Αυτοκίνηση

Μια διαφορετική προσέγγιση της αυτοκίνησης για όσους, ενδεχομένως, δεν καλύπτονται απ' ότι συναντούν.



Από την Tante Ju στη VW - Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2016 PDF Print E-mail

SEAT: Από την Tante Ju στη VW

Το θέρος του '36, μόλις 14 χρόνια πριν την ίδρυση της Sociedad Española de Automóviles de Turismo,  τότε που ξεσπούσε με την ανελέητη σφοδρότητα του ο Ισπανικός Εμφύλιος, ο Caudillo, αυτός ο νεότερος Ευρωπαίος στρατηγός της δεκαετίας του '20, εκείνος που είπε ότι λογοδοτώ μόνον στο Θεό και στην Ιστορία, μετέφερε τα στρατεύματα του από το Μαρόκο στη Σεβίλλη με είκοσι τρικινητήρια Junkers Ju 52 (γνωστότερα ως Tante Ju - θεία Γιου) και λιγότερα Savoia-Marchetti SM.81. Η Ιβηρική δεν θα κοκκίνιζε ποτέ, ενώ η Καταλονία και η χώρα των Βάσκων δεν θα γνώριζαν την αυτονομία.


Ίδιου τύπου αεροπλάνα θα άδειαζαν 22 τόννους βομβών στην Βάσκικη πόλη Γκερνίκα τον Απρίλιο του '37, αφήνοντας πίσω τους μερικές εκατοντάδες άμαχους νεκρούς, ένα μικρό προοίμιο του τι θα επακολουθούσε στην Ευρώπη μέχρι το ΄45. Υπάρχει δε ο μύθος, ότι λίγους μήνες αργότερα όταν ο Πικάσο εξέθετε στο Παρίσι τον ομότιτλο πίνακα του, που έμελλε να γίνει παγκόσμιο αντιμιλιταριστικό μανιφέστο, ένας Γερμανός αξιωματούχος τον ερώτησε: «Εσείς το κάματε αυτό;», για να λάβει την απάντηση: «Όχι εσείς!».

Σε αυτή την Ισπανία, που προσπαθούσε να βρει ισορροπίες της μετά το λουτρό αίματος του Εμφυλίου, ξεκίνησε την παραγωγή της η SEAT. Ήταν ένα αναγκαίο όσο και φιλόδοξο σχέδιο που προσπαθούσε να επανεκκινήσει την

Read more...
 
Focus RS - Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016 PDF Print E-mail

To μπλε οβάλ, δεν ήταν πάντα μπλε, δεν ήταν πάντα οβάλ, αλλά η Ford παραμένει Ford εδώ και εκατό δεκατρία χρόνια. Και αυτό σημαίνει ότι αφενός μπορεί να είναι ένα βαρύ βιομηχανικό σχήμα με προϋπολογισμούς κράτους, που κυριαρχεί στην παγκόσμια οικονομική σκηνή, αφετέρου, έχει τη δυνατότητα να παράγει αυτοκίνητα που χαρακτηρίζονται για την διαφορετικότητά τους, την ικανότητα τους να γεμίζουν χαρά τον απαιτητικό χειριστή.

1903 - 1909                                 1909 - 1912                                    1912 -  1927

Είναι η κληρονομιά του εργοστασίου από την πελώρια εμπλοκή του με το μότορσπορ, η καταλυτική παρουσία του οποίου υπάρχει σε κάθε σκαλοπάτι των αγώνων, σε παγκόσμια κλίμακα και εξ’ απαλών ονύχων. Για να διατηρηθεί αυτή η εικόνα, χρειάζεται ενίοτε και η εμπορική προσέγγιση όπου κάποια ακραία μοντέλα, βασισμένα ακριβώς στο πλούσιο αγωνιστικό υπόβαθρο, έρχονται στην παραγωγή για να απευθυνθούν σε όσους ταυτίζονται με την παράδοση.

Ford 15Μ RS. Το πρώτο RS είχε κινητήρα V4 1,7 λίτρων. Εδώ σε τρίπορτη κουπέ έκδοση.

