Στα ίχνη του Δ.Ρ.Α. - Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2015 |
![]() |
![]() |
![]() |
Όλα τα υπόλοιπα χρόνια, ο αγώνας βρισκόταν στην υψηλότερη θεσμική κατηγορία. Όλα τα υπόλοιπα, εκτός από το 2014 και φέτος, που υποβιβάστηκε από το Παγκόσμιο, στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα. Αν όμως για το '14 θεωρήθηκε και ήταν υποβιβασμός, για φέτος ήταν κάτι σαν θαύμα, τόσο που θα διεξαχθεί, όσο και που παρέμεινε στο πρόγραμμα του E.R.C. Αυτό που επίσης αποτελεί αλλαγή πελώριας διάστασης είναι πως μετά από 62 χρόνια και 60 διοργανώσεις, η ευθύνη περνά από την Ε.Λ.Π.Α. στην Ο.Μ.Α.Ε. Τούτο δεν σημαίνει πως αλλάξαν όλα. Κάποιοι απ' όσους είχαν σημαντικούς ρόλους στη διοργάνωση συνεχίζουν, δικαίως, να τους έχουν. Υπάρχουν άλλοι που επίσης δικαίως είναι πλέον αμέτοχοι, μα αυτό που έχει αλλάξει ολοκληρωτικά είναι η νοοτροπία. Ένα μόνο πράγμα οφείλει να προσέξει, εις το διηνεκές, η Ομοσπονδία. Ο,τι η εξουσία έχει την τάση να έλκει το χειρότερο ενώ ταυτόχρονα να διαβρώνει το καλό και τούτη η παρατήρηση έχει να κάνει με όλο των φάσμα των επιλογών και των συνεργασιών της. Η Λέσχη, έτσι γενικώς και αορίστως οριζόμενη, ίσως να καταλαβαίνει κάτι από αυτό. Κάτι που την οδήγησε στην παρακμή της, εννοώ. Όπως και να έχει, το 61ο Δ.Ρ.Α. είναι γεγονός, ο αγώνας παραμένει ενεργός και δεν αποτελεί μια τοπική διοργάνωση. Αυτό είναι αισιόδοξο. Αν πάντως ισχύει εκείνο που ισχυρίζονται οι πρεσβύτεροι, ότι δηλαδή οι απαισιόδοξοι ζούνε πιο κοντά στην αλήθεια, η αλήθεια είναι πως Δ.Ρ.Α. του παρελθόντος, δεν θα ξαναζήσουμε.
Άνοιξη του 1955. Ο τόπος προσπαθεί να επουλώσει τα τραύματα του εμφυλίου. Μόλις τον προηγούμενο Αύγουστο, ο δάσκαλος Ν. Πλουμπίδης έπεφτε νεκρός από τις σφαίρες του εκτελεστικού αποσπάσματος. Η κυβέρνηση του Α. Παπάγου διάγει, χωρίς να το γνωρίζει, τους τελευταίους μήνες της θητείας της, αφού ο θάνατος του στρατάρχη, τον Οκτώβριο θα φέρει στο προσκήνιο έναν δραστήριο Σερραίο υπουργό Δημόσιας Τάξης. Έτσι, στο κύλισμα του χρόνου, ο στρατάρχης θα γίνει προάστιο και ο Σερραίος, «Εθνάρχης».
Οδηγός η Βρετανίδα Margaret Wοrthington. Για την συνοδηγό δεν βρήκα αξιόπιστα στοιχεία. Αυτό όμως που γνωρίζουμε με πιστότητα είναι η διαδρομή του αγώνα, που κατέβαινε μέχρι στην Σπάρτη, διέσχισε τον Ταύγετο και από την Καλαμάτα μέσω Τρίπολης έφθανε στην Ολυμπία, εγκατέλειπε την Πελοπόννησο περνώντας απέναντι στο Αντίρριο, ανέβαινε μέσω Δελφών και Καρπενησίου στα Γιάννενα, περνούσε από τον αυχένα της Κατάρας και μέσω Καλαμπάκας, Τρικάλων, Χαλκίδας, επέστρεφε στην Αθήνα. Χρειάζεται λίγη φαντασία για να αντιληφθούμε την Ελλάδα της εποχής και το περιπετειώδες του αγώνα. Νικητής σε αυτή την περιπέτεια ήταν ο Τζώνυς με Opel Capitain. Στα αποτελέσματα που αναρτώνται από την εφημερίδα «Το Βήμα» της Τρίτης 31 Μαίου 1955, διακρίνουμε αρκετά ονόματα που στελέχωσαν το σπορ στα πρώτα του βήματα, όπως του Παναγιώτη Περατικού πρωταθλητή Τουρισμού το ΄58, του Γιάννη Χρονίδη, πρωταθλητή Ταχύτητας το '64, του Νίκι Φιλίνη με μοναδικές διακρίσεις στα επόμενα Δ.Ρ.Α., του Μωρίς Γκορμεζάνο μέλλοντα αντιπροέδρου της Λέσχης και αρκετών άλλων, όπως του Πέτρου Μελιδώνη που συμμετείχε και στο πρώτο Δ.Ρ.Α., αλλά και της Margaret Wοrthington της μοναδικής αλλοδαπής που τερμάτισε στην 23η θέση. Από την επόμενη χρονιά, οι αλλοδαπές συμμετοχές δεν θα άφηναν ελπίδες για νίκη στα Ελληνικά πληρώματα. Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι παρά το γεγονός ότι το Δ.Ρ.Α. μετράει ήδη τρεις διοργανώσεις, δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμα Πανελλήνιος τίτλος. Κάτι που θα γίνει την επόμενη χρονιά.
