Η ιστορία της Χάριτος - Πέμπτη 6 Αυγούστου 2015 |
Συνέχεια στην περιήγηση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Για το παρελθόν των εργοστασίων και τη θέση τους στην ελληνική αγορά και κοινωνία Από το όχι και τόσο κοντινό 1978 όπου τοποθετούν ΑΒS για πρώτη φορά σε Ευρωπαϊκό αυτοκίνητο, στη δεκαετία του '80 με την τοποθέτηση αερόσακων πρώτα στην πλευρά του οδηγού και ακολούθως στο συνοδηγό. Στη επόμενη δεκαετία με την εφαρμογή συστημάτων ελέγχου πρόσφυσης (ESP), αλλά και με σύστημα υποβοήθησης επιβράδυνσης Brake Assist. Με την κυριαρχία της ψηφιακής τεχνολογίας, την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα, ήρθε το 7G-Tronic, πρώτο σε παγκόσμια κλίμακα μαζικής παραγωγής αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων, ενώ με την νέα GLE κόμισαν και το 9G-Tronic. Να αναφερθεί και ο κινητήρας M133, με τους 181 ίππους του, ανά λιτρο που κατέχει τον τίτλο του πιο ισχυρού, μαζικής παραγωγής τετρακύλινδρου υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα, από τον Ιούνιο του 2013. Κι όλα τα παραπάνω, είναι μερικά δείγματα σε μια καλπάζουσα εφαρμογή νέων τεχνολογιών μέσα σε ένα αυστηρό πλαίσιο, υψηλής κατασκευαστικής ποιότητας. Η άσβεστη επιθυμία των τεχνολόγων της εταιρείας για εξέλιξη, μας έφερε ήδη από τη δεκαετία του '80 στο δρόμο της κατασκευής του πρώτου ρομποτικού – αυτόνομου αυτοκινήτου στον κόσμο. Ήταν μια προσπάθεια που πραγματοποιήθηκε μαζί με την ομάδα του καθηγητή Ernst Dickmanns από το Πανεπιστήμιο του Μονάχου, Bundeswehr. Η κορύφωση του προγράμματος επιτεύχθηκε το 1995, όταν μια ανασχεδιασμένη από τον καθηγητή, αυτόνομη S-Class έκανε το μακρύ ταξίδι από το Μόναχο της Βαυαρίας, έως την Κοπεγχάγη της Δανίας και πίσω. Στις εθνικές οδούς, η αυτόνομη S Class ανέπτυξε ταχύτητες έως 175 χλμ/ώρα, νούμερο επιτρεπτό για ορισμένες περιοχές του γερμανικού εθνικού δικτύου. Τα αποτελέσματα αυτού του εγχειρήματος επηρέασαν θετικά και σε μεγάλο βαθμό την έρευνα για τα αυτόνομα αυτοκίνητα και τις πολιτικές ή οικονομικές αποφάσεις χρηματοδότησης τους σε όλο τον κόσμο. Προσωπογραφία της Mercedes. Για τη Χάρη της ονομάστηκε έτσι μια ολόκληρη αυτοκινητοβιομηχανία. Η ίδια πάντως δεν έζησε μέσα σε μεγάλη χάρη. Η Χάρις και το αστέρι Η φανατική του προσήλωση στην εξέλιξη και στην παραγωγή ολοένα και πιο γρήγορων αυτοκινήτων καθώς και ο μεγάλος όγκος παραγγελιών που έκαμε σε συνδυασμό με την επαφή του με χρηματοδοτικούς κύκλους που μπορούσαν να βοηθήσουν τα πρώτα διστακτικά βήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας, σηματοδότησαν τις εξελίξεις. Την άνοιξη του 1900 παράγγειλε σε δυο δόσεις 72 συνολικά οχήματα ένα αστρονομικό νούμερο για το πλαίσιο της εποχής. Τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, ο αρχιμηχανικός της εταιρείας Wilhelm Maybach, του παρέδωσε το πρώτο όχημα με κινητήρα ισχύος 35 ίππων. Με πολλές καινοτομίες, όπως χαμηλό κέντρο βάρους, πλαίσιο από πρεσαριστό χάλυβα, ελαφρύ κινητήρα υψηλής απόδοσης και κυψελοειδές ψυγείο, θεωρείται ως το πρώτο σύγχρονο αυτοκίνητο. Στις 23 Ιουνίου του 1902, το όνομα «Mercedes», κατατέθηκε ως εμπορική ονομασία, ενώ τον Ιούνιο του 1903, ο Emil Jellinek πήρε επισήμως την άδεια να αποκαλεί τον εαυτό του Jellinek-Mercedes, σχολιάζοντας ότι «αυτή είναι ίσως η πρώτη φορά που ένας πατέρας έχει πάρει το όνομα της κόρης του».