Ένα τέτοιο δείγμα είναι και η σειρά των Focus RS που πρωτογνωρίσαμε το 2002. Το λογότυπο RS παραπέμπει στις λέξεις «Rally Sport» που έχουν προστεθεί στο λεξιλόγιο της Ford από το 1968 όταν λανσαρίστηκαν τα πρώτα 15Μ και 17Μ με κινητήρες V4 και V6 αντίστοιχα. Έκτοτε πέρασε σχεδόν μισός αιώνας, χρονικό διάστημα στο οποίο παρουσιάστηκαν 30 μοντέλα με τα διακριτικά RS. To 30ο, και προς το παρόν τελευταίο, είναι αυτό, το πρώτο τετρακίνητο Focus παραγωγής.

Read more...
 
Bold as Love - Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2016 PDF Print E-mail

Αμερική. Σε αυτό το πελώριο πολιτιστικό χωνευτήρι, που μετρά μόλις δυόμιση αιώνες συντεταγμένης Πολιτείας, είναι ενδιαφέρον πόσο λίγος χρόνος χρειάζεται προκειμένου να γίνει κάτι, μεγαλειώδης επιτυχία. Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι πώς κάτι περιθωριακό, μετατρέπεται σε στοιχείο πρώτης γραμμής.

Κι όλα τα παραπάνω έρχονται καθώς ακούω, βλέπω την διαφήμιση της Ford για την νέα Mustang που κατακλύζει τις τηλεοπτικές συχνότητες. Τίτλος της: Ο δρόμος το περιμένει. Είναι μια κόκκινη GT που περιμένει γουργουρίζοντας τους οκτώ κυλίνδρους της πάνω σε άδειους δρόμους. Ρώμη, Λονδίνο, Παρίσι… Κάτι σαν απόβαση Αμερικάνικη στην Ευρώπη.

Το μόλις 60 δευτερολέπτων διαφημιστικό κλιπ έχει ντυθεί μουσικά, με μια δημιουργία του Jimmy Hendrix: If 6 was 9. Ήταν ένα κομμάτι από το άλμπουμ Axis: Bold as Love που κυκλοφόρησε σχεδόν μισό αιώνα νωρίτερα, τον Δεκέμβρη

Read more...
 
Renault όπως Renaissance - Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016 PDF Print E-mail

Ιδρύθηκε ως Société Renault Frères (Εταιρεία Αδελφών Ρενώ), τον τελευταίο χρόνο του 19ου αιώνα. Από τρία αδέλφια, τον 22χρονο Luis, τον 27χρονο Marcel και τον 34χρονο, τότε, Fernand Renault. Ο νεότερος ήταν ένα λαμπρό, εφευρετικό  ταλέντο στην μηχανολογία, τη στιγμή που οι πρεσβύτεροι είχαν κλίση στο επιχειρείν.

Αποτραβήχτηκαν από την κλωστοϋφαντουργική βιομηχανία του πατέρα τους και με βήματα τολμηρά, σύστησαν την δική τους πρωτόλεια αυτοκινητοβιομηχανία.

 

Στον μεσοπόλεμο και ειδικότερα την δεκαετία του '30, η Renault  πέτυχε μερικά παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας με τα αεροσκάφη Caudron, τα οποία είχε εφοδιάσει με τους εξακύλινδρους κινητήρες της.

 

Έχοντας διαθέσει το πρώτο τους αυτοκίνητο τον τελευταίο μήνα του 1899, έφτασαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, το 1907, να είναι το καλύτερο σε πωλήσεις ξένο εμπορικό σήμα στη Νέα Υόρκη.

Ένα χρόνο αργότερα, το 1908, όταν παρήγαγαν 3.575 οχήματα, ήταν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στη Γαλλία.

Στο μεταξύ, είχαν αναγνωρίσει την αξία της δημοσιότητας από τη συμμετοχή σε αγώνες, κάτι για το οποίο κατέβαλαν βαρύ τίμημα αφού ο Marcel έχασε τη ζωή του το 1903 κατά τη διάρκεια αγώνα από το Παρίσι στη Μαδρίτη.

Ο επίσης συμμετέχων στους αγώνες Louis δεν ξαναγωνίστηκε, αλλά η εταιρεία παρέμεινε ενεργή στο χώρο κερδίζοντας το 1906, το θεωρούμενο πρώτο Grand Prix με ένα Renault AK 90CV. Την ίδια εποχή ο Louis παραμένει μόνος του στη διοίκηση καθώς ο  Fernand αποσύρθηκε για λόγους υγείας.

Read more...
 
