παλικαράκι με το μουστάκι.

Read more...
 
Ελλάς και Αυτοκινητικό Ανατολικό μπλοκ - (Σαββάτο 18 Φεβρουαρίου 2017) PDF Print E-mail

Μια σύντομη περιήγηση στην χαμένη αυτοκινητική και την, εξ ανάγκης έστω, ταπεινότητα του Έλληνα καταναλωτή.

Η εισαγωγή οχημάτων από τις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού, δεν ήταν και η πιο εύκολη δραστηριότητα στην μετεμφυλιακή Ελλάδα. Αλλά το, κατά τον W. Churchill, σιδηρούν παραπέτασμα, η, κατ' άλλους αυτοκρατορία του κακού, έφτιαχνε αυτοκίνητα, φορτηγά, μοτοσυκλέτες, γεωργικούς ελκυστήρες. Έκανε και εξαγωγές.

Υπήρχαν όμως διάφορα εμπόδια, πέρα από τα ιδεολογικά, τα οποία συνήθως αίρονται στους περισσότερους όταν εμφανίζεται η μαγική λέξη κέρδος. Το πιο ακανθώδη, ήταν ότι τα ρούβλια ήταν πάντα ρούβλια, ακόμα και απέναντι στη δραχμή. Μια δραχμή, ας το θυμηθούμε, που κράτησε την ισοτιμία της απέναντι στο αμερικανικό δολάριο για μερικές δεκαετίες. Επίσης και η μεγάλη επιφυλακτικότητα του καταναλωτικού κοινού, ακόμα και του Ελληνικού, για την αξιοπιστία των προϊόντων.

Για το πρώτο, το νομισματικό, είχε εφευρεθεί, προπολεμικώς, η λύση του clearing. Σου στέλνω οκτώ π.χ. φορτηγά πορτοκάλια, μου στέλνεις μια νταλίκα με Ζιγκουλί. Δεν μπερδευόμαστε με συναλλάγματα και ισοτιμίες. Δεν βιαιοπραγούμε με το εμπορικό μας ισοζύγιο.

Για το δεύτερο, την εκδηλωμένη επιφυλακτικότητα, και γιατί οι Έλληνες που το πιο ακραίο τους τεχνολογικό κατόρθωμα με ρόδες ήταν τα τρακτέρ του Σωκράτη  Μαλκώτση, απέρριπταν μια σειρά από Ανατολικές βιομηχανίες είναι ένα ερώτημα με εύκολες απαντήσεις, που συνάγονται από την πραγματικότητα.

Read more...
 
Με αφορμή το νέο Countryman - (Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2017) PDF Print E-mail

Αυτά τα οποία περιέγραψαν στις σελίδες της ιστορίας που εξέδωσαν, για τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, τόσο ο Raymond Cartier, όσο ο Winston Curchill, όσο και οι υπόλοιποι ιστορικοί, φαίνεται, πως δεν ανταποκρίνονται πια, στην πραγματικότητα.


Αυτό σκεπτόμουν μόλις ξεπρόβαλε ο ήλιος, στο Hedsor House, κοντά στην Οξφόρδη, όπου παραδώσαμε το νέο MINI Countryman Cooper S ALL4. Μια ομάδα Γερμανών είχε καταλάβει, ενάντι αδροτάτης υποθέτω αμοιβής, το παλιό Βρετανικό αρχοντικό, είχε στήσει το, ως συνήθως, αψεγάδιαστο πρόγραμμα παρουσίασης του μοντέλου της. Το οποίο μοντέλο ήταν ένα απόλυτα Βρετανικό όχημα, που σχεδίασε ένας Σμυρνιός, έγινε τεράστια επιτυχία τη δεκαετία του '60, και γνωρίζοντας κι αυτό, την παρακμή της Βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, πέρασε στα χέρια της Βαυαρίας.

Read more...
 
Soichiro, Ayrton & NSX - (Κυριακή 14 Αυγούστου 2016) PDF Print E-mail

Το αυτοκινητικό σύμπαν χρωστά στον ατίθασο Soichiro Honda. Χωρίς την δική του παρουσία, θα ήταν σαφώς πιο φτωχό. Γεμάτη οράματα, πνοή και καλπάζουσα δημιουργικότητα η Honda εξελίχθηκε από το '49 όταν ο ιδρυτής της, κατασκεύασε τον πρώτο κινητήρα εσωτερικής καύσης, σε ένα παγκόσμιο οικονομικό μέγεθος, μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα.

Στο απόγειο της φήμης της, τότε που με εκείνο το διαμάντι, τον  RA168E turbo V6 που είχαν στις πλάτες τους οι πιλότοι της McLaren, Ayrton Senna και Alain Prost, σάρωναν τα πάντα στον πιο ακραίο θεσμό του μηχανοκίνητου αθλητισμού του πλανήτη, μας γνώρισε το NSX και δικαιολόγησε ακόμα μια φορά την πρωτοπορία της.

