Για κάποιους που...

Είτε για όσους πρόσφατα μας εγκατέλειψαν, είτε για όσους η απουσία τους είναι ακόμα ηχηρή.
Λίγα λόγια για αυτούς που εγκατέλειψαν τα εγκόσμια.
Κάποιοι πλήρεις ημερών, άλλοι αναπάντεχα και αδόκητα, μερικοί με τρόπο βίαιο.



Νίκος Χρυσικόπουλος - (Κυριακή 9 Ιουλίου 2017) PDF Print E-mail

Δεν τον γνώριζα, δεν είχαμε ποτέ συναντηθεί. Όσες αναφορές είχα, ήταν από τις συζητήσεις που κάναμε με τον Νίκι Φιλίνη, ο οποίος τρυφερά και χαϊδευτικά τον αποκαλούσε Νικολάκι, και από τις έρευνες για το παρελθόν στα αρχεία . Θυμάμαι όμως ότι τον Γενάρη του '06, είχαμε βρεθεί με τον Νίκο Μπενβενίστε, ο οποίος με παρακάλεσε, να δώσω στον Νίκο Χρυσικόπουλο ένα αντίγραφο του "Όθεν ούζα καλά & άλλες ιστορίες"

Aσμένως λοιπόν, κατέβηκα, στον παλαιό Φάληρο, την μέρα και την ώρα που είχαμε συμφωνήσει, ανέβηκα στο διαμέρισμα που έπρεπε, χτύπησα το κουδούνι και άνοιξε η Ρίκα Διαλυνά. Την θυμόμουν καμιά 35αριά χρόνια νωρίτερα, ως  Δόμνα Τζέφερσον στον Τρελοπενηντάρη.
Παρέδωσα, ευχαρίστησε, χαιρέτησα. Τον Ν.Χ. δεν τον είδα.

Πριν λίγες μέρες διαβάσαμε πως εγκατέλειψε τα εγκόσμια. Πλήρης ημερών. Είχε κατοσταρίσει. Προνόμιο σπανιότατο, συχνά και οδυνηρό καθώς οι συνομήλικοί σου είναι ελάχιστοι, αν όχι κανείς. Ζεί όμως ο Ζάχος και ο, πολύ κοντά στα εκατό, Νίκι. Ο αποθανών, στα τόσα χρόνια που πέρασε πάνω στον πλανήτη, βίωσε βαριές απώλειες, όπως την εκτέλεση του αδελφού του και την αυτοκτονία του γιού του Γιάννη, ανθρώπου ευγενούς και ωραίου.



Ξημέρωμα Πέμπτης 26 Απριλίου 1956. Με το #84 στο ταπεινό δίχρονο χιλιάρι Auto Union, ο Νίκι Φιλίνης στα πηδάλια και ο Νίκος Χρυσικόπουλος συνοδηγός, εκκινούν μπροστά από το Παναθηναϊκό στάδιο. Μετά από 2.409 χιλιόμετρα συνεχούς οδήγησης, θα ολοκληρώσουν στην δεύτερη θέση χάνοντας μόνον από την διαστημική Merc 300 SL των Γερμανών W. Schock – R. Moll.

Τα της εφοπλιστικής και επιχειρηματικής του δράσης δεν τα γνωρίζω, το αποτύπωμά του όμως στο Ελληνικό μότοσπορ, στην πολύ μακρινή και εξωτική, για το Ελληνικό μότοσπορ, περίοδο της δεκαετίας του '50, δεν είναι αδιάφορο.

Read more...
 
Καίτη Κουβάτσου – Κυρίτση - (Τρίτη 28 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

in memoriam

Η Καίτη Κουβάτσου δέχτηκε το πλήγμα να γίνει η πρώτη γυναίκα στην Ελλάδα που έχασε το σύζυγό της σε δυστύχημα κατά τη διάρκεια αγώνων αυτοκινήτου. Ο Πέτρος Κουβάτσος σκοτώθηκε, στα 38 του χρόνια, το Σαββάτο 27 Ιουλίου του '63, στην τελευταία στροφή της ανάβασης Φιλερήμου στη Ρόδο.

H Καίτη (αριστερά) με την Τζούλια, τον Οκτώβριο του 2002, στην παρουσίαση του βιβλίου « η ειδική μου διαδρομή» του Σαράντη Αποστολίδη.

