Κινηματογράφος

 

για την 7η Τέχνη,
τον κόσμο της,
τους πρωταγωιστές της.



Joker - (Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2019) PDF Print E-mail

Ίσως το πιο δυνατό και συνάμα το πιο απειλητικό πλάνο της ταινίας, είναι η στιγμή που το περιπολικό με τον joker έγκλειστο, μέσα στις λαμαρίνες του, στρίβει από μια αριστερή στροφή και βρίσκεται σε λεωφόρο της πόλης που φλέγεται από ταραχές. Ταυτόχρονα ακούγεται η φωνή του Pete Brown τα τύμπανα του Ginger Baker, η κιθάρα του Eric Clapton, το μπάσο του Jack Bruce να ερμηνεύουν το White Room.

To σκοτεινό, καταθλιπτικό αυτό κομμάτι των Cream, από το ΄68, που περιγράφει με έναν πρωτοφανή μουσικό ρυθμό την απελπισία. Αυτή είναι και η δομή, η ατμόσφαιρα στην πόλη Gotham. Απελπιστική. Μέσα εκεί ζει και ο Arthur. Ο ήρωας της φετινής ταινίας του Todd Phillips, Joker.

Το κοινό βρίσκεται μπροστά σε μια διαφορετική εκδοχή, από εκείνη του κλασικού καρτούν. Η  εγκληματική φύση του Joker, δεν πηγάζει από κάποιο ατύχημα, ή από τα χημικά που τον παραμορφώνουν, αλλά στο παθολογικό γέλιο και ασφαλώς από την καθημερινότητα που ζει.

Η ρήση πως μια κανονική μέρα είναι αρκετή για να σπρώξει έναν άνθρωπο στην τρέλα, βρίσκει την εφαρμογή της στον Joker που ζει στην  Gotham. Ο χώρος είναι ασφυκτικός, η πόλη βρώμικη, η φτώχεια βασιλεύει, η βία κυριαρχεί, η ελπίδα απουσιάζει, η κοινωνική πρόνοια είναι άγνωστη. Σκότος παντού.

Μαζί με τα σοβαρά προσωπικά προβλήματα που κουβαλάει, μαζί με την συνολική απόρριψη που βιώνει, και τα βαριά τραύματα που δέχεται από την συχνή κακοποίηση, η βία, είναι μονόδρομος. Ο μοναδικός τρόπος να αντιδράσει.

Και αυτό συμβαίνει. Ο Joker νιώθει την αδικία μέσα από το ταξικό μίσος και εκτελεί, μετά από άλλη μια αναίτια κακοποίησή του τρεις εκπροσώπους της απέναντι τάξης, που τυγχάνουν να είναι, άμεσα ή έμμεσα, οι γεννήτορες των προβλημάτων του.

Read more...
 
Eνήλικοι στην κριτική - (Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2019) PDF Print E-mail

H σφοδρή κριτική που δέχτηκε, γιγάντωσε την επιθυμία μου να την δω. Διότι υπέστη ανηλεείς επιθέσεις πριν καν να προβληθεί.

Τμήμα της κοινωνίας, διατηρούσε ένα είδος αποστροφής, αν όχι μίσους για τον κεντρικό πρωταγωνιστή, τον υπουργό οικονομικών των πρώτων μηνών της διακυβέρνησης Συ.Ριζ.Α. Και αυτό εκδηλώθηκε με τον ερχομό της ταινίας του Γαβρά.

Στα 86 του χρόνια ο σκηνοθέτης, κουβαλά ένα βαρύ και αξιόλογο έργο, σε παγκόσμιο επίπεδο, γεγονός που τον καθιστά προσωπικότητα σεβάσμια. Με αυτά τα εφόδια καταπιάνεται με ένα φλέγον θέμα που ταλαιπωρεί, διχάζει και δοκιμάζει εκατομμύρια Ελλήνων σχεδόν δέκα χρόνια.

