Κινηματογράφος

 

για την 7η Τέχνη,
τον κόσμο της,
τους πρωταγωιστές της.



Το σχήμα του νερού – (Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2018) PDF Print E-mail

Σεναριακά, μπορεί για κάποιους αυστηρούς,  να έχει ατέλειες ή να εδράζεται πάνω σε αφελή σύλληψη. Μπορεί.

Κι αν αυτό, υποτεθεί ότι  αποτελεί ελάττωμα, είναι το μοναδικό.  Στο φινάλε έχει τη δέουσα δόση αφέλειας, που επιτάσσει κάθε παραμύθι. Και όπως κάθε παραμύθι που σέβεται την ύπαρξή του, περνάει σωρεία μηνυμάτων.

Είναι μια καταπληκτική κινηματογραφική δουλειά,  πυκνογραμμένη όσο λίγες. Απευθύνεται τόσο σε εκπαιδευμένους και καλλιεργημένους θεατές, όσο και σε εκείνους με ελάχιστες εμπειρίες. Κι αυτό συνιστά, κατ’ αρχάς, μια επιτυχία.

Έπονται οι επόμενες. Είναι μια ακριβής, λεπτομερής και πρωτίστως βαθιά εξέταση των ανθρώπινων, εν πρώτοις, αδυναμιών, επιθυμιών και ακολούθως μια ακτινογραφία της παθογένειας του Αμερικάνικου τρόπου ζωής.

Θίγονται όλα με ένα μοναδικό τρόπο. Στην κορφή ο έρωτας, βέβαια. Γενεσιουργός, στη δομή της ανθρώπινης ύπαρξης, απαραίτητο συστατικό στοιχείο της ανθρωπότητας.

Η φύση του οποίου δεν υποχωρεί μπροστά σε τίποτα. Ακόμα και στο άγνωστο. Και οι μεγαλύτερες θυσίες, οφείλουν να γίνονται στο βωμό του.

Όπως και τα μεγαλύτερα θάρρητα γεννιούνται από το βωμό του.

Read more...
 
My name is Mildred – (Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2018) PDF Print E-mail

Έτσι μας συστήνεται η πρωταγωνίστρια στο πέμπτο, μόλις, λεπτό. Την υποδύεται έξοχα, η Francis McDermand στο πολυσχηματικό Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Δεν περιμέναμε τίποτα λιγότερο από μια καλλιτέχνιδα με τέσσερις υποψηφιότητες, ένα Oscar πρώτου γυναικείου ρόλου, δεκάδες άλλων διακρίσεων, ακόλουθα όλα τούτα σημαντικών σπουδών και σοβαρότερων ερμηνειών.

Είναι μια γυναίκα χωρισμένη, που κατοικεί στην μικρή κωμόπολη του Μιζούρι, ονόματι Έμπιν. Μεσοδυτική πολιτεία με ότι συνεπάγεται αυτό. Η 16χρονη κόρη της έχει βιαστεί, δολοφονηθεί και καεί.

Έχουν παρέλθει μήνες επτά, καμιά πρόοδος δεν έχει γίνει την διαλεύκανση του εγκλήματος και τότε κάνει ένα μεγάλο συγκρουσιακό βήμα που θα τη φέρει αντιμέτωπη με το σύνολο σχεδόν της μικρής κοινωνίας.

Read more...
 
Νιότη - (Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2018) PDF Print E-mail

Ο κινηματογράφος του Paolo Sorrentino είναι ποίηση με εικόνες. Είναι λυρισμός. Μας το θυμίζει και στη Νιότη. La Giovinezza στη γλώσσα του σκηνοθέτη. Που μας ήρθε μετά το Il Divo και την Τέλεια Ομορφιά. Ο Ιταλός δημιουργός χρησιμοποιεί τα ίδια εργαλεία και παράγει το ίδιο εξαίσιο αποτέλεσμα. Πατάει πάνω σε  φυσιογνωμίες ιδιαίτερες, σε ειρηνικά τοπία, διανθισμένα με διαλόγους κατά μείζονα λόγο ευφυείς, και σε λεπτές ιδέες .

