Μια αληθινή εμπειρία & άλλες διασταυρούμενες ιστορίες - (Δευτέρα 17 Μαρτίου 2025) |
![]() |
![]() |
![]() |
Δελτίο Τύπου που πέρασε αφιλτράριστο και κυρίως ασχολίαστο στους ιστότοπους έχει κάποιο ενδιαφέρον καθότι καταδεικνύει το κλίμα της εποχής: «Μια αληθινή εμπειρία Formula 1 έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα! Οι λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού θα έχουν την ευκαιρία να δουν από κοντά το αγωνιστικό μονοθέσιο της McLaren και να βρεθούν στη θέση του Lando Norris. Αυτή την εμπειρία υψηλών ταχυτήτων εξασφάλισε για τους Έλληνες fans ο ΟΠΑΠ, στο πλαίσιο της διπλής συνεργασίας της μητρικής του, Allwyn, με την Formula 1 και την ομάδα της McLaren. H McLaren θα κάνει το πρώτο pit stop της στην Ελλάδα, την Παρασκευή 14 Μαρτίου, στην πλατεία έξω από την OPAP Arena, όπου ο ΑΝΤ1, επίσημος αναμεταδότης της Formula 1 στην Ελλάδα, θα πραγματοποιήσει θεματική εκδήλωση με χορηγό τον ΟΠΑΠ». Κατ' αρχάς, ιστορικά μιλώντας, “το πρώτο pit stop της στην Ελλάδα” η McLaren δεν το έκανε 14 Μαρτίου 2025, κατά πως λέει το δ.Τ. Τούτο, συνέβη πριν μισό αιώνα. Καλοκαιράκι του 1975 ήταν, όταν στο motor show του Αγίου Κοσμά εκτέθηκε η Μ23 Cosworth του πρωταθλητή Emerson Fittipaldi. Οι μ.α. εικόνες μας μεταφέρουν στην εποχή, όπου οι V8 ούρλιαζαν στις πλάτες των οδηγών, οι οποίοι κάθονταν ανάμεσα σε χωροδικτυώματα. Τότε που οι επιχειρήσεις προϊόντων καπνού μπορούσαν να ξοδέψουν λίγα από τα τα κέρδη τους όπου ήθελαν, τότε που οι αγώνες ήταν επικίνδυνοι, αλλά ο έρως ασφαλής. Το δ. Τ. όμως, συνεχίζει απτόητο. «Η γιορτή θα ξεκινήσει στις 16:00 και για πέντε ώρες, έως τις 21:00, όσοι βρεθούν εκεί θα έχουν την ευκαιρία να φωτογραφηθούν με το αγωνιστικό μονοθέσιο της McLaren και, μέσα από ένα ΑΙ Photo Booth, να μετατραπούν σε πιλότους της πρωταθλήτριας κατασκευαστών για το 2024. Οι παρευρισκόμενοι θα έχουν επίσης την ευκαιρία να δοκιμάσουν face painting στο απόλυτο trend, το περίφημο papaya color της McLaren, αλλά και να κάνουν ημιμόνιμο τατουάζ εμπνευσμένο από τη McLaren. Εκεί θα βρίσκεται και ο ΡΥΘΜΟΣ 94.9, με τους ….. και ….. να εκπέμπουν ζωντανά από τις 17:00 μέχρι τις 20:00». «Το μονοθέσιο της McLaren θα κάνει μια δεύτερη αποκλειστική εμφάνιση, την Κυριακή 16 Μαρτίου, στην πλατεία Συντάγματος, από τις 11:00 έως τις 17:00. Εκεί θα βρίσκονται, επίσης, εντυπωσιακά super cars, ένα ΑΙ Photo Booth για φωτογραφίες αλά Oscar Piastri, make-up artists που θα βάφουν τους επισκέπτες στα χρώματα της McLaren, ένα DJ set, αλλά και πολλές εκπλήξεις από τον ΑΝΤ1 και τον ΟΠΑΠ. Προσδεθείτε, λοιπόν, γιατί έρχονται δύο μοναδικά event, την Παρασκευή 14 Μαρτίου και την Κυριακή 16 Μαρτίου». Η στοιχηματική στα ανώτερά της κυρίαρχη, στολισμένη με αγγλοσαξωνικές λέξεις, σε μια μεταμοντέρνα γλώσσα που περισσεύουν οι όροι μα λείπουν τα νοήματα, με ολίγον από με papaya color, ημιμόνιμο τατουάζ, DJ set και ασφαλώς Artificial Intelligent που υπόσχεται ...αληθινές εμπειρίες. Ακούγεται ως ο ορισμός του οξύμωρου, ανάμεσα στο αληθινό και στο τεχνητό. Τσιγαράδες. Mια γλυκόπικρη καπνισμένη ανάμνηση από ένα παρελθόν, στιλβωμένο, κατοχυρωμένο, συχνά αδυσώπητο όπως τότε που ο Teddy Meyer, ο διάδοχος του Bruce McLaren και ο προκάτοχος του Ron Dennis στην ομάδα, είχε πει ότι: «οι οδηγοί είναι σαν τις λάμπες. Αν καούν τις αλλάζεις». Ειρήσθω εν παρόδω εκείνον τον Ιούλιο του ΄75, δεν ήταν μόνο η Μ23 του Emo που εκτέθηκε στον Άγιο Κοσμά.