Περί Λεόντων - Σαββάτο 26 Δεκεμβρίου 2015 PDF Print E-mail

To επώνυμο  Peugeot στην Γαλλική βιομηχανία, το συναντάμε είκοσι και ένα μόλις χρόνια, μετά την άλωση της Βαστίλης.  'Έτσι, το 1810, οι Jean-Pierre και Jean-Frédéric Peugeot διαφοροποίησαν τις δραστηριότητές τους και μετέτρεψαν τους μύλους τους, σε χυτήριο χάλυβα.

Κι αν η Γαλλική επανάσταση άλλαξε το ρου στην Ευρωπαϊκή ιστορία, η Παρισινή Κομμμούνα έδωσε το πρώτο δείγμα της επόμενης ανατροπής. Μόλις δεκαοκτώ χρόνια μετά από εκείνη τη ματωμένη άνοιξη, το 1889,  παρήχθη το πρώτο αυτοκίνητο Peugeot, ένα τρίκυκλο, ατμοκίνητο που σχεδιάστηκε από τον Léon Serpollet. Γρήγορα θα περάσει στο περιθώριο, αφού ήταν βαρύ, ογκώδες και δύσχρηστο.


O Armand Peugeot και η εξέλιξη του σήματος της φίρμας

Ζούμε στην Belle Époque, που δεν είναι για όλους belle αλλά στην Ευρώπη κυοφορείται μια αισιοδοξία. Ο Armand Peugeot συναντά τον Gottlieb Daimler και πείθεται για το σπουδαίο μέλλον της αυτοκίνησης. Δεν σταματά την παραγωγή των ποδηλάτων, όπου ήδη κατείχε περίοπτη θέση και επεκτείνει τις δραστηριότητες του, στον πολλά υποσχόμενο τομέα της παραγωγής αυτοκινήτων, με οχήματα που έφεραν κινητήρες εσωτερικής καύσης Daimler. Εκείνες οι πρώιμες σειρές έφεραν την ονοματοδοσία «type»

Κι ήταν μια από εκείνες τις κατασκευές που έγραψαν ιστορία, αφού με οδηγό τον Albert Lemaître κέρδισε το θεωρούμενο ως πρώτο αγώνα στην ιστορία του μότοσπορ από το Παρίσι στη Ρουέν που έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 1894. Άλλα τέσσερα  Peugeot συμμετείχαν και όλα κατάφεραν να τερματίσουν. Ο νικητής Lemaître ολοκλήρωσε  3:30''  πίσω από τον Κόμη De Dion του οποίου όμως το ατμοκίνητο όχημα, ήταν εκτός κανονισμών.

Read more...
 
Opel «Ζούμε τα αυτοκίνητα» - Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2015 PDF Print E-mail

Αυτός ο κύκλος που διατρέχεται από έναν οριζόντιο κεραυνό δεν ήταν πάντα έτσι και το όνομα Opel δεν παρέπεμπε πάντα σε αυτοκίνητα. Όπως και να έχει, όμως, η ιστορία τους είναι μακρά.

Κατατακρτήρια ε.δ. του 24ου ('77) Δ.Ρ.Α. Δεκέλεια. Ο Τζώνυς στα 54 του χρόνια, μας δείχνει την ποδιά και τα ψαλίδια της Ascona.

Ο Αδάμ Όπελ είχε κάποια κοινά στοιχεία με τον  Σακίσι Τογιόντα, παρά το χρονικό σκαλοπάτι των 30 χρόνων που τους χώριζαν. Εξαιρετικά εφευρετικοί,  πετυχημένοι βιομήχανοι και επιχειρηματίες του 19ου αιώνα. Ο Ιάπωνας ξεκίνησε από αργαλειούς ο Γερμανός από ραπτομηχανές. Μέχρι να κλείσουν τα μάτια τους ήταν κορυφαίοι σε παγκόσμιο επίπεδο στο είδος τους.

Read more...
 
