Για κάποιους που...

Είτε για όσους πρόσφατα μας εγκατέλειψαν, είτε για όσους η απουσία τους είναι ακόμα ηχηρή.
Λίγα λόγια για αυτούς που εγκατέλειψαν τα εγκόσμια.
Κάποιοι πλήρεις ημερών, άλλοι αναπάντεχα και αδόκητα, μερικοί με τρόπο βίαιο.



Επτά εικόνες για τον Νίκο Ζουμπρούλη – (Τρίτη 9 Ιανουαρίου 2018) PDF Print E-mail

Εγκατέλειψε τα εγκόσμια στις 27 Δεκεμβρίου του 2017, ο Νίκος Ζουμπρούλης.

Φυσιογνωμία ευγενική και εκπρόσωπος σεβαστός  της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς του ελληνικού μότορσπορ.

Ηλεκτρολόγος αυτοκινήτων, κατ’ αρχάς, στο επάγγελμα, οι παλαιότεροι θα θυμούνται στο κατάστημά του, στην διασταύρωση της λεωφ. Β. Γεωργίου με την οδό Αρχελάου με την στο Παγκράτι.

Τίμησε τόσο τη θέση του οδηγού όσο και εκείνη του συνοδηγού δίπλα σε μερικά από τα πιο διαλεκτά ονόματα της εποχής του.

Αριστερά, τον βλέπουμε το Σάββατο 2 του Οκτωβρίου του ’71, στις δοκιμές κατάταξης του αγώνα ταχύτητας στην πόλη της Ρόδου.

Στην ανάβαση προφήτη Ηλία που είχε ολοκληρωθεί πριν λίγες ώρες εκείνη την μέρα, είχε τερματίσει πέμπτος πίσω από το άλλο ΤΤ του Φίλιππου Αντωνιάδη.

Ας τον μνημονεύσουμε με έξι εικόνες ακόμα, από εκείνη την τόσο διαφορετική εποχή.

 

Read more...
 
Φώτης Φλώρος Φωτογράφος - (Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου 2017) PDF Print E-mail

Μέσα δεκαετίας του ’60 γνώρισα τον Φώτη Φλώρο. Στα μάτια μου, τότε, ήταν ένας μεσήλικας κύριος με μεγάλες μαύρες τσάντες γεμάτες φωτογραφικό εξοπλισμό και η δουλειά του ήταν να αποτυπώνει τους Ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτων.

Φωτογράφιζε τις Κυριακές, με κρύο, κάτω από βροχές, ή στη κάψα του καλοκαιριού  και τη Δευτέρα συναντούσε τον πατέρα μου, πρόσφερε την δουλειά του και κέρδιζε τη ζωή του. Αυτά καταλάβαινα. Ήταν ευγενής, είχε πάντα μια καλή κουβέντα. Εκείνα τα παιδικά και τα πρώτα εφηβικά μου χρόνια, θα ήταν στείρα ως αναμνήσεις αν δεν υπήρχαν οι εικόνες του. Επίσης ο Φώτης ήταν η αιτία που αγάπησα την φωτογραφία. Όχι ακριβώς, όπως υφίσταται σήμερα η φωτογραφία, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία, που σε κάποιο βαθμό έχει ήδη καταγραφεί.

Για να βάλουμε τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση, ο Φώτης και ο αδελφός του ο Λεωνίδας, δεν φωτογράφιζαν, έτσι απλά, αγώνες αυτοκινήτων. Αποτύπωσαν μια ολόκληρη εποχή. Κατέγραψαν επί δεκαετίες την πολιτική, την καθημερινότητα, την επικαιρότητα. Έσωσαν σε φιλμ την Ελλάδα που χάσαμε. Άφησαν πίσω, μια σεβαστή κληρονομιά.

Τον χειμώνα του '94 - ’95, κι ενώ ο Φώτης είχε εγκαταλείψει τον μάταιο κόσμο μας, είχα κάμει μια συζήτηση με τον Λεωνίδα ο οποίος ενδιαφερόταν να πουλήσει το πολιτικό αρχείο τους. Θυμάμαι το νούμερο που είχε ζητήσει, δεν κατάφερα να φθάσω μέχρι εκεί και δεν λέω ότι ζήτησε πολλά, λέω ότι εγώ δεν είχα τόσα. Εννοείται ότι το επιθυμούσα διακαώς αλλά καταλάβαινα πως για να αξιοποιηθεί θα απαιτούσε και άλλα χρήματα οπότε η ψαλίδα άνοιγε ακόμα περισσότερο. Δεν γνωρίζω την τύχη του αρχείου έκτοτε.