Στη Νιότη αξιοποιεί μια τετράδα λαμπρών ερμηνευτών. Ο οσκαρικός Βρετανός Michael Caine, μας προσφέρει ένα ακόμα υψηλό δείγμα ηθοποιίας, ενώ ο  επίσης γεννημένος την δεκαετία του ’30 Αμερικανός Harvey Keitel στέκεται σε αντίστοιχο επίπεδο. Παρούσες και οι νεότερες γενιές με εκπροσώπους την Rachel Hannah Weisz και τον νεότατο Paul Franklin Dano ακολουθούν με εξίσου άριστες ερμηνείες. Κοντά τους και η Jane Fonda σε ένα γρήγορο αστραφτερό πέρασμα.

Κάτι που αξίζει μιας μνείας αναφορικά με τις γενιές των ηθοποιών, είναι το γεγονός ότι ο Caine δεν ολοκλήρωσε ούτε καν τις εγκύκλιες σπουδές, σε αντίθεση με την σύζυγο του  Daniel Craig, Rachel Weisz, η οποία,  ανάμεσα στα διάφορα πτυχία της είναι και απόφοιτος του Trinity Hall του Cambridge.

Read more...
 
baby driver – (Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2017) PDF Print E-mail

Κλασσική περίπτωση Αμερικάνικης ταινίας που αν είχε αποφύγει τις υπερβολές και το βαθύ μελόδραμα, θα ήταν πολύ καλύτερη.

Στηρίζεται στο αθώο παιδικό πρόσωπο του Ansel Elgort, ο οποίος πριν τα 25 του χρόνια, αξιοποιεί τα ταλέντα του (ηθοποιός, τραγουδιστής, dj) και κάνει το βήμα του πρωταγωνιστή. Κάπως έτσι συγκέντρωσε περισσότερους από οκτώ εκατομμύρια followers στο Instagram.

Κοντά του ο Kevin Spacy, ο M.J. Fox από τo πρώτο ράφι των αστέρων, ενώ η Lily James, η Eiza González και ο Jon Hamm συμπληρώνουν το καστ.

O μικρός είναι οδηγός διαφυγής σε ληστείες. Ρόλο που έχει παίξει πριν 39 χρόνια και ο Ryan o’Neil στo the Driver, σε ένα άλλο κινηματογραφικό στυλ. Ξεκινά καταιγιστικά υπό του ήχους των Jon Spencer Blues Explosion και του κομματιού Bellbottoms. Λέξη που αναφέρεται στα παντελόνια καμπάνες.

Κόκκινο (!) WRX κάνει όργια με το χειριστή του, ψύχραιμο, ήρεμο να αυτοσχεδιάζει με άνεση σε κάθε αναποδιά. Στην οδηγική αργκώ το δένει φιόγκο, το όχημα. Κι όλο το σόου εξελίσσεται με τον οδηγό να είναι καλωδιωμένος. Απομονωμένος στον δικό του μουσικό κόσμο, αγκυροβολημένος στις νότες του. Σιωπηλός και απρόσιτος.

Read more...
 
McLaren. Η ταινία – (Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2017) PDF Print E-mail

H Universal Pictures και ο σκηνοθέτης Roger Donaldson παρουσίασαν μια παραγωγή με αντικείμενο τη ζωή του Bruce McLaren. Είναι μια εξαιρετική ντοκυμαντερίστικη δουλειά, που διακρίνεται για το δέσιμο των σκηνών του παρελθόντος με τις αναπαραστάσεις, ενώ εξίσου σπουδαία είναι η προσθήκη ήχων στα παλιά φιλμς. Μαζί με όλους τους συντελεστές υπογράφει και ο Keiran McGee με την ιδιότητα του ιστορικού ερευνητή.