Nissan. Διαδρομή ενός αιώνα - Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2015 PDF Print E-mail

Όπως όλα τα σενάρια που έχουν μακρά πορεία μέσα στο χρόνο, έτσι συνέβη και με την τροχιά της Nissan. Γεννήθηκε το 1914 ως Dat, το '18 έγινε Kaishinsha Motorcar Co., ενώ το '25 DAT Motorcar Co. Το '34 έγινε Datson, ακολούθως άλλαξε σε Datsun για να γίνει το 1986 Nissan, αλλά σχεδόν 30 χρόνια αργότερα, τον Ιούλιο του '16 να αναστηθεί το Datsun, για τις αγορές της Ινδονησίας, Ρωσίας, Νότιας Αφρικής και Ρωσίας με οχήματα χαμηλού κόστους. Βεβαίως, για την εσωτερική αγορά, δεν ήταν ποτέ Datsun. Ήταν πάντα Nissan.


Όπως όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας δέχτηκε συντριπτικά χτυπήματα από την ήττα του δεύτερου Μεγάλου Πολέμου του 20ου αιώνα. Με το εργοστάσιο στη Γιοκοχάμα, βομβαρδισμένο από τις αεροπορικές επιδρομές, χωρίς πρώτες ύλες και υπό την αμερικανική κηδεμονία, οι γραμμές παραγωγής  ξεκίνησαν ένα περίπου χρόνο μετά τη συνθηκολόγηση τη λειτουργία αλλά κατασκεύαζαν φορτηγά, προκειμένου να  καλύψουν τις ανάγκες ανοικοδόμησης της ρημαγμένης χώρας.

Την τελευταία χρονιά της δεκαετίας οι Αμερικανοί επέτρεψαν την κατασκευή επιβατικών οχημάτων και η μεταπολεμική ιστορία της Datsun ξεκίνησε. Τα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπισθούν ήταν πολλά και δυσεπίλυτα. Δεν ήταν μόνον η έλλειψη τεχνογνωσίας αλλά τα μέτρια μέσα και η αντίστοιχη οργάνωση παραγωγής.

Read more...
 
περί ηλεκτροκίνησης - Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015 PDF Print E-mail

Είναι τεράστιο το σκαλοπάτι που χωρίζει την αυτοκίνηση των θερμικών κινητήρων από την ηλεκτροκίνηση. Αποτελεί σχεδόν άλλο τρόπο κίνησης. Τόσο σε καθημερινές συνήθειες, αφού δεν ανεφοδιάζεσαι αλλά φορτίζεις, συνεπώς ξεχνάς τα υγρά καύσιμα, όσο σε επίπεδο συντήρησης. Ένα ηλεκτρικό μοτέρ, δεν χρειάζεται ούτε λάδια, ούτε ρυθμίσεις, ούτε αντλίες, ούτε άλλα λιπαντικά.   
Για κάποιον που γεννήθηκε και μεγάλωσε ανάμεσα σε ζιγκλέρ και μπουζί δεν είναι εύκολο να προσαρμοστεί σε μια νέα πραγματικότητα που ορίζεται από κιλοβατόρια και συστοιχίες ιόντων λιθίου.


Μολαταύτα, η ταπεινότητά μου έδειξε μια περίεργη προσαρμοστικότητα, καθώς και μια ακόμα πιο περίεργη γοητεία, σχεδόν από το σύνολο των ηλεκτρικών οχημάτων που οδήγησε.
Από το Leaf  στην πρώτη μας επαφή στο νεφοσκεπές Παρίσι, στο i3, για το οποίο ποτέ δεν έκρυψα την ειλικρινή μου συμπάθεια, ενδεχομένως και το κάτι παραπάνω, έως το smart electric drive για το οποίο κατέληξα ότι είναι το καλύτερο smart.

Read more...
 
Mitsubishi, με παράδοση ενάμιση αιώνα - Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015 PDF Print E-mail


Αξιοποιώντας το γενναίο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα του αυτοκράτορα Μέιτζι,  ο Ιβασάκι Γιατάρο συστήνει στα 35 του χρόνια, το 1870, την ναυτιλιακή εταιρεία Mitsubishi. Μεγαλωμένος μέσα σε συνθήκες δυσνόητες για το δυτικό ρεαλισμό, πρόλαβε να δει ένα τμήμα μόνο της γιγάντωσης της επιχείρησης του.


Ο ιδρυτής. Ιβασάκι Γιατάρο

 

Εγκατέλειψε τον μάταιο κόσμο μας, στα πενήντα του από καρκίνο του στομάχου. Στην ηγεσία της  εταιρείας, τον διαδέχθηκε αρχικά ο αδελφός του και αργότερα ο γυιος του.