(αριστερά) Κοινή ρεκλάμα προβολής των αγωνιστικών επιτυχιών των δύο εργοστασίων που αντιπροσώπευε το 1961 η Μ. Κ. Φωστηρόπουλος Α.Ε.Ε. (δεξιά )Αρχές της δεκαετίας του '60 και στις σελίδες του ειδικού Τύπου, στο «Βολάν» φιγουράρει η ρεκλάμα της Ελληνικής αντιπροσωπείας, με σαφές μήνυμα. Τρία χρόνια νωρίτερα η Daimler είχε συγχωνευθεί με την Benz. Παρόλο που η νέα εταιρεία διαπραγματευόταν ως Daimler-Benz AG κράτησε την ονοματοδοσία Mercedes-Benz για τα αυτοκίνητα της, ώστε να διατηρήσει το σεβαστό της φίρμας Mercedes με το οποίο είχε ήδη γίνει γνωστή. Δεν είναι ευρέως γνωστό, αλλά τον πρώτο του αγώνα με αυτοκίνητο, ο πρωταθλητής Γιώργος Ραπτόπουλος τον έκανε με Mercedes το καλοκαίρι του '58. Στην ανάβαση Ριτσώνας. Μεταπολεμικά διαλύουν τον ανταγωνισμό με την περίφημη W196, αλλά μετά από τρομακτικό δυστύχημα του Le Mans αποφασίζουν να περάσουν στο περιθώριο. Θα μείνουν εκεί σαράντα χρόνια για να γυρίσουν ως προμηθευτές κινητήρων. Θα κερδίσουν παγκόσμιους τίτλους τις διετίες '98, '99 & '08, '09, και από το 2014, όταν έμαθαν καλά το μάθημα έκαναν, με τις συνεχείς επιτυχίες τους, την F1 ακόμα πιο βαρετή. Πριν λίγο καιρό ήρθε και η δήλωση του N. Lauda: «Τι φταίει η Mercedes, αν η Ferrari φτιάχνει μόνο σπαγγέτι;»
H πρώτη φορά στην ιστορία του Δ.Ρ.Α. που ένα αυτοκίνητο νίκησε δυο συνεχόμενες χρονιές. Οι Ε. Bohringer – P. Knoll ποζάρουν στο χώρο των προπυλαίων πάνω στο πλακόστρωτο του Δ. Πικιώνη. Ανάμεσα τους η νικήτρια 220 SE.
Μόλις επέστρεψε επανέκτησε την αντιπροσώπευση, δημιουργώντας ταυτόχρονα μια πολύ σημαντική κατασκευαστική μονάδα στην λεωφόρο Καβάλας, στη δυτική είσοδο της πόλης των Αθηνών. Από το τέλος της δεκαετίας του '50, έως το '84 σε πρωτόγνωρες, για τα Ελληνικά μέτρα, εγκαταστάσεις κατασκευάστηκαν πλήθος λεωφορείων, φορτηγών ψυγείων, βυτιοφόρων, τρόλεϋ, απορριμματοφόρων. Μέρος της παραγωγής προοριζόταν για εξαγωγές, ενώ ταυτόχρονα η εταιρεία εισήγαγε και διακινούσε τα επιβατικά αυτοκίνητα του εργοστασίου. Κατά τη διάρκεια της απονομής του Ι' Δ.Ρ.Α. στο λόφο του Φιλοπάππου, ο Μιχάλης και η Ειρήνη Φωστηρόπουλου συνομιλούν με του νικητές του αγώνα Ε. Bohringer – P. Lang. Η ΒΙΑΜΑΞ (βιομηχανία αμαξωμάτων), ήταν η πρώτη μονάδα κατασκευής αμαξωμάτων, εκτός Γερμανίας που δημιούργησε η Mercedes στην Ευρώπη. Πελώριο έργο για τη δεκαετία του ΄50, παρέμεινε μέχρι το ΄80 ένα πνεύμονας δημιουργίας και τεχνογνωσίας. Η σταθερή αποβιομηχάνιση της χώρας όμως, καθώς και οι διεθνείς συγκυρίες, οδήγησαν και αυτή την προσπάθεια σε αργό θάνατο.
|