Daihatsu. Ο ήλιος ανέτειλε πριν από 107 χρόνια - Τετάρτη 4 Ιουνίου 2014 Print

Στις εγκυκλοπαίδειες η Daihatsu εμφανίζεται ως η αρχαιότερη ιαπωνική βιομηχανία κατασκευής αυτοκινήτων. Ιδρύθηκε το 1907 ως Hatsudoki Seizo Co. Ltd και έξι μόλις χρόνια μετά τη συνθηκολόγηση του 2ου Π.Π. μετονομάζεται σε Daihatsu Motor Co., Ltd. Στον δύσκολο μεταπολεμικό δρόμο που βίωσε ο τόπος και τον ξεπέρασε με σκληρή εργασία, είχε και η Daihatsu τη συμβολή της. Από τα μέσα της δεκαετίας του '60, αρχίζει να εξάγει τα προϊόντα της στη Γηραιά Ηπειρο. Το '67 υπογράφει σύμφωνο συνεργασίας με την Toyota ενώ 20 χρόνια αργότερα κάνει το ακόμα μακρύτερο βήμα των εξαγωγών στις Η.Π.Α. με κυρίαρχα μοντέλα το Charade και το Rocky. Πέντε χρόνια αργότερα όμως θα αποσυρθεί και το '99 η Toyota θα αποκτήσει το 51% των μετοχών και τον έλεγχο. Η ασιατική ύφεση του '97 είχε πλήξει το εργοστάσιο, που αναγκάστηκε να κλείσει το εργοτάξιο στην Ταϊλάνδη και να αποσυρθεί τμηματικά από διάφορες ασιατικές αγορές.


Το αυτό συνέβη και κάτι παραπάνω από μια δεκαετία αργότερα όταν αποφάσισε να τραβηχτεί από την ευρωπαϊκή αγορά, σχεδόν μισόν αιώνα από την εμφάνισή της.

Στα καθ' ημάς

Η Daihatsu εμφανίζεται από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 στους πίνακες αντιπροσώπων. Εισαγωγέας διανομέας, η εταιρεία ΣΤΑΝΙΛΑΣ Α.Ε. με έδρα στο Νο. 130 της οδού Πατησίων (τηλ. 815884). Στους πίνακες των εισαγόμενων μοντέλων διακρίνουμε μόνο το μοντέλο 1000 SW με τιμή 82.500 δρχ.

Από τον Φεβρουάριο του ’72, η αντιπροσώπευση περνά στη ΜΑΡΑΚ ΕΠΕ, που έχει την έδρα της στη λεωφ. Συγγρού. Δύο χρόνια αργότερα στα μέσα του ’74 εξακολουθεί να εισάγεται ένα μόνο μοντέλο, το Fellow max με 356 δίχρονα κυβικά, στη μάλλον ακριβή για την εποχή τιμή των 128.000 δρχ. καθώς ένα Fiat 127, στοίχιζε το ίδιο και ήταν τετράχρονο 903 κ.εκ. Μετά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’70 εμφανίζονται τα Charmant σε εκδόσεις των 1,2 και 1,4 λίτρων, στις τιμές των 269 και 334 χιλιάδων δραχμών, όταν ένα Civic 1,1 στοίχιζε 237 χιλιάδες δραχμές.

Στο δεύτερο εξάμηνο του ’79 η διεύθυνση παραμένει ίδια αλλά αλλάζει η επωνυμία σε Η. Καμμένος Α.Ε. Στο τέλος της δεκαετίας του ’70 ένα Cuore στοιχίζει 258.000, το 1,2 Charmant 441.000 και το Charade με 389.000 δρχ.

Επόμενη αλλαγή σημειώνεται στο δεύτερο εξάμηνο του ’84, οπότε την αντιπροσώπευση αποκτά η Lynton Λεωφ. Αθηνών & Κηφισού. Τον Ιανουάριο του ’85 το Cuore στοιχίζει ήδη 700.000 Δρχ. το 1,6 Charmant ξεπερνά το 1,8 εκ. δρχ. Οι τιμές που είναι ολοένα αυξανόμενες αποδεικνύουν και την σφόδρα πληθωριστική τάση που πλήττει εκείνη την εποχή, την ελληνική οικονομία.