Ήταν ένα δυστύχημα η βιαιότητα και το αποτέλεσμα του οποίου, σοκάρισε την μικρή κλειστή κοινωνία των Ελληνικών αγώνων, που μέχρι τότε δεν είχε τέτοιου είδους απώλειες. Η Καίτη κατέβηκε στο νησί παντρεμένη και γύρισε χήρα.

Το χτύπημα ήταν πελώριο, αλλά όχι μόνον κατάφερε να ξαναφτιάξει τη ζωή της, να μεγαλώσει τα παιδιά της, να ξαναπαντρευτεί τον γιατρό Κυρίτση αλλά και να παραμείνει κοντά στο σπορ επί δεκαετίες με κυρίαρχο ρόλο στην Αγωνιστική Λέσχη Αυτοκινήτου. 

Τα θυμηθήκα όλα τούτα, με την είδηση του θανάτου της. Συλλυπητήρια στα παιδιά της Λυδία και Δημήτρη.

υ.γ. επί προσωπικού:

«Γαλήνη» – Πόρος ’63
Από την κατοικία του Στέφανου και της Έρας Ζάννου, τη « Γαλήνη» στον Πόρο, είχαν παρελάσει οι περισσότεροι των Ελλήνων αγωνιζομένων των αρχών της δεκαετίας του ’60 μαζί με τις οικογένειές τους. Νωρίτερα είχαν αφήσει το στίγμα τους σε αυτό το μοναδικό κτίσμα ο Ελ. Βενιζέλος, ο Γ. Σεφέρης, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Καραγάτσης, ο Henry Millerι.

Read more...
 
John Surtees (1934 -2017) - (Τετάρτη 15 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Εγκαταλείποντας τον μάταιο κόσμο μας, ο John Surtees, σφράγισε μια ιστορία μοναδική. Πιθανότατα δε, και εις το διηνεκές, ανεπανάληπτη. Γεννημένος στο Tatsfield του Surrey στις 11 Φεβρουαρίου του '34 έχει το αποκλειστικό προνόμιο, να κατέχει παγκόσμιους τίτλους στους κορυφαίους θεσμούς τόσο στο δίτροχο όσο και στο τετράτροχο σύμπαν.

Μετρά τρεις τίτλους στα 350 δίτροχα c.c. τέσσερις στα 500 c.c., κορυφαία κατηγορία τότε που τους κατέκτησε στο δίτροχο κόσμο ('56, '58, '59, '60) και έναν στην F1 ('64). Σύνολο οκτώ. Αν προστεθεί και μια «ταπεινή» τρίτη θέση στις 24 ώρες του Le Mans το '64, έχουμε μια εικόνα γιατί το σύνολο των επιδόσεών του είναι πάρα πολύ απίθανο να βρει, ποτέ, μιμητές.

Επέζησε σε εποχές όπου οι φυλές των αναβατών και των οδηγών γνώριζαν μεγάλες απώλειες. Διακρίθηκε μέσα από συνθήκες πρωτόγονες σε σχέση με τις σημερινές. Τον Σεπτέμβρη του '65 καθώς κατέρρευσε το εμπρόσθιο σύστημα της Lola T70, σε δοκιμές στο σιρκουί  Mosport στον Καναδά, επέζησε μεν, με πολλαπλά κατάγματα δε. Με αλλεπάλληλες εγχειρήσεις η διαφορά ανάμεσα στα δυο πόδια του, μειώθηκε από τα δέκα εκατοστά αμέσως μετά τον τραυματισμό, στα 2,5.

Read more...
 
...στην μνήμη του Νότη - (Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2016) PDF Print E-mail

O Νότης Γιαγνίσης είχε κοσμήσει τουλάχιστον μια φορά το εξώφυλλο του Car and Driver. Πριν από 19 χρόνια (τ.95 Οκτώβριος '97), όταν πολύ πρόθυμα είχε συμμετάσχει στην πρώτη 24ωρη δοκιμασία που διοργανώθηκε στην Ελλάδα από το περιοδικό.
Στο σημείωμά μας, είχαμε αναφέρει:

«Γεννήθηκε το '54. Άρχισε να συμμετέχει στους αγώνες το '73 σε χωμάτινα ράλυ. Έχει συμμετάσχει σε 19 Ακρόπολις, πετυχαίνοντας 11 τερματισμούς. Όσες φορές τερμάτισε, κέρδισε την κατηγορία του! Από το '90 έως το '95 κατέκτησε δυο φορές την πρώτη και τρείς φορές την δεύτερη θέση στην κατηγορία Ν. Στις διακρίσεις του περιλαμβάνεται και ένα πρωτάθλημα 4Χ4.»