Ξεκινά από τις τελευταίες στιγμές του Β.Μ., κατά την διάρκεια δοκιμών, τον Ιούνιο του ’70 στο Goodwood, και λίγο πριν φθάσουμε στη μοιραία στιγμή, μας γυρνά 28 χρόνια νωρίτερα, στην Remuera του Auckland στην Νέα Ζηλανδία, στην πατρίδα του Bruce ο οποίος τότε κάνει τα πρώτα διστακτικά του βήματα στον αχανή κόσμο της αυτοκίνησης.

Ο Bruce McLaren ένα κουτσό, λόγω της νόσου Legg - CalvePerthes, παιδί, ένας μικρός το δέμας άνδρας από την άλλη άκρη του κόσμου και σε κάθε περίπτωση μακρυά, πολύ μακρυά από τα κέντρα του μότοσπορτ, Ευρώπη και Η.Π.Α. θα καταφέρει μοναδικά επιτεύγματα σε μικρή μονάδα χρόνου. Η ταινία μας τα διηγείται με τρόπο γλαφυρό και συγκινητικό.

Read more...
 
Captain Fantastic – (Τετάρτη 3 Μαίου 2017) PDF Print E-mail

Χωρίς να έχει κάποια καινούργια ιδέα στη διάθεση του, αν υποτεθεί ότι υπάρχουν τέτοιες, ο σκηνοθέτης Matt Ross στήνει μια αξιοθαύμαστη ιστορία που ισορροπεί ανάμεσα στο κλάμα και στο γέλιο, ανάμεσα στον συμβιβασμό και την εξέγερση.

Τα υλικά του  του για αυτή τη δημιουργία, είναι το σύνολο των ηθοποιών, μικρών (σε ηλικία) και μεγάλων που συστήνουν ένα πολύ ενδιαφέρον καστ.

Αν έπρεπε απαραίτητα να ξεχωρίσω κάποιους θα πρότεινα από τους πρώτους, τους ανήλικους θα πρότεινα τον Nicholas Hamilton στον ρόλο του Rellian και την Shree Crooks ως Zaja.

Απερίγραπτα μουτράκια, μοναδικές εκφράσεις και αντίστοιχη ερμηνεία. Από τους ενήλικους ο Vigo Mortensen ως Ben κλέβει την παράσταση, χωρίς να αγνoείται την παρουσία του πάντοτε επιβλητικού Frank Langella.

Έξη παιδιά από επτά μέχρι δεκαεπτά ετών απομονωμένα σε δυσπρόσιτα δάση, μεγαλώνουν μακριά από τις συνηθισμένες νόρμες. Τους τελευταίους μήνες, χωρίς την μητέρα τους που ασθενεί.

Το καθημερινό τους πρόγραμμα είναι φορτωμένο, βαρύ, συχνά εξουθενωτικό, με έμφαση τόσο στην φυσική κατάσταση όσο και στην πνευματική ολοκλήρωση. Αντιμετωπίζεται όμως σαν παιχνίδι, σαν μια αναμέτρηση, σε μια πολύ κλειστή κοινωνία δομημένη πάνω στη δική της φιλοσοφία και πρακτική.

Read more...
 
Mud – (Τετάρτη 26 Απριλίου 2017) PDF Print E-mail

Αμερικάνικος Νότος, Καλοκαίρι, Μισσισιππής. Aνθρώπινα πάθη και αδυναμίες. Έρωτας και βία. Ο Jeff Nichols, στήνει αριστοτεχνικά μια απλή πλοκή με όλα τα παραπάνω συστατικά. Σύμμαχοί του ο εγνωσμένης αξίας Matthew McConaughey, σε ένα ακόμα ερμηνευτικό ρεσιτάλ και δυο νέα παιδιά.

