Αποστρατεία – Επιστράτευση Opel Corsa Super 1600 – Opel Adam 1,2 (turbo, made in Greece) - Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014 PDF Print E-mail

Σαν σε μια τελετή διαδοχής ένιωσα. Από την μεριά ένα πανέμορφο, πανέτοιμο, και τιμημένο στα Ελληνικά χώματα αυτοκίνητο και από την άλλη ο διάδοχος, που ετοιμάζεται και φιλοδοξεί να κάνει μια περίπου όμοια διαδρομή.

Ας το κάνουμε το σενάριο πιο σαφές. Τον Ιούλιο του 2000 ο βρετανικός οίκος Ray Mallock Ltd. παίρνει ένας είδος χρίσματος από την Opel, και αρχίζει να κατασκευάζει τα Corsa που προορίζονται να εμπλακούν στους αγώνες ράλυ της νεοϋδριθείσας κατηγορία των super 1.600 κυβ. εκ. Η κατηγορία ήταν μια απόπειρα για οικονομικό, προσιτό αγωνιστικό αυτοκίνητο, που απευθύνεται κυρίως σε νέους, ζωηρούς και αποφασισμένους να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον ανταγωνιστικό χώρο των ράλυ. Σύμφωνα λοιπόν με τους κανονισμούς της Διεθνούς Ομοσπονδίας, τα αυτοκίνητα της κατηγορίας θα πρέπει να είναι φθηνότερα από 100.000 ευρώ, ενώ ήταν απαγορευμένη η χρησιμοποίηση ακριβών υλικών, όπως το τιτάνιο, το μαγνήσιο και τα ανθρακονήματα.


Έχοντας λοιπόν την εμπειρία από το Astra Kit Car, η Ray Mallock Ltd. χτίζει και τα Corsa Super 1.600 και δυο χρόνια αργότερα έρχεται στην Ελλάδα ένα για τον Χαρίλαο Καλτσούνη. Έχοντας ξεκινήσει την αγωνιστική του καριέρα τη δεκαετία του ’70, τριάντα χρόνια αργότερα, δεν θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι είναι είναι νέος, πλην όμως η ψυχή του παρέμενε αγωνιστικά νεανική. Έτσι για τα επόμενα δέκα χρόνια συμμετείχε σε αντίστοιχα «Ακρόπολις», με το S 1600. Μέτρησε επτά τερματισμούς και αντίστοιχες διακρίσεις. Για όποιον έχει στοιχειώδεις γνώσεις από ελληνικούς χωμάτινους αγώνες και δη από «Ακρόπολις», γρήγορα αντιλαμβάνεται ότι ένα αυτοκίνητο που θα φτιαχτεί στην Αγγλία, για να καταφέρει να δει την καρό σημαία του εθνικού μας αγώνα χρειάζεται πολύ δουλειά εξέλιξης. Αυτή η δουλειά έγινε εδώ, στον τόπο μας, με αρχηγείο το κατάστημα του Χάρη στη Λιβαδειά και συνεχείς επισκέψεις τις παρακείμενες. ε.δ. (Στείρι Καρακόλιθο, Λειβαδιά), σε διαφορετικής σκληρότητας επιφάνειες με οδηγό εξελικτή τον Mark Higgins. Τα αποτελέσματα αυτής της δουλειάς πέρασαν στα επόμενα Corsa και κεφαλαιοποιήθηκαν σαν εμπειρία, σαν γνώσεις και από την ελληνική ομάδα.

Στις μέρες μας πια,

μετά από μια δεκαετία ευδόκιμων υπηρεσιών, το Corsa S 1600 δείχνει ακόμα φρέσκο, απολύτως ετοιμοπόλεμο και ζωντανό για εξαιρετικά αγωνιστικά χιλιόμετρα, πλην όμως, φαίνεται πως ήρθε η ώρα για την αντικατάστασή του. Στα μέσα του Δεκέμβρη, το οδηγήσαμε, το γνωρίσαμε όπως επίσης το ίδιο κάναμε και με τον προάγγελο του διαδόχου του. Ένα Adam ετοιμάζεται για να αντικαταστήσει το Corsa σε ασφάλτινες και χωμάτινες ετάπ. Οι σκέψεις του Χάρη είναι να συμμετάσχει στο «Ακρόπολις» του '14 με Adam αν όλα πάνε κατ' ευχήν. Για να συμβεί αυτό, δουλεύεται ένα Adam από Ελληνικά χέρια, με σωρεία βελτιώσεων το οποίο θα υποβληθεί στα δέοντα βασανιστήρια, ώστε να δείξει τις αδύναμες πλευρές του και ακολούθως να γίνουν οι πρέπουσες διορθώσεις. Επίσης ως εξελιγμένο σε νορμάλ, «πολιτική» έκδοση θα διατίθεται από τα καταστήματα Καλτσούνη με εγγύηση που θα καλύπτει το σύνολο των αλλαγών.