Read more...
 
Bjorn: Ο άνθρωπος και η εποχή του - (Κυριακή 28 Αυγούστου 2016) PDF Print E-mail

Σε διάφορες εκδηλώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας, υπάρχουν μερικοί χαρακτήρες που αλλάζουν τα δεδομένα, προσελκύουν τα βλέμματα, ή ακόμα ανοίγουν αγορές. Οι περισσότεροι από  αυτούς τους ξεχωριστούς ανθρώπους αποτελούν ηχηρές παρουσίες.
Ε λοιπόν ο Bjorn Waldegaard, ο πρώτος ράλυμαν που στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής το 1979, δεν ανήκε σε αυτήν την κατηγορία. Την ηχηρή.


Όλος ο δυναμισμός που είχε πίσω από το βολάν, το ορμητικό στυλ που έβγαζε τους τροχούς πάνω από το χάος, η τρομερή ωμή ταχύτητα που κατέθετε σε κάθε είδος αγώνα, δεν είχε καμιά σχέση με τον ήπιο, μειλίχιο, διστακτικό στις δημόσιες σχέσεις του χαρακτήρα.
Ήταν βέβαια και άλλες εποχές.

Κανείς δεν ήταν αναγκασμένος, τότε, να κάνει δηλώσεις στο τέλος της κάθε ε.δ., να στήνεται σε αλλεπάλληλες συνεντεύξεις Τύπου, να κυκλοφορεί ως κινούμενη αφίσα. Να πρέπει να συνεισφέρει συνειδητά, στο να πουλήσει το προϊόν.

Ο Bjorn Waldegaard πρωταγωνίστησε στην πιο μεστή, πιο όμορφη, πιο ραλένια εποχή των ράλυ. Άφησε το αποτύπωμά του σε τέσσερις δεκαετίες. Η πρώτη του νίκη ήρθε τον Γενάρη του '69 στο 38ο rallye de Monte Carlo με 911 S έχοντας δεξί κάθισμα τον Lars Helmer. Η τελευταία τον Απρίλη του '90 στο 38ο (!) Safari με Celica GT-Four και συνοδηγό τον Fredd Gallagher.

Άρχισε να κερδίζει στα 26 του χρόνια και στην τελευταία του νίκη, ήταν 47 ετών.
Θυμόμαστε όλα αυτά καθώς συμπληρώθηκαν ήδη δυο έτη από τότε που δεν είναι πια ανάμεσά μας.  Στην πατρίδα μας υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλής όχι τόσο διότι κέρδισε δυο φόρες, στο 24ο ('77) και στο 26ο ('79) Δ.Ρ.Α., ούτε διότι το πάλευε δέκα χρόνια, όσο διότι συνδύαζε την ταχύτητα με μια θεαματική, φαντεζί, τολμηρή οδήγηση.

Κι όπως και να το κάνουμε, το ότι άφησε το '76 το λαμπερό και νικηφόρο gruppo μετά τα επεισόδια στο San Remo για το μουντό Boreham, δείχνει, ότι την αποφασιστικότητα του, δεν την κρατούσε μόνον για τις ειδικές.
Μια σειρά από 12 εικόνες θα μας θυμίσουν τούτον τον Βίκινγκ των ράλυ, μα πάνω απ' όλα θα μας θυμίσουν μια εποχή που ατυχώς δεν θα ξαναζήσουμε. Αύριο (29 8ου), συμπληρώνονται δυο χρόνια από τον θάνατο του πρώτου παγκόσμιου πρωταθλητή, ράλυ.

 

Read more...
 
Ανδρέας Μπάρκουλης (1936 - 2016) - (Τετάρτη 24 Αυγούστου 2016) PDF Print E-mail

Για τις καλλιτεχνικές του περγαμηνές, υπάρχουν άλλοι πλέον αρμόδιοι, να γράψουν ή να μιλήσουν. Η ταπεινότητά μου θα περιοριστεί στη σχέση του με τους αγώνες αυτοκινήτων σε εκείνη την καθαρή, ή έστω καθαρότερη και λαμπρότερη περίοδο της δεκαετίας του ΄60.


Ο Ανδρέας Μπάρκουλης δεν υπήρξε αγωνιζόμενος πρώτης γραμμής αλλά έχει πιστωθεί μια μεγαλειώδη επίδοση στο Ι.Α' Δ.Ρ.Α. Εκείνον τον Απρίλη του '63 έκατσε δεξί κάθισμα του
Γιώργου Ραπτόπουλου. Στην εικόνα, στιγμιότυπο από την βραδυνή εκκίνηση.

