Τεχνητή λίμνη Κρεμαστών - (Τρίτη 27 Μαρτίου 2018) PDF Print E-mail

Αναπτυξιακή διαδικασία χωρίς θυσίες και δίχως θύματα δύσκολο να νοηθεί. Αυτό που συμβαίνει σχεδόν πάντα, είναι, πως μια μικρή ομάδα ατόμων θυσιάζεται για να επωφεληθεί μια συντριπτικά μεγαλύτερη.


 

Κάποιοι το βρίσκουν σκληρό, κάποιοι φυσιολογικό, και κάποιοι αναγκαίο κακό. Τα περισσότερα, μεγάλα, δημόσια έργα κινήθηκαν πάνω σε αυτό το μοτίβο. Αναπόφευκτα. Ένα από αυτά που είχε αναγγελθεί στον τόπο μας, από την δεκαετία του ’50, ξεκίνησε τη δεκαετία του ’60 και ολοκληρώθηκε το ’70 ήταν η τεχνητή λίμνη των Κρεμαστών και η δημιουργία μονάδας παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος.

Κολοσσιαίο, για το Ελληνικό μέτρο, έργο, επέβαλε την απομάκρυνση όλων των κατοίκων από τα σπίτια τους, την αποζημίωσή τους με κάποια άλλη ιδιοκτησία ή με χρήματα.

Όσο πλουσιοπάροχες όμως και να είναι οι παροχές το ξερίζωμα δεν παύει να είναι αποτρόπαιο και η μετεγκατάσταση προβληματική. Ερήμωσαν δεκαπέντε  χωριά και οικισμοί. Όταν ανέλαβαν οι μπουλντόζες το έργο της κατεδάφισης, μια ολάκερη κληρονομιά ισοπεδώθηκε.

Κατοικίες και γεφύρια γκρεμίστηκαν, εκκλησιές χάθηκαν, αλώνια εξαφανίστηκαν, χωράφια ξεχερσώθηκαν. Κι  όταν το φράγμα, που ήταν τότε το ψηλότερο χωμάτινο στην Ευρωπαϊκή ήπειρο, ολοκληρώθηκε, υλοτομήθηκε ότι θα βρισκόταν κάτω από την επιφάνεια του νερού.

Οι ανακοινώσεις της Δ.Ε.Η.  με το αντίστοιχο υπηρεσιακό ύφος, μας δίνουν, πέρα από την πληροφορία και το κλίμα της εποχής.


Λίγο αργότερα, εκατοντάδες εκατομμύρια κυβικά νερού κατέκλεισαν την  λεκάνη και όλα όσα βρίσκονταν εκεί, χάθηκαν για πάντα. Όπως σε πολλά παρόμοια έργα ανά την υφήλιο, οι μεγάλες γεωλογικές μεταβολές που συντελέστηκαν, προκάλεσαν την 5η Φεβρουαρίου του  ‘66 σεισμό μεγέθους 6.2R με επίκεντρο την Μαυρομάτα. Ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του, και περίπου εξήντα τραυματίστηκαν. Ακολούθησαν κατολισθήσεις που προκάλεσαν ζημιές στην ευρύτερη περιοχή. Καταστράφηκαν περισσότερες από 700 κατοικίες  ενώ σε χιλιάδες άλλες, οι ζημιές δεν ήταν επισκευάσιμες.

Υπάρχει επίσης η πληροφορία, ότι στην διάρκεια της κατασκευής, έχασαν τη ζωή τους, συνεπεία εργατικών ατυχημάτων, τριάντα εργαζόμενοι. Ήταν το ανθρώπινο κόστος ενός μεγάλου έργου που βοήθησε τα μέγιστα στην ηλεκτροδότηση της Ελλάδας.

 

Καθώς το νερό διέκοψε το οδικό δίκτυο, πλωτά μέσα έπρεπε να αποκαταστήσουν την συγκοινωνία, μέχρι να κατασκευαστούν γέφυρες της Τατάρνας και της Επισκοπής. Δυο φέρυ κατασκευάστηκαν επί τόπου για να εξυπηρετήσουν  τον οδικό άξονα Καρπενησίου- Αγρινίου

Μια λεπτομερής και συχνά σπαραξικάρδια περιγραφή για το τι, πως συνέβη υπάρχει εδώ: http://evrytanikospalmos.blogspot.gr/2013/05/50_23.html

Η σχεδίαση και η κατασκευή της γέφυρας της Τατάρνας θεωρείται πολύ ιδιαίτερο έργο. Ήταν σύλληψη του πολιτικού μηχανικού Αρίσταρχου Οικονόμου.Οι εργασίες ξεκίνησαν το ‘65 και ολοκληρώθηκαν το ’70.

 

Μάιος 1969. Η διαδρομή του ΙΖ' Δ.Ρ.Α. περνούσε από τα πορθμεία της λίμνης των Κρεμαστών. Στην έγχρωμη εικόνα αλιευμένη από αλλοδαπό ιστότοπο, η εργοστασιακή ομάδα  της Porsche φροντίζει τις 911 που συμμετείχαν στον αγώνα, με φόντο την πλημμυρισμένη λεκάνη. Πίσω από την κεραμιδί καμιονέτα, διακρίνεται το πάνω τμήμα του ακομοδέσιου κάποιου πλωτού μέσου.