Είχε προλάβει όμως να έχει σοβαρή συμμετοχή ως προμηθευτής του αυτοκρατορικού στρατού και ναυτικού, στην πρώτη του υπερπόντια αποστολή στην Ταϊβάν. Αυτό σφυρηλάτησε τις σχέσεις ανάμεσα στην εταιρεία και την αυτοκρατορική κυβέρνηση. Έτσι η Mitsubishi, είχε έναν ισχυρό ρόλο στις εξελίξεις  που αφορούσαν την αναδόμηση του σύγχρονου Ιαπωνικού κράτους, η οποία ερχόταν συνάμα με την έλευση του 20ου αιώνα.


Το όνομά της είναι σύνθετο και προέρχεται από την λέξη Μίτσου που σημαίνει τρία και η λέξη Μπίσι που μεταφορικά σημαίνει ρόμβος. Έτσι όπως αντικατοπτρίζεται και το σήμα της. Ενίοτε υπάρχει και η ερμηνεία για τρία διαμάντια.

Όποιος νομίζει

ότι η Mitsubishi είναι μια βιομηχανία αυτοκινήτων βλέπει μόνον ένα μικρό

Read more...
 
Zilina & άλλα - Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015 PDF Print E-mail

Βρέθηκα στη Σλοβακία, στην πόλη Zilina, το τρίτο μεγαλύτερο αστικό κέντρο, όπως και το τρίτο σημαντικότερο βιομηχανικό πάρκο της χώρας.  Επισκέφτηκα το νεότευκτο εργοστάσιο της ΚΙΑ. Ιδού μερικές από τις εντυπώσεις.

Παρά ένα τεσσαράκοντα χρόνια έχουν περάσει από τον Οκτώβρη του '76, όταν βρέθηκα για πρώτη φορά σε εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων. Νάπολη, πρωτεύουσα της Καμπανίας, τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ιταλίας. Κι' ακόμα δεν είχε γεννηθεί ο Roberto Saviano, που ως σύγχρονος Προμηθέας ήρθε τον 21ο αιώνα να μας καταθέσει πράγματα που κανείς δεν τολμούσε να μιλήσει για την Νάπολη. Ακόμα και ο γηγενής Paolo Sorentino, που μας χάρισε το αριστουργηματικό il Divo με το ρεσιτάλ του Toni Servillo, ήταν μόλις έξι χρονών.


Ελάχιστα νεότερο ήταν το Pomigliano d'Arco, το εργοστάσιο του Νότου της Αlfa που πέρα από το Arese θα κατασκεύαζε την Άλφα του Νότου, γνωστότερη ως Αlfasud και θα έδινε οικονομική ζωντάνια στον τόπο. Το μοντέλο ήταν καλό αλλά το εγχείρημα παρουσίαζε προβλήματα. Μέτρια μέταλλα, μειωμένη παραγωγή και ένας τόπος που «αποτελεί την ένσάρκωση του πεσιμισμού της μεσημβρινής Ιταλίας» όπως θα έγραφε και ο συγγραφέας της Σικελικότητας, Leonardo Sciascia.



Σαράντα, σχεδόν, χρόνια αργότερα και μετά από δεκάδες επισκέψεις σε εργοστάσια αυτοκινήτων περπατάμε στο εργοστάσιο της ΚΙΑ στη Zilina της Σλοβακίας. Μια Κορεάτικη εταιρεία σε μια χώρα της πρώην ανατολικής Ευρώπης, η οποία τα τελευταία έντεκα χρόνια αποτελεί μέλος της Ε.Ε. ενώ, από το 2009 απολαμβάνει τα προνόμια του ενιαίου ευρωπαϊκού νομίσματος.

Ήδη βάλαμε τα πρώτα στοιχεία της παγκοσμιοποίησης. Δεν θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι είναι ψηλά σε δημοτικότητα ανάμεσα στον Ελληνικό πληθυσμό, καθώς ήταν η μοναδική χώρα της Ευρωζώνης, που απέρριψε με ψηφοφορία στο κοινοβούλιο της, ομόφωνα σχεδόν τον Αύγουστο του 2010, τη συμμετοχή της, στον μηχανισμό στήριξης της Ελλάδας. Εκεί φτάνεις όμως, αν έχεις ανάγκη μηχανισμούς στήριξης και αναμένεις το έλεος των άλλων.

Read more...
 
More Articles...
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 Next > End >>

Page 2 of 5