Lancia: Ιταλική φινέτσα με Ελληνικά γράμματα - Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015 |
![]() |
![]() |
![]() |
Δεν χρειάστηκε περισσότερα από άλλα επτά χρόνια για να φτιάξει το πρώτο του αυτοκίνητο. Ο βαθύς του σεβασμός για την αρχαία Ελληνική γραμματεία, δεν του άφησε πολλά περιθώρια. Το πρώτο του μοντέλο, έφερε ως όνομα το πρώτο γράμμα του Ελληνικού αλφαβήτου. Tο βάφτισε Alfa. Διατέθηκαν εκατό αντίτυπα. H πρώτη Lancia. Από το 1907, η Alfa. Το δεύτερο ήρθε ένα χρόνο αργότερο. Ήταν η Dialfa, όπου τα 2,5 λίτρα έγιναν 3,8, οι 4 κύλινδροι 6 και οι 28 ίπποι 40. Μόλις 26 κομμάτια κατασκευάστηκαν για να ακολουθήσει το 1909 η Beta, το '10 η Gamma, το '11 Delta, το '12 η Epsilon. Για να ακολουθήσουν, ανάμεσα σε άλλα, μέχρι να πεθάνει νεότατος (56 ετών το '37 από καρδιακή προσβολή), η Kappa, η Dikappa, η Trikappa, η Lambda, η Dilambda. Τι άλλο να έκαμε ώστε να αποδείξει τον φιλελληνισμό του; Πέρα από την ονοματοδοσία όμως, οι κατασκευές του ήταν αξιοπρόσεκτες. Πειραματίστηκε με μικρές γωνίες V κινητήρων, με φρένα σε κάθε τροχό καθώς τότε δεν ήταν σύνηθες, με ανεξάρτητες αναρτήσεις τύπου sliding pillar, επιστημονική φαντασία τότε, με πλήρη ηλεκτρικά κυκλώματα και με αυτοφερόμενα αμαξώματα. Vincenzo Lancia Καινοτόμος μηχανικός, πρωτοπόρος αυτοκινητιστής, ανοιχτός άνθρωπος. Μετά τον θάνατό του, από καρδιακή προσβολή, ανέλαβε ο γιός του Gianni επίσης μηχανικός που με την βοήθεια του, Μαγιάρικης καταγωγής, János Viktor, γνωστότερο ως Vittorio Jano τον οποίον έφερε από την Alfa Romeo, προχώρησαν ακόμα περισσότερο, όπως σε πεντατάχυτα κιβώτια ταχυτήτων, ή μοτέρ V6 σε μοντέλα παραγωγής. Lancia D 50 Στις 22 Μαίου μάλιστα, στο Monaco, ο Ascari ξεκινώντας από την πρώτη σειρά, ανάμεσα στις δυο Mercedes των Fangio και Moss, εκμεταλλεύτηκε την εγκατάλειψή τους, βρέθηκε επικεφαλής για λίγους γύρους, αλλά εγκατέλειψε μετά από μια τρομακτική βουτιά στα νερά του λιμανιού. Επέζησε από το περιστατικό αλλά, μόλις τέσσερις μέρες αργότερα έχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια δοκιμών στην Monza, όταν έχασε τον έλεγχο της Ferrari 750 του E. Castelloti στην del Vialone. Η απώλεια του πρωταθλητή και τα οικονομικά προβλήματα ανάγκασαν την Ιταλική ομάδα να αποχωρήσει από την F1. Στην Ελλάδα, την πρωτοείδαμε τον Μάιο του '75, στην κατατακτήρια του 22ου Δ.Ρ.Α. στο Τατόι. Το μέλλον είχε έρθει. Μάιος 1976. 23ο Δ.Ρ.Α. Στον Αγ. Μερκούριο ο Σουηδός άσσος Β. Waldegaard χόρευε την Ιταλίδα ντίβα όπως μόνον εκείνοι γνώριζαν. Μέχρι να εγκαταλείψουν, είχαν συντρίψει τον ανταγωνισμό. Λίγο αργότερα, από την άκρη των μολυβιών του Paolo Martin του οίκου Pinifarina, γεννήθηκε η Monte Carlo, άλλη μια κεντρομήχανη πρόταση που βρέθηκε ανάμεσα σε δυο επίσης Ιταλικές κατασκευές, παρόμοιας φιλοσοφίας. Το Χ1/9 και την 308 GTB. Στο τέλος της δεκαετίας του '70 ανέτειλε το άστρο της Delta, καθώς το εργοστάσιο επέστρεφε στην ονοματοδοσία του Vincenzo. Κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει την συγκομιδή των διακρίσεων στο παγκόσμιο πρωτάθλημα από το 87 και μετά. Υπήρξε και λίγο τυχερή η Lancia καθώς η απαγόρευση της ομάδας Β, στο τέλος του '86, την βρήκε έτοιμη με ένα ανταγωνιστικό αυτοκίνητο και κάνοντας σωστές κινήσεις, εξελίσσοντας παράλληλα αλματωδώς την Delta, από 4WD σε Integrale, σε 16V, συνέλεξε έξι παγκόσμιους τίτλους κατασκευαστών και τέσσερις οδηγών στην εξαετία από το '87 έως το '92. Σημείωσε 46 συνολικά νίκες σε επίπεδο WRC με οκτώ διαφορετικούς οδηγούς. Η πρώτη διαφήμιση της «γραφίς» για την Fulvia. 1969. Δυο χρόνια, 1971, αργότερα το χρώμα έχει μπει στις ρεκλάμες και η «Δαμάρ» με την Fulvia κυριαρχεί στα οπισθόφυλλα του ειδικού Τύπου. Έτσι η «Δαμάρ» κρατά την Lancia, η οποία το '76 ενσωματώνεται στη Fiat και στην Ελλάδα η εταιρεία που την αντιπροσωπεύει, μετονομάζεται σε «Λάμδα», στην οποία μετέχουν η οικογένεια Δαμάσκου, ο Τάκης Τζάκας, ο Παύλος Λάσκαρης και ο Ηλίας Καμμένος, πρώην αντιπρόσωπος της Autobianchi καθώς από την 1η 1η Νοεμβρίου του '76 η Autobianchi απορροφάται από το δίκτυο της «Λάμδα».
