Ο εμφύλιος των GTI/S - (Σαββάτο 11 Μαρτίου 2017) Print

Mια πρόσφατη ιστορία με πλούσιο περιεχόμενο. Αυτός είναι ο ορισμός με λίγες λέξεις του αρκτικόλεξου GTI. Η VW δεν έχει τη ρίζα. Έχει το περιεχόμενο.


Ο όρος ενεφανίσθη για πρώτη φορά στο σαλόνι της Γενεύης το 1960. Όταν η Maserati παρουσίασε ένα αριστούργημα με το όνομα 3500 GTi. Ήταν το πρώτο Ιταλικό αυτοκίνητο παραγωγής με σύστημα τροφοδοσίας injection. Είχε μηχανικό ψεκασμό, από το Birbinham του Ηνωμένου Βασιλείου, ονόματι Lucas, ή για τους αυστηρούς και ενίοτε σαρκαστικούς επικριτές (Lucas: the prince of durkness, ο πρίγκηπας του σκότους). Έτσι ήρθε στην αυτοκινητική πραγματικότητα ο όρος GTi, ή GTI, αναλυτικότερα Gran Turismo Iniezione και αργότερα στην Αγγλική Grand Tourer Ιnjection.

Golf

Πέρασαν τα χρόνια, οι Γερμανοί έκαναν το άλμα τον Μάιο του '74, από το σκαραβαίο στο Golf και 25 μήνες αργότερα μας έφεραν το δικό τους GTI. Το VW Golf 1,6 GTI. Δεν είχε τίποτα από το εξωτικό μιας 3500 GTi, αλλά θα έφερνε  το αρκτικόλεξο σε μια μαζική αναγνώριση και κατανάλωση. Ταυτόχρονα θα γεννούσε ένα νέο προϊόν, ένα εύκολο, ταχύ, νόστιμο όχημα επιδόσεων.

Λίγο αργότερα το αρκτικόλεξο συνόδεψε μια πλειάδα άλλων επιτυχημένων μοντέλων, άλλων εργοστασίων, αλλά χωρίς πολύ σκέψη στο Golf GTI μπορεί να δοθεί τόσο ο τίτλος του πιο διαχρονικού, όσο και του πιο πετυχημένου. Κι έτσι πέρασαν 40 χρόνια και για να γιορτάσουν το γεγονός μας λανσάρουν την επετειακή έκδοση GTI Clubsport.

Σε αυτό το χρονικό διάστημα, γνωρίσαμε επτά γενιές GTI και περισσότερους από δυο εκατομμύρια ιδιοκτήτες, σε παγκόσμια κλίμακα. Στον τόπο μας δικαιούται και τον τίτλο του πιο διακεκριμένης μετατροπής. Στην σημαντική, από κάθε άποψη, δεκαετία του '80 εκατοντάδες, απλά 1050άρια Golf μετατράπηκαν σε GTI. Οκταβάλβιδα στην αρχή, δεκαεξαβάλβιδα στη συνέχεια, δημιούργησαν και κίνησαν δυναμικά, μια νέα τάση της αγοράς. Στο ερώτημα που βρέθηκαν τόσα πολλά τορπέτα ο καθένας δίνει τη δική του απάντηση. Μαζί και τα σαλόνια, τοn εξωτικό, τότε, ως εξοπλισμό, Α/C, οι ταπετσαρίες, τα υδραυλικά, τα πάντα. Και οι γνωρίζοντες το θέμα έκαναν μια καλή δουλειά, εισπράττοντας καλά χρήματα. Αργότερα ήρθε η απόσυρση, εμφανίστηκαν οι καταλύτες και η αγορά ξανάλλαζε.

Στις μέρες μας οι μετατροπές έχουν πεθάνει, η απόσυρση έχει κλείσει τον κύκλο της και το Clubsport αποτελεί το πιο ισχυρό GTI μαζικής παραγωγής μέχρι σήμερα. Φορώντας έναν δίλιτρο  TSI κινητήρα 265 ίππων που με λειτουργία overboost φτάνει τους 290 ίππους για δέκα δευτερόλεπτα. Πέρα από την ισχύ που κρύβεται κάτω από το καπό, έχουμε νέας σχεδίασης εμπρός προφυλακτήρα με μεγάλους αεραγωγούς, διπλή πίσω αεροτομή στο χρώμα του αμαξώματος, νέας σχεδίασης πίσω διαχύτη με διπλή απόληξη εξάτμισης, τονισμένα πλευρικά μαρσπιέ και μαύρη διακοσμητική λωρίδα με λογότυπο Clubsport, τονίζουν το σπορ DNA, μα και τον επετειακό χαρακτήρα της έκδοσης.