Το κάνει μεσούσης της κρίσης, όχι με την πολυτέλεια της ύστερης κρίσης, της χρονικής απόστασης των είκοσι ή εβδομήντα χρόνων, όπου τα θέματα έχουν ωριμάσει και επικρατεί μια σχετική ιστορική ψυχραιμία για την ερμηνεία των γεγονότων, ενώ ταυτόχρονα ο πλούτος των παρεχομένων στοιχείων που συγκεντρώνονται στην πορεία του χρόνου κάνει τη δουλειά λιγότερο δύσκολη.

Και ναι, το κάνει βασισμένος απόλυτα στην αφήγηση ενός πρωταγωνιστή των συμβάντων, καθώς το σενάριο πρoέρχεται από το ομώνυμο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη, που έχει δεχτεί και δέχεται αντίστοιχη ανελέητη κριτική από την ημεδαπή και την αλλοδαπή.

Συνεπώς, προϋπάρχουν οι σπίθες της έντονης αντίδρασης, που μοιραία μετεξελλίχτηκαν σε φωτιά.

Read more...
 
Ο διερμηνέας & το Κάποτε στο... - (Σαββάτο 21 Σεπτεμβρίου 2019) PDF Print E-mail

Δυο διαφορετικές προσεγγίσεις του αντικειμένου της εβδόμης Τέχνης. Μια Ευρωπαϊκή, χαμηλής έντασης ταινία που παιδεύεται με καίρια ερωτήματα, ανασκάπτει το παρελθόν και φτάνει σε ενδιαφέροντα συμπεράσματα, μέσα από γκρίζες αποχρώσεις. Και  μια κλασσική χολυγουντιανή παραγωγή, με όλα τα εφέ και τα πλούτη της δυτικής ακτής, που μας γυρνά πίσω σε ένα αρκετά παραποιημένο 1969.

Read more...
 
Κινηματογράφος (ο διχαστικός;) - (Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2019) PDF Print E-mail

Δεν λέω σε μια άδεια αίθουσα, καθότι θερινός, σε μια άδεια πλατεία λοιπόν, μόλις  πέντε άτομα στο σύνολο, εκ των οποίων οι δυο αποχώρησαν στο ημιχρόνιο, και απέμειναν μόλις τρείς χωρίς τον κούκο, έως τέλους της προβολής. Κάπως έτσι υποδέχτηκε το Αθηναϊκό κοινό, τουλάχιστον εκεί που είδα την ταινία Τhe last movie. Με τεράστια περιέργεια βρέθηκα στην δεύτερη παράσταση για να δω κάτι που όπως ελέχθη δεν είχε προβληθεί στην Ελλάδα από το ΄71 που γυρίστηκε.


Ένας νέος, στα 35 του, εκφραστικός, Dennis Hopper, με ήδη δυο διαζύγια, ο δεύτερος του γάμος είχε διάρκεια οκτώ ημερών, άνοιγε το δρόμο για να γίνει αυτό που αργότερα, το περιοδικό Rolling Stone θα περιέγραφε ως  «ένας από τους πιο διάσημους τοξικομανείς του Χόλυγουντ». Αν όμως, στα 33 σου χρόνια γυρίζεις μια ταινία που κοστίζει κάτι λιγότερο από 400 χιλιάδες δολάρια και φέρνει στα ταμεία της Columbia 60 εκατομμύρια, ε! τότε σου δίνεται το ελεύθερο να κάνεις περίπου ότι θες. Το ’69 λοιπόν κάνει το Easy Rider, ως σκηνοθέτης και ηθοποιός, το ’71 κατεβαίνει στο Περού και γυρίζει το Τhe last movie όπου επιπροσθέτως πρωταγωνιστεί.

Read more...
 
Η πτώση Αμερικανικής αυτοκρατορίας - (Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2019) PDF Print E-mail

Στα 78του χρόνια ο Γαλλόφωνος Καναδός Denys Arcand αξιοποιεί μια ληστεία, ένα συχνό, βίαιο περιστατικό του δυτικού κόσμου, προκειμένου να προβεί σε μια αντίστοιχη κριτική, για όλα όσα μας περιβάλλουν.