Μαζί του, ο 16χρονος, τo '12 που γυρίστηκε η ταινία, Tye Sheridan, στην δεύτερη του κινηματογραφική εμφάνιση και ο συνομίληκος του Jacob Lofland, στην πρώτη του εμφάνιση στην μεγάλη οθόνη. Από κοντά ο Sam Shepard, η Reese Witherspoon και ασφαλώς κάποια μαγευτικά σκηνικά δίπλα στο μεγάλο ποτάμι, που γεννά μυστήριο.

Δεν είναι κάτι το ειδυλλιακό. Ακόμα και ως εικόνα. Υπάρχει η αταξία της ασχήμιας, ο μόχθος για το μεροκάματο, η απειλή της φτώχιας, το ρηχό της έλλειψης καλλιέργειας, την τραχύτητα της καθημερινότητας και όλα αυτά μαζί δοκιμάζουν τους ανθρώπους και τις σχέσεις τους.

Δοκιμάζουν πάνω απ’ όλα μια λέξη. Την αγάπη. Με όλες τις σημασίες και τις έννοιες της. Την μητρική, την πατρική, τη συζυγική, την φιλική, την ερωτική. Όλες.

Read more...
 
Eye in the sky – (Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2017) PDF Print E-mail

Σε μεγάλο βαθμό δραματοποιημένο, αλλά ικανό να κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή επί μακρώ ψηλά, ομού και την αγωνία του, το Eye in the sky του Νοτιοαφρικανού Gavin Hood, θέτει μια σειρά από ηθικά ερωτήματα που έρχονται στο προσκήνιο στη διάρκεια των πολεμικών εμπλοκών.

Με τα εξωτερικά γυρίσματα στην πατρίδα του σκηνοθέτη, η υπόθεση εξελίσσεται στην Κένυα και έχει να κάνει με την πολυεθνική απόπειρα σύλληψης τριών σημαντικών στελεχών των τζιχαντιστών  της  Al-Shabaab, που δραστηριοποιείται στο ανατολικό κέρας της Αφρικής.

Γρήγορα τα δεδομένα αλλάζουν και ο στόχος διαφοροποιείται. Η σύλληψη πρέπει να γίνει εξολόθρευση. Τα χρονικά περιθώρια αρχίζουν να πιέζουν ασφυκτικά, όσο και η νομιμοποίηση της κίνησης.

Ένα γαϊτανάκι από στρατιωτικούς, πολιτικούς, νομικούς επεξεργάζεται την διαφοροποίηση των δεδομένων και οι συγκρούσεις είναι αναπόφευκτες.

Το αγκάθι στην συγκεκριμένη περίπτωση, πέρα από την νομιμότητα της πράξης, που κάποια στιγμή διευθετείται, είναι ο υπολογισμός των παράπλευρων απωλειών.

Read more...
 
Manhattan Night – (Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017) PDF Print E-mail

'Οταν η Yvonne Jaqueline Strzechowski, γεννιόταν το 1963 στο Werrington Downs του Σίδνεϋ, η Jennifer Beals έπαιρνε τον ρόλο της Alex Owens, και γύριζε το Flashdance που έμελλε να γίνει μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, αλλά και μια συμπαθητική παραγωγή.

Ακριβώς ανάμεσά τους, το '73, γεννήθηκε ο Adrien Brody, παιδί καθηγητή ιστορίας και μιας φωτογράφου.

Οι τρεις τους, συναντήθηκαν στα πλατό του Manhattan Night, το οποίο βγήκε στις αίθουσες στα τέλη Μαίου του '16. Είναι μια ιστορία ενός ρεπόρτερ, ευφυούς, ψύχραιμου και επιτυχημένου που αγωνίζεται να συντηρήσει το επάγγελμά του καθότι πλήττεται από την βίαιη και μαζική επίθεση του διαδικτύου.