Τέλος πάντων, είχα την τύχη όχι μόνον να γνωρίσω τον Φώτη ως παιδί, μα να τον συναναστραφώ, ακόμα και να συνεργαστώ μαζί του, αργότερα ως νέος. Ακολουθούν μια σειρά από πορτρέτα του, ένα ελάχιστο αφιέρωμα για τον Φώτη Φλώρο τον Φωτογράφο συνοδευόμενες με θαυμασμό για το έργο που άφησε πίσω του. Έτσι, για να τον θυμηθούμε.

Read more...
 
Μικρό σημείωμα για τον Che – (Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2017) PDF Print E-mail

Μισός αιώνας πέρασε από την μέρα που ο Che πέρασε στην αιωνιότητα. Η μορφή του απολαμβάνει μια άνευ προηγουμένου φήμης. Είναι πια ένα σύμβολο. Ο Che που δεν σαραντάρισε. Ο θάνατος τον βρήκε τρεις μήνες μετά την συμπλήρωση των 39 του χρόνων, στο Βαγιεγκράντε της Βολιβίας, στην προσπάθειά του να φουντώσει το παγκόσμιο επαναστατικό κίνημα.

Το παιδί από το Ροζάριο της Αργεντινής, που ταλαιπωρήθηκε από άσθμα, που σπούδασε γιατρός και πριν πάρει τις αποφάσεις του, περιόδευσε την Λατινική Αμερική, αντίκρισε τη φτώχια, συνειδητοποίησε τα αδιέξοδα και τάχθηκε.

Αντικρίζοντας σήμερα αυτό που πήγε να κάνει πρώτα στην Κογκό και κατόπιν στη Βολιβία, να συστήσει δηλαδή επαναστατικούς πυρήνες και να πυροδοτήσει την παγκόσμια επανάσταση, πιστός στην διεθνιστική αλληλεγγύη, φαίνεται παλαβομάρα.

Αν και στον μεσοπόλεμο σε μια από τις πρώτες εφαρμογές της, η διεθνής αλληλεγγύη, υπέκυψε στις δυνάμεις του Καουντίγιο Φράνκο στον Ισπανικό εμφύλιο, είκοσι χρόνια αργότερα, τον Γενάρη του ’59, μετά πό διαρκή αγώνα και ατελειώτες κακουχίες, ο Αργεντίνος γιατρός, έμπαινε ως μαχητής στην Αβάνα, διοικητής στρατιωτικών δυνάμεων που ανέτρεψαν τον Μπατίστα. Κι αυτό έδωσε το απαραίτητο καύσιμο στην ψυχή του, το πρακτικό παράδειγμα, να θεωρήσει δυνατή την εξάπλωση της επανάστασης

Read more...
 
Zora Arkus-Duntov - (Κυριακή 23 Ιουλίου 2017) PDF Print E-mail

Η ζωή του Zora Arkus-Duntov, ήταν μια μοναδική περιπέτεια, ένα σχεδόν απίστευτο σενάριο, που ελάχιστοι πολίτες εκείνου του κόσμου, του εικοστού αιώνα, θα μπορούσαν να βιώσουν. Η εξιστόρησή της αξίζει με το παραπάνω.

Όταν την 21η Απριλίου του ΄96 ο Z. Arkus - Duntov άφηνε στο Detroit την τελευταία του πνοή, ο χρονικογράφος και κάτοχος βραβείου Pulitzer, George Will, σημείωσε πως: «αν δεν θρηνήσεις τούτη την απώλεια δεν είσαι καλός Αμερικανός». Σε άλλη εφημερίδα γράφτηκε πως: «η παράδοση του Arkus-Duntov, θα παραμείνει ζωντανή όσο οι Corvette ρολάρουν στους ανοικτούς δρόμους». Γεννημένος ανήμερα Χριστούγεννα του 1909, στο Βέλγιο από γονείς Ρωσοεβραίους θα γινόταν λίγες δεκαετίες αργότερα, ο πνευματικός πατέρας της Corvette.