Μέσα στο λευκό F12 που προετοίμαζε ο Βορειοελλαδίτης άσσος, έπαιζαν την γενική, με όλους τους Ευρωπαίους πρωταθλητές, μέσα στον αγώνα. Τεχνικά προβλήματα τους ανάγκασαν να περιοριστούν στην 14η θέση και φυσικά την πρώτη ανάμεσα στα Ελληνικά πληρώματα. Το υλικό τους, σαφώς υποδεέστερο των αντιπάλων τους, αλλά η τόλμη τους υπέρτερη. Κι όποιος νομίσει ότι τότε οι αγώνες ήταν τότε αργοί ή ασφαλείς, ας προσπαθήσει να ακολουθήσει τον Ραπτόπουλο να παλεύει να βγάλει ακαπέλωτο το πέρασμα της Ζωοδόχου Πηγής, πάνω από τη Βέροια μέσα σε ένα απροσπέλαστο πέπλο ομίχλης.

Και στις μαρκαρισμένες ευθείες με ορατότητα μόλις πέντε μέτρα, ο συνοδηγός του λευκού F12, πατούσε το χρονόμετρο διότι ήξεραν ότι με 100 χλμ/ώρα για κάθε συγκεκριμένη ευθεία είχαν τόσα δεύτερα. Παραλογισμός! Ε; Αν μπέρδευαν το χρόνο ή τις ευθείες, το πρόβλημα τους θα ήταν το τελευταίο!

Read more...
 
Για τον Άρη C. Ι. - (Τετάρτη 27 Ιουλίου 2016) PDF Print E-mail

Στο vis-à-vis, είχαμε μιλήσει δυο φορές. Ένα καλοκαιρινό βράδυ πριν δέκα χρόνια και άλλο ένα  βράδυ πέρσι το καλοκαίρι, όταν ήδη είχε ασθενήσει. Ήταν δυο καλές κουβέντες.

Τελευταία φορά επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά στις αρχές του Ιουλίου, είχα μόλις επιστρέψει από τη Σάμο, ήθελα να ανταλλάξουμε απόψεις για το νησί, με το οποίο είχε ισχυρούς δεσμούς.

Δεν καταφέραμε να βρεθούμε μέσα στο Σαβατοκύριακο κι όταν μιλήσαμε την Δευτέρα δεν ήταν στα καλά του.

- Πάρε, όποτε μπορέσεις. ήταν οι τελευταίες μου λέξεις. Δεν τα ξανάπαμε ποτέ.

Δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι τον ήξερα καλά, αλλά κάτι τα σοβαρά προσωπικά του προβλήματα, τμήμα των οποίων νομίζω ότι γνώριζα, κάτι η βαριά ασθένειά του και πολύ περισσότερο ο αξιοπρεπής τρόπος που την αντιμετώπιζε, μου είχαν δώσει το δικαίωμα να τον υπολήπτομαι.

Read more...
 
Δυο ημερομηνίες, πέντε θάνατοι και μία ισοβία. – Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2016 PDF Print E-mail

Απαρχές  της δεκαετίας του ’60. Ένας υπό διαμόρφωση κόσμος, που ζει στη θέρμη του ψυχρού πολέμου και μια Ελλάδα, που επιχειρεί να καλύψει τις βαθιές πληγές της από τη δεκαετία του ’40 ακολουθώντας όμως, διχαστικά μονοπάτια. Δυο ημερομηνίες που η σύμπτωση των καιρών, τις φέρνει να είναι μοιραίες για πέντε ανθρώπους και καθοριστική για άλλον έναν.

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης είναι κυρίαρχος στην παγκόσμια ναυτιλία και ένας βαθύπλουτος,  πανούργος επιχειρηματίας.  Έχει χωρίσει με την Τίνα Λιβανού, έχει ερωμένη την Μαρία Κάλλας, αλλά περιστασιακά και την Lee Bouvier, αδελφή της πρώτης Κυρίας των Η.Π.Α. Jackie. Η  Lee, σε δεύτερο γάμο, είχε παντρευτεί τον Πολωνό πρίγκιπα, Stanisław Albrecht Radziwiłł για αυτό και σε πολλές περιπτώσεις αποκαλείται πριγκίπισσα.