Παντρεμένος με γυναίκα χειρούργο, αγαπημένος, με οικογένεια ισόρροπη, στα όρια της ευτυχίας, με κάποια μικρή δόση μελαγχολίας. Μέχρι που εισέρχεται στη ζωή του κάποιο άλλο θηλυκό, εκπροσωπώντας ένα πολύ διαφορετικό πρότυπο από αυτό που μέχρι τότε, φαίνεται, ότι έχει διαχειριστεί.

Η λογική λέει να μείνει μακρυά, όπως, υποθέτω, το ίδιο παρακαλά και το μεγαλύτερο τμήμα του κοινού.

Να μην κάνει το βήμα, να μην σηκώσει το ακουστικό να πάρει τηλέφωνο, να μην χτυπήσει το κουδούνι, να μην πέσει στο κρεβάτι, αν και η πρώτη φορά συμβαίνει στα όρθια. Αλλά που χώρος για λογική;

Κι όλα ανατρέπονται. Όχι μόνον από την παρουσία της, αλλά από αυτό που πέρα από το κορμί της και τη συμπεριφορά της, φέρνει μαζί της.

 

Read more...
 
Το τανγκό των Χριστουγέννων – (Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2016) PDF Print E-mail

Το τανγκό των Χριστουγέννων, είναι μια ταινία Βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Γιάννη Ξανθούλη το οποίο κυκλοφόρησε το 2003.  Oκτώ χρόνια αργότερα, ήρθε η κινηματογραφική μεταφορά του, για να βάλει άλλο ένα λαμπερό πετράδι στο στέμμα του Ελληνικού σινεμά.

Περιγράφει μια ιστορία ερώτων σε ένα περιβάλλον που αποτελεί  την άλλη πλευρά του νομίσματος του Ελληνικού Στρατού σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο, από αυτήν, που με διαφορετικά αριστουργηματικό τρόπο προβάλει η Λούφα και παραλλαγή (’84) του Ν. Περάκη, αλλά και η Ευδοκία (΄71) του  Αλ. Δαμιανού, γυρισμένη με άλλα μέσα στην δύσκολη, σύγχρονη της, εποχή.

Μιλώντας για περιβάλλον και για χρονική περίοδο, έχουμε να κάνουμε με ένα στρατόπεδο στο Έβρο, παραμονές Χριστουγέννων του ’70. Η δικτατορία είναι στα φόρτε της, από κοντά όλα όσα επέβαλε και η αναφορά δεν γίνεται για τα πολιτικά αλλά και για τα κοινωνικά όπου η διαφορετικότητα ήταν εκ προιμίου καταδικαστέα και καταδικασμένη. Ζούμε σε μια εποχή συντηρητική.

Στον χακί κόσμο της ταινίας, εκεί στην εσχατιά της Ελλάδας εκείνης της εποχής, γνωστή και ως Γκαντζολία στην φανταρίστικη αργκώ, δεν περισσεύουν και πολλά πέρα από βροχή, λάσπη, κρύο και ένα ασφυκτικό πλαίσιο όπου δεν υπάρχει χώρος για οτιδήποτε άλλο πέραν του ενδεδειγμένου.

Κι όμως, εκεί, δημιουργείται το γόνιμο έδαφος για δυο έρωτες, απολύτως απαράδεκτους για τα ήθη, την εποχή, τον τόπο, το στράτευμα.

Κι όμως, πίσω από την σκληρότητα, την αυστηρότητα, και τον όποιο παραλογισμό του στρατού, όπως τον εκφράζουν οι αξιωματικοί, κάτω από τις επωμίδες τους με τα όποια και τα όσα αστέρια, υπάρχουν αδυναμίες και ευαισθησίες. Που κάποια στιγμή τους πιέζουν πιο πολύ, από ότι οι ίδιοι τους στρατιώτες.

Read more...
 
More Articles...
<< Start < Prev 1 2 Next > End >>

Page 1 of 2