Σε ότι αφορά τα εσωτερικά αισθητικά στοιχεία που συντάσσονται με τα παραπάνω, έχουμε  motorsport καθίσματα επενδεδυμένα με ύφασμα GTI ClubSport και Alcantara, όπως και επενδύσεις  Alcantara στο τιμόνι, στη βάση του επιλογέα ταχυτήτων, στο εσωτερικό των θυρών, αλλά και χαρακτηριστικές κόκκινες ραφές στις ζώνες ασφαλείας, ώστε να συμπληρώνουν τον εκλεπτυσμένο σπορ εσωτερικό διάκοσμο.



Scirocco
Με όνομα εμπνευσμένο από τον Σορόκο, τον νοτιανατολικό άνεμο της Μεσογείου, που συχνά αναφέρεται στις ιστορίες του Andrea  Camilleri και τις ταινίες του Giuseppe Tornatore, το Scirocco λανσαρίστηκε έξι μήνες πριν το Golf, πάτησε στο ίδιο πάτωμα, αλλά με πολλές αλλαγές, προκειμένου να προσφέρει ένα πιο σπορ στυλ, των υπηρεσιών του Giorgetto Giugiaro συνεπεικουρούμενων.

Δυο χρόνια αργότερα ήρθε και η γρήγορη έκδοση για να ακολουθήσει το ΄81 η δεύτερη γενιά του, ενώ το '82 είδαμε για πρώτη φορά την έκδοση GTS. H σειρά, έμεινε μαζί μας μέχρι το ΄92 όταν και αντικαταστάθηκε από το Corrado. O άνεμος σίγησε για δεκαέξι χρόνια μέχρι που φύσηξε πάλι το '08, σχεδιασμένος από τα χέρια των Walter de Silva και Marc Lichte. Το '14 πέρασε ένα face lift και την επόμενη χρονιά στην Σανγκάι λανσαρίστηκε το τρέχων GTS.

Με δίλιτρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού που αποδίδει 220 ίππους δίνει το δικαίωμα στους μηχανολόγους της VW να διατείνονται ότι πρόκειται για έναν από τους αποδοτικότερους στον κόσμο, αφού συνδυάζει υψηλή ισχύ με χαμηλή κατανάλωση και εκπομπές ρύπων.

Εμφανισιακά επαναλαμβάνει αρκετά από τα στοιχεία του προκατόχου του, για να τονίσει το βάθος της προέλευσης και την άμεση αναγνωρισιμότητά του. Έτσι τα σημεία που τονίζουν την διαφορετικότητά του είναι οι νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, με τις κόκκινες δαγκάνες φρένων να ξεχωρίζουν, το αεροδυναμικό πακέτο που περιλαμβάνει πιο επιθετικούς προφυλακτήρες, αεροδυναμικά σπόιλερ, μεγάλη αεροτομή στο πίσω μέρος της οροφής και νέο διαχύτη. Τα καλύμματα στους εξωτερικούς καθρέπτες είναι βαμμένα μαύρα.  Όπως και στον προπάτορα του ’82, περιλαμβάνονται δύο διακοσμητικές διάφανες ματ λωρίδες με κόκκινες ρίγες που διατρέχουν κατά μήκος το αμάξωμα.



Στους αποχιονισμένους δρόμους.
Μέσα στον βαρύαπό καιρικά φαινόμενα, ξεχνούμε τα της αξιολόγησης, Γενάρη που περάσαμε, τα παράθυρα μιας σχετικής καλοκαιρίας ήταν μικρά και λίγα. Αν μάλιστα περιοριστούν στο χρονικό διάστημα που είχαμε στη διάθεση μας τα δυο VW και συνδυαστούν με όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητες που μοιραία συμπιέστηκαν, δίνουν μιας πρώτης τάξεως δικαιολογία γιατί φωτογραφήθηκαν, οδηγήθηκαν, με φόντο τα χιόνια της Αττικοβοιωτίας.

Χτισμένα σε διαφορετικά πατώματα, το Golf στην πλατφόρμα MQB και το Scirocco στην παλαιότερη PQ35, οι εκδόσεις που οδηγήσαμε είχαν κοινό παρονομαστή τις τρίπορτες καρότσες και το DSG. Διαφοροποίηση ασφαλώς στην ιπποδύναμη με το Golf να υπερέχει σημαντικά και στην ύπαρξη αληθινού χειρόφρενου στο GTS με ηλεκτρικό στο GTI.
Θέση οδήγησης στο Golf κοντά στο άριστα, με την διάθεση ακόμα καλύτερη καθώς τα ακροδάκτυλα θα έρθουν σε επαφή με το ευγενές υλικό του τιμονιού. Στο αγχωτικό ερώτημα και τι θα γίνει όταν η πολυχρησία ξυρίσει την αλκαντάρα δεν ενδιαφέρθηκα να δώσω απάντηση, καθώς αντίκριζα το κόκκινο περιθώριο στη θέση 12 του βολάν που δεν βοηθά να καταλάβεις που κοιτούν οι τροχοί.