Ένας ευφυής, πονόψυχος, καλλιεργημένος αλλά ταυτόχρονα αφελής και με ισχυρούς ηθικούς κανόνες νέος, γίνεται μάρτυς μιας αιματηρής αρπαγής ενός πολύ μεγάλου ποσού, το οποίο η θεά τύχη του προσφέρει κυριολεκτικά στα πόδια του.

Εκεί αρχίζουν τα προβλήματά του και από εκεί ο D.A., χτίζει την ιστορία της κριτικής του αφήγησης.

Ακροπατώντας ανάμεσα στη στέρεη ηθική του, που δέχεται σφοδρά χτυπήματα από την καθημερινότητα, ο πρωταγωνιστής, αποφασίζει να κρατήσει τα χρήματα, γνωρίζοντας ότι είναι ανίκανος να διαχειριστεί μια τόσο σοβαρή και δύσκολη κατάσταση.

Μοιραία ζητά βοήθειες από ολότελα απρόβλεπτες και ασύμβατες περιπτώσεις. Ένας δυσπρόσιτος, αποφυλακισμένος οικονομικός απατεώνας και μια καλλονή, συνοδός πολυτελείας, θα αποτελέσουν τα απαραίτητα ερείσματά του.

Ο κεντρικός ήρωας ο Πιέρ-Πολ (Alexandre Landry), μπορεί να είναι ένας ταπεινός υπάλληλος εταιρείας διανομής, αλλά με πτυχίο φιλοσοφίας και μια σημαντική απογοήτευση για τον κόσμο που ζεί, ανασταίνεται ως αρσενικό από την «Ασπασία» (Maripier Morin), που έχει και αυτή το δικό της μαύρο παρόν.

Read more...
 
Historia de agosto (1) – (Παρασκευή 16 Αυγούστου 2019) PDF Print E-mail

Παρεσύρθην, για αυτό και ο Ισπανόφωνος τίτλος, ευκόλως ερμηνεύσιμος όμως καθότι με ελληνικές ρίζες. Ιστορία του Αυγούστου λοιπόν με φόντο την μεγάλη πόλη. Είχε πάει λίγο μετά τις έντεκα και αφού η δευτέρα παρουσία θα έρθει  για τους πολύ υπομονετικούς πιστούς μόνον, περίμενα για τη δεύτερη παράσταση, έξωθεν του θερινού κινηματογράφου. Σύνορα Παγκρατίου και Αναλήψεως.


Ησυχία γενικώς, αν εξαιρεθούν οι πρίγκιπες της νύχτας ειδικά οι δίκυκλοι, ειδικότερα όσοι εξ αυτών έχουν αντικαταστήσει το τελικό της εξάτμισης με κάτι θορυβώδες. Αν και πολλοί, ένεκα η εποχή, θορυβούν αλλού, πάντα αφήνουν εκπροσώπους τους, εντός του κλεινού άστεως.  Μιλώντας για θορύβους, στα λεπτά της αναμονής, το όχι και τόσο ευήκοον ους, πια, συλλαμβάνει κάτι υψηλόσυχνες ανθρώπινες κραυγές.

Read more...
 
Historia da agosto (3) – (Σαββάτο 24 Αυγούστου 2019) PDF Print E-mail

Στα τέλη του Αυγούστου του ’22, οτιδήποτε Ελληνικό στην Μικρά Ασία, Ιωνία για τους πρότερους αιώνες, ξεριζώνεται. Κι όπως σε κάθε ξερίζωμα το αίμα ρέει, η βία κυριαρχεί και η απόγνωση περισσεύει. Σχεδόν έναν αιώνα, παρά τρία χρόνια αργότερα, Αύγουστος και πάλι, οι γενιές που τα έζησαν, δεν υπάρχουν πια.  Οι πληγές επιμένουν μόνον στις μνήμες και στα χαμένα τοπωνύμια.