O δικός του πατέρας, ήταν μηχανικός ορυχείων και η μητέρα του φοιτήτρια Ιατρικής. Λίγο αργότερα, όταν οι γονείς του επέστρεψαν στη γενέτειρά τους, στο Λένινγκραντ, οι γονείς του χώρισαν. Έτσι ο νέος σύντροφος της μητέρας του, ο Josef Duntov, επίσης μηχανικός εξόρυξης, κατοικούσε μαζί τους. Ακόμη και μετά το διαζύγιο όμως, ο βιολογικός πατέρας του συνέχισε να συγκατοικεί και αυτός, στο ίδιο σπίτι. Από το σεβασμό προς τους δύο άνδρες της οικογένειας, τόσο ο Zora, όσο και ο αδελφός του Yura, κράτησαν και τα δυό επώνυμα: Arkus - Duntov.

Read more...
 
sir William Lyons - (Σαββάτο 15 Ιουλίου 2017) PDF Print E-mail

Από τότε που θεσμοθετήθηκαν οι αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα, το 1956, και για τα επόμενα έτη, η συμμετοχή σε αγώνα ανάβασης ή ταχύτητας με Jaguar ισοδυναμούσε, σχεδόν, με νίκη.

Ιούλιος '62. Δημήτρης «Τυφών» Νομικός με E Type στην ανάβαση Φιλερήμου στο νησί των Ιπποτών. Θα νικήσει με άνεση.

Μέχρι το τέλος του '59 από τους συνολικά 12 πρωταθληματικούς αγώνες αναβάσεων ή ταχύτητας οι νίκες στους δέκα, πήγαν σε οδηγούς Jag. Ήταν η εποχή των ΧΚ.  Ακολούθως, την πενταετία '62 - '66 στους αντίστοιχους 30 αγώνες οι 17 κατέληξαν σε οδηγούς Jag. Ήταν η εποχή της E type.

Κάτι παρόμοιο συνέβη και στον περίφημο αγώνα των 24 ωρών του Le Mans όπου τα βρετανικά αυτοκίνητα επικράτησαν πέντε φορές από το '51 έως το ΄57. Προφανώς δεν είναι τυχαίο ότι ανέβασαν την διανυθείσα απόσταση από τα 3.611 στα 4.397 χιλιόμετρα. Πέρα από την αγωνιστική ανωτερότητα, όμως, ήταν και το θέμα του πρεστίζ που ενέπνεαν οι Βρετανικές κατασκευές, οι οποίες βέβαια είχαν έναν πατέρα.

Read more...
 
Νίκος Χρυσικόπουλος - (Κυριακή 9 Ιουλίου 2017) PDF Print E-mail

Δεν τον γνώριζα, δεν είχαμε ποτέ συναντηθεί. Όσες αναφορές είχα, ήταν από τις συζητήσεις που κάναμε με τον Νίκι Φιλίνη, ο οποίος τρυφερά και χαϊδευτικά τον αποκαλούσε Νικολάκι, και από τις έρευνες για το παρελθόν στα αρχεία . Θυμάμαι όμως ότι τον Γενάρη του '06, είχαμε βρεθεί με τον Νίκο Μπενβενίστε, ο οποίος με παρακάλεσε, να δώσω στον Νίκο Χρυσικόπουλο ένα αντίγραφο του "Όθεν ούζα καλά & άλλες ιστορίες"

Aσμένως λοιπόν, κατέβηκα, στον παλαιό Φάληρο, την μέρα και την ώρα που είχαμε συμφωνήσει, ανέβηκα στο διαμέρισμα που έπρεπε, χτύπησα το κουδούνι και άνοιξε η Ρίκα Διαλυνά. Την θυμόμουν καμιά 35αριά χρόνια νωρίτερα, ως  Δόμνα Τζέφερσον στον Τρελοπενηντάρη.
Παρέδωσα, ευχαρίστησε, χαιρέτησα. Τον Ν.Χ. δεν τον είδα.

