Πανδημία, εξουσία & άλλα - (Πέμπτη 21 Μαίου 2020) Print

Έτσι όπως προκύπτουν τέτοιου είδους ανατροπές, είναι περίπου βέβαιο ότι θα βρουν απροετοίμαστη  την ανθρωπότητα. Είναι το επίπεδο των λαών και πρωτίστως η ποιότητα των ηγετών που θα κρίνουν την μάχη. Οι Αμερικανοί, οι Βραζιλιάνοι και οι Βρετανοί δεν φάνηκαν ιδιαιτέρως τυχεροί σε αυτό το τελευταίο. Βεβαίως ήταν επιλογή τους και ασφαλώς τις συμπεριφορές των ηγετών τους δεν ήρθε η πανδημία  να τις αναδείξει. Είχε σύμπας ο πλανήτης που αντιλαμβανόταν τα στοιχειώδη, καταλάβει περί τίνος πρόκειται.

Έτσι μετά τον τρόμο για την εξάπλωση της πανδημίας και το θανατικό που άφηνε πίσω της, ήρθε ο φόβος για το οικονομικό αποτύπωμα. Το πόσες θέσεις εργασίας θα χαθούν, πόσοι πολίτες του κόσμου θα ζήσουν σε μια νιόφερτη αποτρόπαια φτώχεια και τι κοινωνικές εντάσεις θα γεννήσουν αυτές οι απρόβλεπτες συνθήκες.

Είναι σαφές ότι πέρα από τις ελαφρές τοποθετήσεις τους για σοβαρά θέματα, και οι τρεις προαναφερθέντες ηγέτες που ορίζουν τις τύχες 600 εκατομμυρίων ανθρώπων υποβάθμισαν εν πρώτοις τον κίνδυνο, πιθανότατα κινούμενοι από το άγχος της οικονομίας. Τα δεδομένα δείχνουν, μέχρι στιγμής, έχουν σφάλει. Κι όσο πιο αργά περιοριστεί το ιατρικό θέμα, τόσο πιο πολύ θα υποφέρει η οικονομία.

Κι όσο πιο πολύ υποφέρει η οικονομία τόσο θα δημιουργούνται επιπρόσθετα προβλήματα. Οι κλυδωνισμοί και οι διαφωνίες στην Ε.Ε. είναι έντονοι, για τον τρόπο και το είδος της οικονομικής ενίσχυσης των κρατών μελών, ενώ η Γερμανία θα προσφέρει σημαντικά ποσά στον αερομεταφορέα της, σε ένα ασαφές νομικό  πλαίσιο και η κορυφαία ημεδαπή αεροπορική εταιρεία επιθυμεί αντίστοιχες παροχές αλλά όχι κρατικοποίηση.

Το ισχυρό χαρτί των απανταχού επιχειρήσεων, είναι οι θέσεις εργασίας. Δώστε χρήμα και σώστε τους εργαζόμενους. Δεν μπορεί να υπάρξει αμφιβολία ότι  είναι έτσι, αλλά και ότι θα γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης. Κι όσο περισσότερο κρατήσει αυτή η ανατροπή τόσο βρισκόμαστε μπροστά σε πρωτόγνωρες καταστάσεις. Η αυτοκινητοβιομηχανία π.χ. γονάτισε. Το ποσοστό της πτώσης των πωλήσεων τον περασμένο Απρίλιο ήταν 73,6%  σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ ξεπέρασε το 80% στην Ελλάδα. Κι ως γνωστόν η αυτοκινητοβιομηχανία έχει πελώριο κύκλο εργασίας.

Τουναντίον οι ειδήσεις αναφέρουν ότι σημειώθηκε εκρηκτική άνοδος στις πωλήσεις – συντηρήσεις ποδηλάτων καθώς δίνεται στους πολίτες η δυνατότητα πλήρους και πάμφθηνης αυτονόμησης. Ταυτόχρονα οι δήμαρχοι των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων επιμηκύνουν τους ποδηλατόδρομους.

Στα καθ’ ημάς, είναι διάχυτη η αγωνία για την επόμενη μέρα, καθώς ανήκουμε σε εκείνους που αντιμετώπισαν θετικά και αποτελεσματικά  το ιατρικό θέμα. Μέσα από ένα είδος μονοοικονομίας, που δημιουργήθηκε προοδευτικά τον τελευταίο μισό αιώνα,  έχουμε  μεγάλη εξάρτηση από τον Τουρισμό και προσπαθούμε να μειώσουμε, κάπως, τις οικονομικές επιπτώσεις από την πανδημία, ανοίγοντας τις υπηρεσίες μας.

Εδώ που βρισκόμαστε μετά από σχεδόν δέκα αξέχαστα  μνημονιακά χρόνια και ακόμα μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα λανθασμένων οικονομικών – παραγωγικών επιλογών δεν φαίνεται να έχουμε πολλές επιλογές. Στην βιτρίνα του μαγαζιού έχει ένα κυρίως προϊόν . Ευρύ μεν, από πεντάστερα έως ρουμςτολετ, αλλά ένα και μαζικό όσο ποτέ.

Ντου γιου λάικ μαντμαζελ δε Γκρης;