Μιλώντας όμως για βελτιώσεις, ας δούμε τι έχει αλλάξει. Στον κινητήρα του 1,2 λίτρου έχει προστεθεί τούρμπο και από τα λίγους, για την εποχή μας, 70 ίππους, η ισχύς έχει σχεδόν διπλασιαστεί. Ένα ισχυρότερο μοτέρ όμως απαιτεί αρκετά ακόμα, ώστε το σύνολο να είναι ταχύτερο αλλά και ασφαλέστερο. Έτσι τοποθετήθηκαν τέσσερα δισκόφρενα και εξάτμιση από το Corsa ΟPC, αναρτήσεις Opel Sport και ζάντες ελαφρού κράματος 17 ιντσών. Η απόσταση από το έδαφος μειώθηκε κατά 20 χιλιοστά, ενώ όλα τα υπόλοιπα παραμένουν αναλλοίωτα.


Εύκολο, σβέλτο, ευχάριστο, το μεταμορφωμένο Adam, με ζωντανό ήχο και ομαλή συμπεριφορά.

Στην άσφαλτο

Ότι στην έκδοση του 1,2 λίτρου του Adam, έλειπε η δύναμη είναι κάτι που δεν χωρά πολλές αμφιβολίες. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κατακριτέο, κυρίως διότι πάντα θα υπάρχει μια μεγάλη κατηγορία χειριστών που βολεύονται σεμνά και με λίγα. Με την ίδια λογική επίσης πάντα θα υπάρχει μια μικρότερη μεν, αλλά απαιτητικότερη μερίδα που θα επιθυμεί ταχύτερα, νευρικότερα αυτοκίνητα, αλλά πάνω σε μικρή, προσιτή βάση. Έτσι η τοποθέτηση του τούρμπο, δεν αλλάζει τη φορολογική κλίμακα, δεν επιβαρύνει με άλλα έξοδα χρήσης αν εξαιρεθεί η διαφορά στην κατανάλωση, αλλά προσφέρει μια ολότελα διαφορετική αίσθηση. Πλαισιωμένο με τα καλύτερα περιφερειακά, αυτό το Adam είναι κυριολεκτικά μεταμορφωμένο. Δεν είναι μόνον πολύ πιο γρήγορο, αλλά ότι κυρίως βάζει αυτή τη δύναμη απρόσκοπτα στο δρόμο, στρίβει, επιβραδύνει με ομοιογένεια και πιστότητα. Η εξάτμιση του δίνει έναν ενδιαφέροντα νέο, γουργουριστό ήχο, γεμάτο υγεία. Το θετικό είναι ότι δεν χρειάζεται ιδιαίτερες γνώσεις για να κινηθεί σβέλτα. Δεν έχει γίνει απαιτητικό. Παραμένει ένα εύκολο, αυτοκίνητο. Τίποτα στο εσωτερικό δεν προδίδει τις αλλαγές, ο «ουρανός» του παραμένει με την αγχολυτική γαλάζια επιφάνειά με τα αστέρια του και όλα κρύβουν τις σημαντικές αλλαγές που έχουν συμβεί στην περιφέρεια και κάτω από το καπό. Για την απόφαση να προχωρήσει κανείς στην παραγγελία αυτής της βελτιωμένης έκδοσης, εξαρτάται από το κοστολόγιο, που ακόμα είναι στο καθεστώς του ακριβούς υπολογισμού, αφού γίνεται προσπάθεια να είναι ο χαμηλότερος δυνατός.

…και στο χώμα.

Οποιοδήποτε αγωνιστικό, συγκεντρώνει στοιχεία όπως εκείνα του Corsa S 1.600, χρειάζεται, ή καλύτερα απαιτεί συγκέντρωση και γνώση. Κι’ αυτό διότι ο συνδυασμός αυτών των στοιχείων φεύγει μακριά από μια ήπια έκδοση ενός οχήματος της κατηγορίας Ν, ή παλιότερα της ομάδας 1 ή ακόμα και 2. Τα στοιχεία που το διαφοροποιούν είναι:

- Η μικρή ωφέλιμη περιοχή του μοτέρ. Από τις 6,5 έως τις 9.000 σ.α.λ. δίνει ότι έχει να δώσει και κάθε άλλο παρά λίγα, 228 ίππους από 1.600 κυβικά, ειδικά αν συνειδητοποιήσουμε ότι μέχρι το ’80 με αυτή την ιπποδύναμη και μάλιστα από δυο λίτρα διεκδικούσες παγκόσμιο πρωτάθλημα.

- Το κιβώτιο έξι, κλειστών σχέσεων, σειραϊκό με υδραυλικό αμπραγιάζ,

- Το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης 90%,

- Οι αναρτήσεις με την ελάχιστη δοτικότητα και

- Το κοντό μεταξόνιο με τα μεγάλα μετατρόχια.

