American Sniper - Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015 |
To American sniper ακολουθεί την τροχιά τόσων και τόσων παραγωγών, που αναφέρονται στις τραυματικές εμπειρίες από τους πολέμους στους οποίους ενεπλάκη η Αμερική. Στην μεγάλη αυτή ενότητα που ξεκινά βέβαια, με αφηγήσεις από τον δεύτερο Μεγάλο πόλεμο του 20ου αιώνα και φθάνει ως τις μέρες μας, με τις περιπέτειες της αστερόεσσας στο Ιράκ. Η περιπέτεια στη χερσόνησο της Ινδοκίνας είχε αφήσει βαθιά σημάδια στη δυτική υπερδύναμη που ανεχώρησε από εκεί ηττημένη, προσφέροντας 55.000 ψυχές, στο βωμό του πολέμου. Έτσι κινείται και ο Clint Eastwood, στο American sniper. Είναι η ιστορία του Chris Kyle, ενός Τεξανού, μεγαλωμένου με την κουλτούρα του Αμερικάνικου Νότου. Στα οκτώ του χρόνια, απόκτησε το πρώτο του τουφέκι, συνοδεύοντας τον πατέρα του στο κυνήγι ελαφιού. Αφού πέρασε ένα διάστημα ως επαγγελματίας αναβάτης ροντέο, κατατάχθηκε, άντεξε, παρά τα 30 του χρόνια, την ανελέητη εκπαίδευση των SEALs και έκανε τέσσερα tour στο Ιράκ, ως ελεύθερος σκοπευτής. Με 160 επίσημα καταχωρημένα kills, χρησιμοποιώ τον Αμερικάνικο όρο, διότι οποιοδήποτε ελληνικός θα είναι βιαιότερος, έγινε θρύλος όχι μόνον στη διμοιρία Charlie που υπηρετούσε, αλλά σε όλο το σώμα. Στο καθαρά τεχνικό κομμάτι ο Kyle, πέρα από τα παράσημα, δεν κέρδισε τυχαία τον τίτλο legend. Το διαπιστωμένο kill από τα 1.920 μέτρα είναι μοναδικό. Clint Eastwood & Bradley Cooper στα γυρίσματα. Ο 85χρονος Ρεπουμπλικάνος σκηνοθέτης, εκθέτει τη ζωή του Chris Kyle, τον τρόπο που μπολιάστηκε με τα όπλα, όπως και το είδος της πατριωτικής διάθεσης που τον διακατείχε. Παραθέτει έναν χαρακτήρα ευγενή, όχι επιθετικό εκτός πεδίου μαχών, λιγομίλητο. Δεν τον αγιοποιεί, δεν τον θαυμάζει, δεν τον κατηγορεί. Τον αντιμετωπίζει ψύχραιμα. Χρησιμοποιεί το γνωστό πιασίαρικο τρικ (δεν είναι κατηγορία αυτό), που δοκίμασε με επιτυχία και ο Jean-Jacques Annaud στο Enemy at the gates (2001), με την μονομαχία του Ε. Harris και του J. Law ο οποίος υποδυόταν τον άλλο θρύλο, των Σοβιετικών στο Στάλιγκραντ, τον ελεύθερο σκοπευτή Βασίλι Ζάιτσεφ. Έτσι τον φέρνει αντιμέτωπο με το αντίπαλο, τοπικό δέος, σαν ένα σύγχρονο ουέστερν (ή καλύτερα ιστερν) στη Φαλούτζα. Αυτά για το φιξαρισμένο κινηματογραφικό σενάριο. Chris Kyle Μα το πιο ουσιαστικό ερώτημα, τίθεται άμεσα. Ήρωας ή Φονιάς; Ο καθένας έχει, δίνει την απάντησή του, σχετικά πάντα με τι πιστεύει, με τα βιώματά του και τις απόψεις του περί πατρίδας, τον πόλεμο και φυσικά τον ορισμό της εθνικής αξιοπρέπειας. Είμαστε πολύ μακριά από τον τρόπο που μεγαλώνουν τα παιδιά στο Αμερικάνικο Νότο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν οικουμενικές σταθερές σε ότι αφορά τις σχέσεις του πολίτη με τα όπλα. Γραμμένο από τον John Fogerty των Creedence Clearwater Revival, το σπαραξικάρδιο Run Through The Jungle (από το περίφημο Cosmos Factory - 1970), εκεί ακριβώς στοχεύει, κι όχι όπως πιστεύεται στην εμπλοκή του Βιετ – Ναμ: «..Thought I heard a rumblin' Callin' to my name, Two hundred million guns are loaded, Satan cries, “Take aim!”». Ο οποίος Fogerty κυνηγός ο ίδιος, και καθόλου anti-gun τύπος, έδωσε μια συνέντεξη στους L.A. Times το '93 και μίλησε για την υπερβολή και για το πόσο, τόσο πολύς κόσμος μετατρέπεται σε gun – happy. Εκτέλεσε τον Kyle με 45άρι και τον Littlefield με 9άρι Sig Sauer. Όπλα παντού, όπλα |