Στα πολύ πρώτα μέτρα που ασκείς όση πίεση αντέχουν οι συνθήκες και όπου τα μάτια σου εντοπίζουν στεγνό οδόστρωμα, γίνεται αισθητό το πιο γνώριμο χαρακτηριστικό του. Ότι είναι ένα πακέτο που εύκολα μπορεί να φθάσει ο μέσος οδηγός σε αξιοπρεπές επίπεδο. Και από αυτό, το αξιοπρεπές επίπεδο υπάρχει αρκετός χώρος ακόμα για πιο εξελιγμένους ή έστω απαιτητικούς οδηγούς. Η ύπαρξη ηλεκτρονικού διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης το κάνει ακόμα πιο ευθύβολο ενώ η παρουσία του DSG αφήνει τα χέρια μόνιμα πάνω στη στεφάνη του τιμονιού. Εξυπηρετικό, αν και οι παλιομοδίτες διατυπώνουν διάφορα επιχειρήματα απόρριψης του, με πιο ισχυρό αυτό της αδυναμίας κατεβάσματος κατά το δοκούν.

Η δύναμη δεν του λείπει ποτέ, και η ίδια λέξη ισχύει για την αποτελεσματικότητα της πέδησης που  δεν θα σε προδώσει. Εύκολο, προβλέψιμο, σίγουρο, στις αλλαγές της τροχιάς, ακόμα και αν έχουν χαρακτηριστικά βιαιότητας. Ναι, ελαφραίνει την ουρά του αν αφήσεις το γκάζι και ναι ,είναι όμορφο αυτό.
Στο κουπέ της παρέας, οι 45 ίπποι που υπολείπονται είναι εμφανείς, αλλά μην το κάνουμε θέμα, διότι οι 220 δεν είναι και τόσο μικρό ποσό ώστε να αποφανθούμε ότι δεν αρκούν.

Επιπροσθέτως, η παλαιότητα της βάσης του, το Golf 4 ή η πλατφόρμα PQ35 όπως σημειώσαμε νωρίτερα, δεν γίνεται αισθητή. Αν τώρα κάποιος πράγματι λεπταίσθητος το αντιληφθεί, θάναι τόσο ακραίο, ώστε θα έχει μικρή σημασία. Κάθεσαι εξίσου καλά και λίγο χαμηλότερα, σου λείπει η αλκαντάρα (έμαθα τώρα και δεν μπορώ αλλιώς, ο ξεδιάντροπος), και έχεις τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στη normal και στη sport ρύθμιση της ανάρτησης, η οποία διαβάζει τις συνθήκες από οκτώ σένσορες. Η sport είναι πολύ sport για τις συνθήκες πολλών ελληνικών επαρχιακών δρόμων, αλλά και αυτό είναι υποκειμενικό. Όποιος το επιθυμεί, θα το αντέξει και θα το διασκεδάσει.
Οδηγικά έχει συγγενή συμπεριφορά, οι παρατηρήσεις για το DSG ισχύουν στο ακέραιο, και η εμπειρία θα φθάσει στα όρια της διασκέδασης με το ESP εκτός λειτουργίας, για να αφήνει την ουρά να γλιστρά.

Απόγευμα πια.
Η θερμοκρασία άρχιζε πάλι τη βουτιά της κοντά στο μηδέν και παίρνοντας το δρόμο του γυρισμού άκουγα, όπου είχε κρατηθεί στεγνή η άσφαλτος, τους κόκκους από το αλάτι που βομβάρδιζαν τους θόλους. Λογιζόμουν τυχερός που πέρασα ένα μεσημέρι μέσα σε εκλεκτά κόκπιτ, και αρκετά αναιδής που ταυτόχρονα σκεφτόμουν νοσταλγικά την ελαφριά αίσθηση του πρώτου Golf GTI ή ακόμα χειρότερα, αρκετά πλεονέκτης που νοσταλγούσα το ατίθασο κάποιων άλλων που έχουν την κίνηση στον πίσω άξονα.
Αλλά έτσι είναι ο άνθρωπος. Συχνά ανικανοποίητος και κάπως πιο σπάνια αδικαιολόγητα ανικανοποίητος. Ας καταχωρηθώ στους πρώτους.