Ο Erik 50 & 15 χρόνια νωρίτερα – Παρασκευή 3 Ιουλίου 2015. PDF Print E-mail

Τέτοια μέρα,  πριν 15 χρόνια, παραμονή της σημαντικής για τους Αμερικανούς ημέρας της ανεξαρτησίας τους, βρέθηκα, αξημέρωτα ακόμα, στους πρόποδες του Pikes Peak. Αυτής της φημισμένης ανάβασης στο Colorado.

Προσκεκλημένος ενός εργοστασίου που δεν υπάρχει πια, της Saab, είχα την τύχη να περάσω τρεις μέρες, με τον Erik Carlsson, που εγκατέλειψε τον μάταιο κόσμο μας πριν σαράντα περίπου μέρες.   Θαλερότατος, θυμόταν την πατρίδα μας και τα Ακρόπολις της δεκαετίας του '60, με τον καλύτερο τρόπο. Να μην λησμονήσουμε, ότι και η σύζυγός του, Pat Moss, νεαρότερη αδελφή του Stirling, που μας άφησε  το 2008, έκαμε ως οδηγός μια σειρά από σπουδαίες εμφανίσεις στην πατρίδα μας.

Erik «on the roof» Carlsson ήταν το πλήρες όνομά του. Σουηδός στην καταγωγή, επιβλητικός στην όψη και τόσο ταχύς ώστε να κερδίσει το παρανόμι λόγω των πολλών ανατροπών, απότοκο θυελλωδών εμφανίσεων.

 

Γεννημένος το 1929 στο Trollhattan, γρήγορα συνδέθηκε επαγγελματικά αλλά και συναισθηματικά με την Saab, την περίφημη Σουηδική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών και αεροπλάνων της οποίας η έδρα ήταν στην ιδιαίτερη πατρίδα του.

Την ιδιαίτερη σχέση του με το εργοστάσιο την μαρτυρά, ότι συχνά τον αποκαλούσαν Mr Saab και το γεγονός όσες διακρίσεις πέτυχε, και δεν ήταν λίγες, στο σύνολό τους ήταν όλες με Saab.

Μπορώ να θυμηθώ από τα πολύ νεανικά μου χρόνια με τι δέος αντιμετωπιζόταν, τη δεκαετία του ΄60, όταν ερχόταν στην Ελλάδα. Τότε που με το μικρό, δίχρονο, αλλά ζωντανό 95 στεκόταν ακλόνητος απέναντι σε ένα άλλο μεγάλο όνομα της εποχής τον Γερμανό Ευγένιο Μπέριγκερ, ο οποίος επιχειρούσε με τις ισχυρότερες Mercedes.

O Σουηδός τερμάτισε 2ος το '60, πίσω από την 220 SE του W. Schock, κέρδισε με σχετική άνεση την επόμενη χρονιά αφήνοντας τον συμπατριώτη του Gunnar Andresson δεύτερο με την 544, δεύτερος το '62 μετά από επική μάχη με τον Bohringer, και τέλος δεύτερος το '65 πάλι με ελάχιστη διαφορά πίσω από το επίσης συμπατριώτη του Karl Magnus Skogh με Amazon.

Από τους λίγους που έχουν κερδίσει και Ακρόπολις και Monte Carlo και 1000 λίμνες και Σουηδικό και R.A.C. και San Remo, απόδειξη του πληθωρικού του ταλέντου και του μεγάλου θάρρους του.

Ως οδηγός ήταν ρίσκος, μαχητής, πρωταγωνιστής, ως παρουσία, πληθωρικός και ευγενής.

Η παρακάτω εικόνα είναι ενδεικτική για την περίοδο που πρωταγωνίστησε αλλά και για την Ελληνική πραγματικότητα.
Τετάρτη 21 Μαΐου του '65 κατά τη διάρκεια του ΙΓ' (13ου) Δ.Ρ.Α. Το πιο γρήγορο ζευγάρι όλων των εποχών σε ώρα σέρβις κατά τη διάρκεια του αγώνα: Ο Εrik Carlsson και η σύζυγός του Pat Moss - Carlsson.

Είναι μια εικόνα ατελείωτης ομορφιάς καθώς πίσω από το φαινομενικά αδιάφορο κάδρο, ξεπροβάλλει το κλίμα μια ολόκληρης εποχής. Ο ογκώδης Σουηδός, με την ασημένια ταυτότητα στο δεξί καρπό, παρατηρεί τα ελαστικά του, όταν η στιβαρή σιλουέτα της Pat, που ήδη έχει αρχίσει να βάζει κιλά και δεν έχει σχέση με την κομψή δεσποινίδα που πρωτογνωρίσαμε το ΄59, οδεύει προς το «μουλάρι» της ομάδας.

Τα “κατσίκια από τo Trollhattan” βρίσκονται εις τα εξ ων συνετέθησαν. Μάσκα, ποδιά, ξηλωμένα στη γη δίπλα στις εργαλειοθήκες, ενώ οι μηχανικοί εργάζονται σε πυρετώδεις ρυθμούς. Ο Erik με το ασθενέστερο, του ανταγωνισμού, Saab 96 sport (Νο 87) και συνοδηγό τον Τ. Ahman κάνει μεγάλο αγώνα και παίζει τη γενική την οποία τελικώς θα χάσει για 8 μόλις βαθμούς ποινής (στους 453,66) του νικητή K.M.Skogh (Volvo Amazon).

H Pat μετά από μια σειρά καλών εμφανίσεων, με νίκες στο έπαθλο κυριών αλλά και αντίστοιχα άριστα πλασαρίσματα στη γενική, ('62 8η, '63 6η, '64 3η) εγκατέλειψε στο γύρο του Πηλίου αφού πρόλαβε με το Saab 96 Sport (Νο 82) και συνοδηγό την E. Nydstrom να κάνει μια σειρά από εξαίρετες επιδόσεις στις Ε.Δ. γράφοντας χρόνους στη δεκάδα με όλους μέσα.

Αυτά για τα περί του ράλυ, διότι η υπόλοιπη εικόνα είναι όλη η Ελλάδα. Ο ξυπόλητος πιτσιρικάς, δεν αποκαλύπτει παρά την ένδεια της εποχής, ενώ εκεί παραπέμπουν και οι ενδυματολογικές επιλογές των υπολοίπων ντόπιων και τα γεμάτα έκπληξη βλέμματα τους για τα τεκταινόμενα. Η Ελλάδα ζει μια εποχή μεγάλης δοκιμασίας, ως συνήθως δηλαδή, αλλά ταυτόχρονα και σημαντικής ελπίδας. Οι δοκιμασίες θα συνεχιστούν, οι ελπίδες θα σβήνουν...

Η Saab δεν υφίσταται, ο Erik Carlsson και η Pat Mos Carlsson δεν ζουν πια, και η διαβόητη διαδρομή στο Pikes Peak είναι πλέον μαύρη άσφαλτος...
Ο 21ος αιώνας κόμισε πολλές αλλαγές που σε μερικούς είναι δυσάρεστες και σε άλλους δυσερμήνευτες.

Με κάθε, μεταφορικό μέσον, αυτοκίνητα, φορτηγά, σκούτερ, ηλεκτικά, ηλιακά, τρίτροχα, μετέχουν οι αγωνιζόμενοι στο πανηγύρι του Pikes Peak. Οι εικόνες, από τον αγώνα του 2000.

Με πολύ τοπικό χρώμα, σε ένα χώρο μεγάλου φυσικού κάλλους.