Read more...
 
Νοrman Atlantic & «Δύο – Δύο» - (Παρασκευή 13 Μαίου 2016) PDF Print E-mail

To  ΜS Norman Atlantic είναι σημαδεμένο με βαρύ πένθος. Σε ένα ναυτικό δυστύχημα που ακόμα δεν έχει ερευνηθεί και αποσαφηνισθεί στο σύνολό του, 12 άτομα έχασαν τη ζωή τους και άλλα 18 αγνοούνται.



Βάσει των συνθηκών του συμβάντος, εύκολα θα μπορούσαν είναι περισσότεροι.

Σε μια θάλασσα που μαινόταν από θυελλώδεις ανέμους, στην καρδιά του χειμώνα, πάνω σε ένα φλεγόμενο οχηματαγωγό οι 30 ζωές που χάθηκαν από τους 500 επιβαίνοντες είναι ένα μικρό τίμημα.

Κολοσσιαίο  βεβαίως, για τους συγγενείς και τους αγαπημένους των απολεσθέντων.

Μαζί με τις ψυχές που χάθηκαν για πάντα, θύματα ασφαλώς ατυχίας και ότι άλλο προκύψει από το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, κάηκαν, καταστράφηκαν και μέταλλα. Φορτηγά και αυτοκίνητα που ήταν φορτωμένα στο δύσμοιρο βαπόρι.

Από μερικές εικόνες γίνεται σαφής η κόλαση που επικράτησε πάνω στο  Norman Atlantic και ο τρόμος που θα ένιωσαν οι επιβάτες. Κι όμως μέσα από όλο αυτό το μακελειό, πέρα από όσους σώθηκαν, υπήρξαν και κάποιοι άλλοι τυχεροί.

Read more...
 
Περί Συμβίωσης & Χωρισμών - Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2016 PDF Print E-mail

Η καθημερινότητα της δουλειάς μας είναι ένα σκηνικό, όπου η συνήθης σταθερά είναι το απρόβλεπτο. Με την έννοια ότι όσο καλό σχέδιο και να έχει εκπονηθεί, συχνά θα υπάρξει ένας αστάθμητος παράγοντας, κάτι που δεν εξαρτάται από μας και θα ανατρέψει τον προγραμματισμό.   
Σε αυτό το περιβάλλον θέλεις πιστούς συντρόφους και αξιόπιστα εργαλεία. Για τους πρώτους, παρότι δεν τους διάλεξες, η Τύχη φάνηκε απλόχερη και τους έχεις. Για τα δεύτερα, το προσπαθείς σε καθημερινή βάση.

Φωτογραφίσεις, μετρήσεις, ταξίδια, παραλαβές και παραδόσεις αυτοκινήτων, ένα αδιάκοπο πηγαινέλα, ένα σύστημα που για να κρατηθεί ζωντανό χρειάζεται τετράτροχη υποστήριξη. Είναι κάποια χρόνια που σε αυτό θέμα είχαμε ακουμπήσει πάνω σε διάφορα Honda Jazz. Εν αρχή σε κάποιο λευκό, ακολούθως σε ένα υβριδικό πράσινο και τους τελευταίους δέκα μήνες, σε ένα άλλο λευκό, το περίφημο 2891.

Στα μέσα του Δεκέμβρη αφήσαμε τον πεντάπορτο σύντροφο μας στις εγκαταστάσεις του ομίλου Σαρακάκη. Κάποιος από μας, επιθύμησε να γράψει κάτι σαν «αποχαιρετισμό στο Τζάζ», αλλά επειδή το μικρό του όνομα δεν ήταν Ernest

Read more...
 
Τι Δόκιμος! - Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016 PDF Print E-mail

Έχουν παρέλθει ακριβώς 79 χρόνια από τον Δεκέμβριο του '36, όταν ο τεχνικός διευθυντής της Opel, Heinrich Nordhoff, παρουσίασε στο κοινό, το πρώτο Kadett. Κι' αν η ονομασία του παραπέμπει σε ένα, υπό δοκιμασία, προϊόν (στα Γερμανικά Kadett σημαίνει Δόκιμος), η μετέπειτα πορεία του, μέχρι να αντικατασταθεί, μετά από 56 χρόνια, από το Astra, ήταν αποδεδειγμένα πετυχημένη.