Στην Ιταλία την αποκαλούσαν κοροϊδευτικά il bidone. Ο κάδος. Σχεδόν αναμενόμενο, αν έχουν προηγηθεί οι Aurelia, Stratos, Fulvia. Η Beta coupe, λίγο αργότερα διέσωσε το Β. Ευφυής, ευέλικτη και πάνω απ΄όλα αποτελεσματική η ιδέα και η προβολή της «γραφίς» για την προώθηση της Delta Στα 26 όμως αυτά χρόνια και ειδικότερα μέχρι της αρχές της δεκαετίας του '90, τόσο η Lancia όσο και η Autobianchi γνώρισαν τις καλύτερες στιγμές τους στην Ελλάδα.
«...μικρό είναι το μάτι σου». Ψυχή και μυαλό της διαφημιστικής εταιρείας «γραφίς» ο Χρόνης Βικονόπουλος. Υπεύθυνος σε μεγάλο βαθμό της καλής πορείας των Lancia & Αutobianchi για κάτι περισσότερο από ένα τέταρτο του αιώνα. Καταχώρηση στο Τύπο για το Ενιαίο του '77. Διακρίνονται μεταξύ άλλων οι Γιάννης Λέκκας, Τάσος Μαρκουίζος, Θόδωρος Χαραγκιώνης, Μιχάλης Μοσχούς, Κυριάκος Κιοσέογλου, Μανώλης Μακρινός, Μάκης Βλάχος. Η «Λάμδα», για πολλές χρονιές είχε τα πρωτεία σε πωλήσεις Α112 στην Ευρώπη σε πληθυσμιακή αναλογία, αλλά και τη δεύτερη θέση σε απόλυτα νούμερα, ενώ τόσο το '85, όσο και το '86 κέρδισε τον τίτλο της καλύτερης Ευρωπαϊκής αντιπροσωπείας.
Ο Γιώργος Μοσχούς με Α112 Abarth της «Λάμδα» και της «γραφίς», τον Σεπτέμβριο του '77 στα Μαριτσά στη Ρόδο, στον αγώνα της ομάδας 1. Ο Παύλος Μοσχούτης και ο Τίμος Τζάνες παίρνουν εκκίνηση στο 8ο ράλυ Φθιώτιδος. Ιούλιος του '77. Πλατεία Ελευθερίας, Λαμία. Στο τέλος της χρονιάς ο Παύλος πήρε και τον τίτλο μετά από φοβερή μονομαχία στο «Παλάδιο» με τον Θ. «Τάλμποτ» Χαραγκιώνη.
Το '67 δεν έχανε με τίποτα ο Ιρλανδός Pady Hopkirk μετά την αδικία του προηγούμενου έτους, έτσι ο Οve Andresson και η HF Fulvia περιορίστηκαν στην δεύτερη θέση, όπως και Simo Lampinen το '72, στο 20ο Δ.Ρ.Α. όταν τον χώριζαν μόλις 22 δευτερόλεπτα από τον το 124 Spider του Η. Lindberg, μετά από 3.000 χλμ. στον πιο κλειστό, μέχρι τότε, τερματισμό σε Δ.Ρ.Α. Ο Simo Lampinen έφερε την H.F. Fulvia coupe δεύτερη στο 20ο Δ.Ρ.Α. μόλις 22'' πίσω από το 124 Spider του H. Lindberg, μετά από 3.000 χλμ. αγώνα. Ότι δεν κατάφεραν από το '58, έως το '87, οι πανέμορφες Flavia και HF Fulvia coupe και οι μαγικές Stratos, ήρθε ο Γερμανός με την αριστουργηματική zero tranta sette να το διορθώσει το '83, κερδίζοντας τον M. Allen με ίδιο εξοπλισμό αλλά και το quattro ενός S. Blomqvist. Όταν ξεκίνησε η εποχή της ομάδας Α, το Δ.Ρ.Α. έγινε για επτά χρόνια, με εξαίρεση το '90 και την πρώτη νίκη του el matador (Celica), μια καθαρά Ιταλική υπόθεση. Ο Τάσος, ο Μανώλης, η «Μπουμπού». Φεβρουάριος του '78. Πρώτη εμφάνιση. Αυτές ήταν νύχτες!
Σεπτέμβρης του '78. Οι Tony Carello – Μ. Perrissinot έχουν κερδίσει το Γ' ράλυ Χαλκιδικής με Stratos. |