Είναι μια σχέση που έχει γίνει γνωστή, δεν αρέσει καθόλου στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και ο Bobby Kennedy, περισσότερο ως αδελφός του Προέδρου και λιγότερο ως υπουργός Δικαιοσύνης των Η.Π.Α. τηλεφωνεί στον Αρίστο λέγοντας:
«Θα ήταν προτιμότερο να μην ξαναδείται την πριγκίπισσα»
Ακολουθεί μια παύση και αμέσως μετά ο Σμυρνιός απαντά:

Read more...
 
…εν λόγω ή έργω ή διανοία – Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2016 PDF Print E-mail

Κυριακή πρωί. Ψιλόβροχο, υγρασία,  καιρός κλειστός.  Μυρωδιά από  λιβάνι παρούσα και έντονη, την ώρα που η καπνιά του αναδυόταν σαν ελάχιστη συμβολή, στη θολή ατμόσφαιρα. Οι μικρές φλόγες από τα κεράκια αγωνιούσαν να κρατηθούν ζωντανές, κόντρα στις ελαφρές ριπές του αέρα, ενάντια στις λεπτές σταγόνες της βροχής. Κι’ έτσι  αδελφωμένα που ήταν και τα τρία μαζί, κάποιο έδινε τη φλόγα του στον διπλανό μόλις έσβηνε. Κι όλα κρατιόντουσαν αναμμένα.

Σαν τους ανθρώπους,  που όταν βρίσκονται  μαζί σε κάτι δυσάρεστο,  κάποιος θα πεί, ή θα κάμει κάτι, για να δώσει κουράγιο στους υπόλοιπους. Ενίοτε και στον εαυτό του.


Αυτά κοιτούσα αφηρημένος, εκεί έτρεχε ο λογισμός μου,  την ώρα που ο παππάς τελούσε το μνημόσυνο, μέχρι την  ώρα που άκουσα:

«…Παν αμάρτημα το παρ’ αυτού πραχθέν εν λόγω ή έργω ή διανοία, ως αγαθός και φιλάνθρωπος Θεός, συγχώρησον ότι ουκ έστιν άνθρωπος, ος ζήσεται και ουχ αμαρτήσει, συ γαρ μόνος εκτός αμαρτίας υπάρχεις, η δικαιοσύνη σου δικαιοσύνη εις τον αιώνα, και ο νόμος σου αλήθεια.»

Τότε σκέφτηκα, τι αμαρτίες μπορεί να έχει φορτωθεί ένα κορίτσι που αποχαιρέτησε τα εγκόσμια πριν τα είκοσί του,  και μάλιστα εν λόγω ή έργω ή διανοία, πριν γίνει καν γυναίκα, πριν

Read more...
 
Δημήτρης «Τυφών» Νομικός - Σαββάτο 2 Ιανουαρίου 2016 PDF Print E-mail

Την δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων, ένας ακόμα πρωταθλητής των Ελληνικών αγώνων αυτοκινήτου εγκατέλειψε τα εγκόσμια.

Ο λόγος για τον  Δημήτρη «Τυφώνα» Νομικό, πρωταθλητή Tαχύτητας του 1962.

Εκείνη τη χρονιά, o Δ.Ν., συμμετείχε στην Πάρνηθα (8ος γενικής)  και τη Ριτσώνα (18ος) με Αlfa Romeo G.Τ.Ι.

Πήρε τις νίκες στην ανάβαση Φιλερήμου και στούς αγώνες ταχύτητας σε Ρόδο και  Κέρκυρα με Jag E type, ενώ ήρθε δεύτερος στο 3ωρο Τατόι με Lancia Flaminia super Leggera.

Πέραν των αναμετρήσεων που προσμετρούσαν στο πρωταθλήμα Ταχύτητας, συμμετείχε και στο ράλυ Ακρόπολις με την Alfa και συνοδηγό τον «Θωρ». Εκεί, ολοκλήρωσε 23ος γενικής & 3ος στην Α/4.

Τελος στο Φθινοπωρινό ραλύ συμμετείχε με τον Μ. Κοτσώνη μέσα σε ένα A.U. 100S, μα δεν κατάφεραν να αντικρίσουν την καρώ σημαία.

Όταν, στο τέλος του '62, κατέκτησε τον τίτλο, Θα γράψει το περιοδικό «Βολάν», δια χειρός Μπάμπη «Θείου» Διαμαντόπουλου:

Read more...
 
More Articles...
<< Start < Prev 1 2 Next > End >>

Page 1 of 2