Το πρώτο Kadett, που ήρθε στον κόσμο τον μεσοπόλεμο, τον Δεκέμβρη του '36

Κατασκευάστηκαν διάφορες εκδόσεις των πρώτων Kadett, μέχρι το 1940, οπότε οι ανάγκες για πολεμικό υλικό, άλλαξαν τις γραμμές παραγωγής του Rüsselsheim, το οποίο όμως είχε προλάβει να γίνει τόσο το πρώτο εργοστάσιο στην Ευρώπη που εφάρμοσε την γραμμή παραγωγής, όσο και εκείνο με την μεγαλύτερη παραγωγή, κατασκευάζοντας 106.608 Kadett.

Όταν η Γερμανία εξαναγκάστηκε σε άνευ όρων συνθηκολόγηση οι εγκαταστάσεις του  Rüsselsheim ξηλώθηκαν και μεταφέρθηκαν στην Σοβιετική Ένωση ως τμήμα των πολεμικών επανορθώσεων. Από τις τρομακτικές Ναζιστικές εορτές

Read more...
 
Το άτι, ως ιδρυτής μιας ολόκληρης κατηγορίας - Σαββάτο 12 Δεκμεβρίου 2015 PDF Print E-mail

Στην πέρα του Ατλαντικού γη, όλα είναι διαφορετικά. Κυριαρχεί μια άλλου είδους κουλτούρα, σε κάθε τι. Απότοκο, ίσως, εκείνου που είχε εκφράσει ο sir Winston Churchill: «Μπορείς πάντα να ποντάρεις ότι οι Αμερικανοί θα κάνουν το σωστό. Αφού βέβαια έχουν δοκιμάσει οτιδήποτε άλλο.».

Σε ότι αφορά την αυτοκινητοβιομηχανία τους, ήταν επόμενο να έχουν διαφορετικές προτάσεις και άλλα μεγέθη, συμβατά με τις τοπικές συνθήκες.

Το αυτό και για την προσέγγισή τους, στα σπορ αυτοκίνητα. Μυώδη, με V8 βροντώδεις κινητήρες, δουλεμένα πάνω στη φιλοσοφία του ότι το μέγεθος μετρά. Γρήγορα δημιουργήθηκε μια νέα, άτυπη, κατηγορία ονόματι pony car, όπου καταχωρούσαν κάθε  προσιτό, υψηλής αισθητικής, με σπορ καταβολές, αυτοκίνητο.

Αυτή λοιπόν η κατηγορία, εμπνεύστηκε και συστήθηκε, το '64, εξ΄ αφορμής του λανσαρίσματος της Mustang. Κι είναι λίγο περίεργο αυτό, διότι ο Αμερικάνικος τύπος δεν ευαισθητοποιήθηκε ούτε έντονα ούτε ιδιαίτερα παρά μετά από 3 – 4 χρόνια από την παρουσίαση της.

Read more...
 
Μοχάμεντ Ρεζά & Geländewagen - Τρίτη 8 Δεκεβρίου 2015 PDF Print E-mail

Είναι απρόβλεπτο το τι μπορεί να ωθήσει, ή να εμποδίσει την αυτοκινητική παραγωγή. Ποιες ανάγκες ή τι επιθυμίες μπορεί να καλύψει. Η ιστορία της G Class ή Geländewagen (όχημα εξοχής σε πολύ ελεύθερη απόδοση), είναι χαρακτηριστική. Την εποχή της παντοδυναμίας του, ο Μοχάμεντ Ρεζά, δεύτερος και τελευταίος μονάρχης της δυναστείας  Παχλαβί, ήταν ταυτόχρονα και σημαντικός μέτοχος της Mercedes. Διετύπωσε λοιπόν την ιδέα προς το εργοστάσιο, για την κατασκευή ενός μικρού ευέλικτου, ισχυρού στρατιωτικού οχήματος.

Η ιδέα κυοφορείται στις αρχές της δεκαετίας του '70, αλλά θα χρειαστεί σχεδόν εννέα χρόνια ώστε να αστικοποιηθεί, το '79 και να λανσαριστεί ως πολυτελές τετρακίνητο. Τότε, ο όρος Sport Utility Vechicles (SUV), δεν είχε ακόμα ανακαλυφθεί. Όπως και να έχει, την ίδια χρονιά ο Σάχης αναγκάζεται να αποχωρήσει από το Ιράν, στο οποίο καταφθάνει ο Χομεϊνί ως ηγέτης της Ισμαλικής επανάστασης. Ο τέως μονάρχης θα αποβιώσει το καλοκαίρι του '80 και ο θρησκευτικός ηγέτης θα αλλάξει τα πάντα στην πατρίδα τους, σε μια ιστορική ενότητα που η Δύση δυσκολεύτηκε να κατανοήσει, αν υποτεθεί ότι την κατανόησε ποτέ. Το κοινό τους γνώρισμα είναι ότι πέθαναν και οι δύο προσβεβλημένοι από καρκίνο.

Read more...