Στο τέλος του Μάη, διοργανώνεται το 27ο Δ.Ρ.Α. Με 2.743 χλμ., 56 ετάπ, σφικτός, με πολυπληθείς συμμετοχές. Ήρθε το gruppo με Fiat (131), η Opel (Αscona 400), η Datsun (160 J), η Toyota (Celica), η Lancia Chardonnet (Stratos), η Peugeot (504) η Ford (με Escort του Shatton), και η Mercedes η οποία εμφανίζεται ύστερα από 26 χρόνια απουσίας, με μάνατζερ τον Eric Waxenberger που το ’64 είχε τερματίσει 4ος με μια 220 SE. Από τις συμμετοχές δεν λείπουν οι Ανατολικοί που έρχονται σε πλήρη σύνθεση (Lada, Polski, Wartburg, Trabant). Συνολικά 12 ομάδες με τo σύνολο σχεδόν των κορυφαίων ράλυμεν να βρίσκονται στην Ελλάδα. Eίναι, από πλευράς συμμετοχών, σαφώς το πιο πλήρες Ακρόπολις της μέχρι τότε ιστορίας του ! Στην εικόνα, του Χρήστου Μπραζίτικου, ο Φιλανδός οδηγός, οδηγώντας Escort προετοιμασμένο από τον David Shatton διέρχεται την γεμάτη κόσμο πλατεία των Τρικάλων κατεβαίνοντας νότια στο μακρύ και δύσκολο κομμάτι Καλαμπάκα ΙΙ – Αθήνα. Οι 450άρες αποδεικνύονται βαριές, αργές, ακατάλληλες, ιδιαίτερα λαστιχοφθόρες και μόνον ο Vic Preston jr. κατάφερε να τερματίσει 14ος. Στην εικόνα ο Κενυάτης οδηγός σπρώχνει την ασημί 450άρα στις ανηφορικές φουρκέτες αμέσως μετά τη Συκέα με φόντο την μεγαλύτερη ορθοπλαγιά των Βαλκανίων. Το όργανο της τάξεως από την εποχή που η Ελληνική, πρώην Βασιλική, Χωροφυλακή ήταν ενεργή αλλά και ο τοπικός πληθυσμός δίνουν το απαραίτητο αλλά και έντονο τοπικό χρώμα.
Καλό δρόμο και καλή διασκέδαση σε όσους κατέβουν την ράμπα του 61ου Δ.Ρ.Α. Κι' ας κλείσουμε τούτο το σύντομο μνημόσυνο με δυο εικόνες. μιά από το '66 και μια από το '76. Θεότητα ο Timo Makinen στα μέσα της δεκαετίας του ’60. Στην εικόνα από το Τατόι του ΙΔ’ Δ.Ρ.Α. (’66). Η φτωχή 10η θέση, απότοκη τραυμάτων του Cooper του από τον εξαντλητικό ρυθμό του, δεν ήταν κάτι μπροστά την λατρεία των Ελλήνων θεατών, που δεν άργησαν, της εφημερίδας «Μεσημβρινής» προεξαρχούσης και του νεαρού ρεπόρτερ της Νίκου Μαστοράκη, να του δώσουν το παρανόμι «καμικάζε». Tην άνοιξη του '66 ήρθε στην Ελλάδα μετά από μια εξωπραγματική επίδοση στο Monte της προηγούμενης χρονιάς, νίκη στις 1.000 λίμνες και θρίαμβο στο Monte του '66. Πλην όμως έμελλε να είναι ένας θρίαμβος που ποτέ δεν κατοχυρώθηκε. Εξ' ού και ο τίτλος Monte Fiasco. Δεκατέσσερα χρόνια αργότερα στο 27ο, (’80), με συνοδηγό τον νυν πρόεδρο της F.I.A. σε ένα 504 κουπέ θα πάρει την ίδια θέση (10η), πίσω από τον «Σιρόκο» και στον μοναδικό με Stratos στο κύκνειο Ακροπολικό άσμα και των δύο! Bjorn, ο μεγαλοπρεπής, Waldegaard. Από την εκκίνηση του 23ου (’76). Την προηγούμενη χρονιά είχε κυριαρχήσει με την Stratos, κερδίζοντας 27 ειδικές, τις 14 τελευταίες σερί (από τον Φουρνά έως και την Ευρωστίνη), μα δεν κατάφερε να τερματίσει, υποτασσόμενος στο ευπαθές του Ιταλικού οχήματος. Το ’76, απ' όπου και η εικόνα, δεν μπόρεσε να φθάσει ούτε στην πρώτη Καλαμπάκα. Στο χαρούμενο ενσταντανέ, έχοντας πετάξει αυτοκόλλητα στους θεατές, επιστρέφει δρομαίως και χαμογελαστός για να ανεβάσει στην ράμπα τη Stratos ντυμένη στα χρώματα του Ιταλικού αερομεταφορέα με το τρία στις πόρτες. Την επόμενη χρονιά θα αφήσει το gruppo, θα ανέβει στο Boreham και θα κερδίσει το πρώτο του Ακρόπολις, 12 χρόνια μετά την πρώτη του συμμετοχή με VW. |