Πριν λίγες μέρες διαβάσαμε πως εγκατέλειψε τα εγκόσμια. Πλήρης ημερών. Είχε κατοσταρίσει. Προνόμιο σπανιότατο, συχνά και οδυνηρό καθώς οι συνομήλικοί σου είναι ελάχιστοι, αν όχι κανείς. Ζεί όμως ο Ζάχος και ο, πολύ κοντά στα εκατό, Νίκι. Ο αποθανών, στα τόσα χρόνια που πέρασε πάνω στον πλανήτη, βίωσε βαριές απώλειες, όπως την εκτέλεση του αδελφού του και την αυτοκτονία του γιού του Γιάννη, ανθρώπου ευγενούς και ωραίου.



Ξημέρωμα Πέμπτης 26 Απριλίου 1956. Με το #84 στο ταπεινό δίχρονο χιλιάρι Auto Union, ο Νίκι Φιλίνης στα πηδάλια και ο Νίκος Χρυσικόπουλος συνοδηγός, εκκινούν μπροστά από το Παναθηναϊκό στάδιο. Μετά από 2.409 χιλιόμετρα συνεχούς οδήγησης, θα ολοκληρώσουν στην δεύτερη θέση χάνοντας μόνον από την διαστημική Merc 300 SL των Γερμανών W. Schock – R. Moll.

Τα της εφοπλιστικής και επιχειρηματικής του δράσης δεν τα γνωρίζω, το αποτύπωμά του όμως στο Ελληνικό μότοσπορ, στην πολύ μακρινή και εξωτική, για το Ελληνικό μότοσπορ, περίοδο της δεκαετίας του '50, δεν είναι αδιάφορο.

Read more...
 
Bruce McLaren - (Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017) PDF Print E-mail

Δεν ήταν ο πρώτος πιλότος της F1 που σύστησε την δική του ομάδα. Ανήκει όμως, στην πολύ μικρή κατηγορία των οδηγών που σκοράρισαν νίκες τόσο σε επίπεδο F1, όσο και στις 24 ώρες του Le Mans αλλά και στη σειρά Can Am. Μα το οδηγικό του κομμάτι, δεν ήταν παρά ένα, από τα πολλά, που συγκροτούσαν την ιδιαίτερη προσωπικότητά του.



Πέρα, λοιπόν, από τα οδηγικά του χαρίσματα, υπήρξε μηχανικός, σχεδιαστής, εφευρέτης ενώ χαρακτηρίστηκε και από οξυμένο επιχειρηματικό ένστικτο. Κι όλα αυτά σε 14 χρόνια ενήλικης ζωής. Η οποία, μάλιστα, δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς. Στην τρυφερή ηλικία των εννέα χρόνων, διαγνώσθηκε με την νόσο Legg - Calve - Perthes. Μια διαταραχή της παιδικής ηλικίας όπου η ροή του αίματος προς την μηριαία κεφαλή ολοένα και λιγοστεύει δημιουργώντας προβλήματα. Έτσι το αριστερό πόδι του Bruce θα παρέμενε, κατά τι, πιο κοντό από το δεξί.

Read more...
 
Bonnie & Clyde - (Παρασκευή 16 Ιουνίου 2017) PDF Print E-mail

Η σύντομη, αιματηρή ιστορία, ενός παράνομου ζεύγους, που έδρασε στα χρόνια του μεσοπολέμου στις Η.Π.Α. Την εποχή της μεγάλης ύφεσης.
Ήταν η Bonnie Parker και ο Clyde Barrow

Υπάρχει η πληροφορία ότι η Bonnie δεν κάπνιζε. Το πούρο της εικόνας είναι ένα εικαστικό στοιχείο.

Οι κοινωνιολόγοι σταθερά υποστηρίζουν, ότι εγκληματικότητα, έχει γονείς. Τη φτώχεια, τη βία, τον αναλφαβητισμό και ασφαλώς την αδικία. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι όλοι όσοι στα τρυφερά τους χρόνια θα έχουν να αντιμετωπίσουν μια πραγματικότητα με τα παραπάνω χαρακτηριστικά, απαραίτητα θα γλιστρήσουν στο έγκλημα. Κάποιοι όμως δεν καταφέρνουν να αντισταθούν.

 

Read more...
 
Chevrolet bross - (Σαββάτο 27 Μαίου 2017) PDF Print E-mail

To στόρυ με την Αμερική ως την γη των ευκαιριών και τις τόσες αφηγήσεις μεγάλων επιτυχιών, δεν έχει μια ανάγνωση. Οι ζωές των αδελφών Chevrolet αποτελούν την άλλη, τη θλιβερή, όψη.