Την ίδια χρονική περίοδο βλέπουμε και το ελληνικής συναρμολόγησης Charade XG στην ελκυστική τιμή των 840.000 δρχ. Παραγόταν στις εγκαταστάσεις της Αutomeccanica στη Θήβα. Στο βιβλίο «Made in Greece» των Σ. Σκαρτσή – Γ.Α. Αβραμίδη αναφέρονται τα κάτωθι: «Το ZEBRA ήταν το βασικό όχημα που παρήγαγε και ήταν βασισμένο στο DAIHATSU CHARADE G10XG, που επίσης συναρμολογήθηκε στο εργοστάσιο της Θήβας», «...Στην περίπτωση του ZEBRA είχαμε σε αντίθεση με π.χ. την περίπτωση του AMICO 127, ''πλήρη'' κατασκευή στην Ελλάδα». Οπως αναφέρεται στην ίδια έκδοση, μετά το 1985 το ZEBRA δεν έφερε την μάρκα DAIHATSU.

Επόμενη αλλαγή συμβαίνει τον Ιανουάριο του '89 οπότε η εισαγωγή και αντιπροσώπευση περνά στα χέρια της οικογένειας Κοντέλη – Παντελεημονίτη και στην εταιρεία ΕΜΙΚΟ AE με έδρα στο νο 248 της Κηφισίας.


Λίγο αργότερα, η εσωτερική αλλαγή από την ΕΜΙΚΟ στην AGRIPAN θα ήταν και η τελευταία.

Τα χρόνια μέχρι την 31η Ιανουαρίου του 2013, όταν και ανακοινώθηκε η απόφαση για την απόσυρση της Daihatsu από την ευρωπαϊκή αγορά ήταν και τα καλύτερα εμπορικά. Πουλήθηκαν σχεδόν 30.000 Feroza και Terios, 6.500 Cuore και άλλα τόσα Sirion στο σύνολο των 50.000 Daihatsu που διατέθηκαν στη χώρα μας. Η καλύτερη περίοδος ήταν η τριετία από το 2006, έως το 2008, ενώ σχεδόν σε όλη τη δεκαετία από το 2000 μέχρι που ξέσπασε η ύφεση, η ελληνική αντιπροσωπεία κατείχε το υψηλότερο μερίδιο, από όλες τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές αγορές.

Σε ότι αφορά την τύχη του ελληνικού «στόλου», πρέπει να αναφερθεί ότι υπάρχει συμβόλαιο με το εργοστάσιο, που δεσμεύει τον Έλληνα αντιπρόσωπο, διάρκειας έξι συν έξι χρόνων, σύμφωνα με το οποίο η ημεδαπή αντιπροσωπεία είναι υποχρεωμένη να παρέχει πλήρη σειρά ανταλλακτικών και service, η οποία θα στηριχτεί στο υπάρχον δίκτυο, του οποίου η ποιότητα και η συνοχή ήταν και είναι σύννομη με το όνομα της Daihatsu.

Είναι πάντα δυσάρεστο να αποσύρεται ένα προϊόν, μια φίρμα από την αγορά, όχι μόνο αυτό δείχνει μια δυσπλασία της αγοράς, αλλά διότι συνήθως οδηγεί σε μια περίοδο δοκιμασίας.


Είναι ακόμα πιο δυσάρεστο όταν τα προϊόντα αυτά ήταν έντιμα και μαζικής κατανάλωσης όπως τα άθραυστα Feroza που συντρόφευσαν πολλούς κατόχους τους σε διάφορες εξορμήσεις ή τα συμπαθέστατα και οικονομικά Cuore ή ακόμα περισσότερο το τόσο ελκυστικό Copen, όλα δημιουργήματα μιας εταιρείας που πάντα βρισκόταν στη σκιά των μεγάλων Ιαπώνων, κρατώντας ένα χαμηλό εταιρικό προφίλ.

Αντιστρόφως όμως ανάλογο των τεχνολογιών που εισήγαγε όπως το θρυλικό Charade Turbo με εκείνον των δαιμονιώδη χιλιάρη κινητήρα του, τον επαναστατικό έξυπνο καταλύτη αλλά και το τρικύλινδρο ατμοσφαιρικό μοτέρ του ενός λίτρου, πολλάκις βραβευμένο που «φόρεσαν» και «φορούν» ακόμα μοντέλα των Toyota, Citroen και Peugeot.