Το Ελληνικό στοιχείο που κατάφερε να απαγκιστρωθεί και από την ευρύτερη περιοχή της θάλασσας του Μαρμαρά κατέφθασε δοκιμαζόμενο στην μητροπολιτική πατρίδα. Οτιδήποτε έμεινε πίσω χάθηκε. Κάθε τι που δεν μπόρεσε να εγκαταλείψει τον τόπο, εξαλείφθηκε. Τμήμα από αυτούς του ξεριζωμένους, εγκαταστάθηκε ανάμεσα στο Θριάσιο πεδίο και την Μεγαρίδα, στα παράλια του Σαρωνικού κόλπου.

Ίδρυσαν την Νέα Πέραμο, σε ανάμνηση της Περάμου της πόλης της Κυζικινής χερσονήσου, η οποία επτά μόλις χρόνια νωρίτερα, τον Ιούλιο του ’15, είχε γνωρίσει τον όλεθρο καταστροφικής πυρκαγιάς, που άφησε ελάχιστα κτίρια αλώβητα. Υπήρχε η βεβαιότητα, ότι επρόκειτο περί εμπρησμού.

Read more...
 
El Angel & Arctic - (Tετάρτη 10 Απριλίου 2019) PDF Print E-mail

Δυο διαφορετικά είδη κινηματογράφου, με διαφορετικές προσεγγίσεις που φθάνουν στο ίδιο, περίπου, αποτέλεσμα. Βραζιλιάνος μουσικός, σκηνοθετεί έναν παγωμένο αγώνα επιβίωσης, ενώ  Αργεντίνος σκηνοθέτης μας θυμίζει μια αληθινή, αιματηρή ιστορία της πατρίδας του.

Ωστόσο, στο φινάλε ο θεατής, εισπράττει τη ίδια αίσθηση, του καλού, σύγχρονου κινηματογράφου.

Read more...
 
Από τον Πανικό στο Σούλι – (Πέμπτη 21 Μαρτίου 2019) PDF Print E-mail

Το δέκατο φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διοργανώθηκε στα τέλη του Σεπτεμβρίου του ’69. Η ταινία Πανικός, σε σκηνοθεσία του Σταύρου Τσιώλη κερδίζει το βραβείο μουσικής για την επένδυση του Κώστα Καπνίση.


Δυο μήνες αργότερα, στα τέλη Νοεμβρίου, προβάλλεται στους Ελληνικούς κινηματογράφους. Η αστυνομική πλοκή της, διανθίζεται από μια καταδίωξη όπου περιπολικά της αστυνομίας κυνηγούν μια B.M.W. δυο – δυο στην άδεια, νυκτερινή Αθήνα. Το ίδιο αυτοκίνητο και ο οδηγός του, θα πρωταγωνιστήσουν τέσσερις μήνες αργότερα στην ανάβαση Σουλίου Κορινθίας. Ιδού το στόρυ.

Read more...
 
P. & V. Taviani - C. Overton & R. J. Shenton (Σάββατο 9 Μαρτίου 2019) PDF Print E-mail

Δυο πρόσφατες, από το 2017, παραγωγές μας φέρνουν στο προσκήνιο δυο πολύ διαφορετικά είδη κινηματογράφου. Ο Paolo Taviani έρχεται με ένα δράμα να μας θυμίσει μια ζοφερή περίοδο της Ιταλικής ιστορίας, ενώ ο ηθοποιός Chris Overton κάθεται για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα και δημιουργεί ένα κομψοτέχνημα μικρού μήκους.


Ο πρώτος, γεννημένος το 1931, με ένα σενάριο που είχε δουλέψει με τον αποθανόντα αδελφό του Paolo, ο δεύτερος, ένας καλλιτεχνικός επίγονος, καθώς γεννήθηκε το 1988, με ένα σενάριο της συζύγου του R. J. Shenton, έρχονται κοντά μας με διαφορετικά κεντρίσματα αλλά με το ίδιο σεβαστό αποτέλεσμα.

Read more...
 
More Articles...
<< Start < Prev 1 2 3 Next > End >>

Page 1 of 3