Διότι πως αλλιώς θα μπορούσαμε να προσεγγίσουμε το θέμα των αδελφών  Chevrolet; Από την Ευρώπη στην Αμερική ως μετανάστες για ένα καλύτερο οικονομικό μέλλον. Εμπνευσμένοι μηχανικοί, τολμηροί οδηγοί αγώνων, ιδρυτές  της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά με κάθε άλλο, παρά ευτυχές τέλος.

Ο μικρότερος Gaston έχασε τη ζωή του, στα 28, κατά τη διάρκεια αγώνα στο Beverly Hills. Ο μεσαίος Arthur, εννιά μέρες πριν συμπληρώσει τα 62 του χρεοκοπημένος πια, κρεμάστηκε πάσχοντας από βαθιά κατάθλιψη. Ο μεγαλύτερος Luis έχασε τη ζωή του 63 ετών, μετά από χειρουργικές επιπλοκές και ακρωτηριασμό του ποδιού του. 
Όταν τα τρία αδέλφια ξεκινούσαν την πορεία τους στο χώρο, με πολύ δουλειά και πίστη, όλα έδειχναν πιο ευοίωνα.

Read more...
 
Hans Ledwinka - (Τρίτη 9 Μαίου 2017) PDF Print E-mail

Πριν, ο Α. Hitler,  γίνει ακραία επικίνδυνος, τότε που οραματιζόταν τις εθνικές οδούς όπου η υπέρτερη, η περήφανη Άρια φυλή του, θα ταξίδευε εποχούμενη με αδιανόητες για την εποχή ταχύτητες προς Ανατολάς, αντικρίζοντας τα δημιουργήματα του Hans Ledwinka φέρεται ειπών: «Αυτό είναι το αυτοκίνητο για τους δρόμους μου». Έτσι τουλάχιστον καταγράφεται στη σχετική βιβλιογραφία.

Ο καγκελάριος και ο μηχανικός είχαν συναντηθεί μερικές φορές, είχαν δειπνήσει μαζί, σε μια χρονική περίοδο που και οι δυο είχαν στόχους. Είναι η ίδια περίοδος όπου εμπλέκεται ο Ferdinand Porsche και πέφτει ο σπόρος του ανταγωνισμού μα και της διχόνοιας ανάμεσα σε δυο μεγάλες προσωπικότητες, της υπό διαμόρφωση αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σύμφωνα με ομολογία του Βοημού  Ferdinand Porsche, για το ποιος αντέγραψε ποιόν: «Ε λοιπόν, κάποιες φορές κοιτούσα εγώ πάνω από τον ώμο του, κάποιες άλλες, εκείνος, πάνω από τον δικό μου ώμο».. H δικαστική απόφαση όμως, όπως θα δούμε, αντιμετώπισε διαφορετικά τα γεγονότα

Όπως και να έχει ο Hans Ledwinka γεννήθηκε τον Φεβρουάριο του 1878, στο Klosterneuburg, της κάτω Αυστρίας, τμήμα τότε, της Αυστροουγγρικής αυτοκρατορίας. Εκεί άφησε και την τελευταία του πνοή, το 1924, στα 41 του χρόνια ο Franz Kafka.

Εκείνη τη χρονιά, ο Ledwinka εργαζόταν στην Steyr. Είχε ξεκινήσει την επαγγελματική του καριέρα, ως μαθητευόμενος του θείου του Johann Zwiauer, και ενός  μηχανικού και κατασκευαστή εργαλείων. Έτσι απέκτησε τις πρώτες εμπειρίες του. Αργότερα, σπούδασε στην δημόσια σχολή Artisanry της Βιέννης και ακολούθως, το 1897, εργάστηκε ως σχεδιαστής μηχανικός στην  Nesselsdorfer -Wagenbau, εταιρεία που κατασκεύαζε τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό. Κάποια χρόνια αργότερα θα γίνει γνωστή ως Tatra με την έδρα της στη Moravia, της ανατολικής Τσεχίας.

Read more...
 
More Articles...
<< Start < Prev 1 2 3 4 Next > End >>

Page 2 of 4