Έχουμε λοιπόν ένα προσθιοκίνητο κοντό, φαρδύ αμάξωμα, με σφικτές αναρτήσεις, μπλοκέ διαφορικό, με στενή ωφέλιμη περιοχή στροφών και έξι ταχύτητες που φωνάζουν συνέχεια για αλλαγές. Συμπέρασμα: Είναι νευρικό και θέλει ηρεμία, αποφασιστικότητα, συγκέντρωση και τόλμη για να οδηγηθεί σωστά και ακολούθως γρήγορα.


Καθότι σωματομετρικά διαφέρουμε με τον Χαρίλαο, καθόλου δεν βολευόμουν στη θέση οδήγησης, και επειδή το μπάκετ βρισκόταν αρκετά μπροστά δεν ήταν και τόσο εύκολη η διαδικασία εισόδου εξόδου. Ο κλωβός, κολλητός σε δεκάδες σημεία με το αμάξωμα, δείχνει να αντέχει τα πάνδεινα, αν παρ' ελπίδα χρειαστεί να «δουλέψει». Είναι δυσκολότερο ή πιο εύστοχα απαιτητικότερο σε ασφάλτινες επιφάνειες, που ζητά μεγαλύτερη ακρίβεια. Θα σου ψαρέψει ακόμα και στην ευθεία αν βυθίζεις το δεξί πόδι με βία στο πάτωμα σε όλη την κλίμακα των ταχυτήτων, με τα «τετράγωνα» στο πέλμα, μεγάλης σκληρότητας (90άρια), τρακτερωτά (Michelin 190/70 – 15 ), ενώ θα είναι πιο παιχνιδιάρικο στο χώμα. όπου γλιστράει κατά το δοκούν και έχεις την ψευδαίσθηση ότι κινείσαι σβέλτα ενώ κατ’ ουσίαν έχει πολλά ακόμα περιθώρια.

Εξαιρετικά επιμελημένη η εργασία στο πάτωμα του Corsa S 1.600, τόσο μπροστά με την μεγάλων διαστάσεων ποδιά, όσο και πίσω με φύλλα τεφλόν να προστατεύουν τα άκρα.

Μόλις αρχίζεις να το συνηθίζεις, τα μηνύματα έρχονται απρόσκλητα. Σωστά, ζητά πολύ πίεση στην πέδηση καθώς επιβραδύνει χωρίς συμβολή υποβοήθησης. Οι αλλαγές είναι ποίημα ενώ αμέσως σου δίνει το μέτρο του πόσο άκαμπτο είναι. Με το τιμόνι να κόβει πολύ λίγο, την όπισθεν να μπαίνει με μια ασυνήθη διαδικασία (πρέπει να έρθει στη νεκρά, να τραβήξεις πίσω, ένα αλουμινένιο χειριστήριο που βρίσκεται στο ταμπλό και ακολούθως τα ανάποδα για να την ξεκομπλάρεις) όπως τέλος και το οπτικό πεδίο προς τα πίσω είναι πολύ περιορισμένο, οι μανούβρες ήταν μια δοκιμασία. Τούτο σημαίνει ότι την ώρα της δράσης, ένα μικρό λάθος θα κοστίσει πολύ σε χρόνο. Για μεγάλο δεν θέλω ούτε να το σκέπτομαι. Ο έντονος ήχος των ίσιων γραναζιών, δηλωτικό ότι οδηγείς ένα καλό κιβώτιο σε ένα καθαρόαιμο σύνολο, μπορεί να να μην σε αφήνει να ακούσεις πολλά άλλα, είναι όμως τόσο όμορφος και συνάμα τόσο εξωτικός, που δημιουργεί μια συναισθηματική ευεξία. Ο μοχλός αλλαγής είναι κατακόρυφος, ψηλός, κοντά στο τιμόνι και ο δεξής καρπός θα έχει πολύ δουλειά, ειδικά στα κλειστά χωμάτινα κομμάτια όπου ενδείκνυται και η χρήση του χειρόφρενου για να έχεις την ουρά εκεί που πρέπει. Θέλει αφοσίωση για να ισχυριστείς ότι το οδηγείς αξιοπρεπώς.

Με τρεις μόνον λέξεις, αλλά όλες με κεφαλαίο Α: Αληθινό Αγωνιστικό Αυτοκίνητο.


Εξαιρετικής ποιότητας εργασία στο κόκπιτ και Ελληνικής έμπνευσης, εκτέλεσης ο υδραυλικός γρύλος που  εγγυάται αστραπιαίες αλλαγές ή «σταυρώματα» ελαστικών.

Συνεπώς:

Πολύ χαρήκαμε τα χιλιόμετρα με το S 1.600, εκτιμήσαμε ακόμα μια φορά τα προσόντα των πιτσιρικάδων που τα ξεζουμίζουν σε κάθε επιφάνεια. Είναι σχολείο πραγματικό για όσους στοχεύσουν τις ανώτερες κατηγορίες και ευχαρίστηση για εκείνους που προσπαθούν να παραμείνουν νέοι. Κρίμα που σιγά - σιγά βγαίνει στην αποστρατεία, αλλά έρχεται δυναμικότατα o Αδάμ, όχι και τόσο πρωτόπλαστος πια, να συνεχίσει την παράδοση.