Ήταν και η Tyrell 006 Cosworth, το τελευταίο μονοθέσιο του Jackie Stewart που είχε αποχωρήσει από τον Οκτώβριο του '73, μετά το τραγικό θάνατο του Francois Cevert στο Watkins Glen, αλλά και η Shadow DN-3 Cosworth του Jean Pierre Jarier. Αλλά και η Lotus 72 D Cosworth του Jackie Ickx, που συνέχιζε την πρωτοπόρα, από τα τέλη της δεκαετίας του '60, ιδέα του Colin Chapman να φέρει εταιρείες καπνού ως χορηγούς στην F1. Τότε με την Gold Leaf, αργότερα με τα John Player Special, μα και η Surtees TS -14 Cosworth του Jochen Mass.
Μαζί τους και πρωτότυπα από το Can Am με τις θηριώδεις ιπποδυνάμεις όπως η Shadow DN4A - Chevrolet που είχε σχεδιάσει ο Tony Southgate, χορηγούσε η Universal Οil Products και οδηγούσε ο Jackie Oliver ο οποίος κέρδισε τον τίτλο το 1974, αλλά και η Porsche 917/10 που, τους 1300 τόσους ίππους της, τιθάσευαν ο Mark Donohue και ο George Follmer. Αυτά το ολίγα περί "πρώτου pit stop της McLaren στην Ελλάδα" τον οποίον όμως συνέβη προ ημίσεως αιώνος και ουχί τον τρέχοντα Μάρτιο. Στον ίδιο χώρο όμως, στον Άγιο Κοσμά, φιλοξενήθηκε και η Alfetta του Γιώργου Μοσχού. Είχε έλθει στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 1974 κατευθείαν από την κοιτίδα της Autodelta προς αντικατάσταση της ηλικιωμένης πλέον GTAm. Είχε όμως ήδη καταφθάσει το Grac του "Σιρόκο" και παρά τα ανδραγαθήματα του Γιώργου, η Ιταλική μπερλίνα δεν μπόρεσε να επιβληθεί του ανταγωνισμού που, πέραν του ολοκληρωμένου, μεθοδικού, αποτελεσματικού "Σιρόκο", είχε να αντιμετωπίσει και το GRD του Δ. Σαλιάρη, ενώ κανείς δεν έβαζε στο περιθώριο το πείσμα του Χρήστου Βαλασόπουλου και την ωμή ταχύτητα του έτερου Τάσου, του "Ιαβέρη". Έτσι, τον Απρίλιο του 1975 καταφθάνει η εξωτική Ρ33Τ3 και από εκείνη τη χρονική περίοδο, έχουμε δυο ενδιαφέρουσες εικόνες, που διηγούνται ισάριθμες ιστορίες.
Την τελευταία Κυριακή του Απριλίου του 1975 κάνει το ντεμπούτο της στο Τατόι. Χορηγημένη από την καπνοβιομηχανία "Κεράνης" με το "Παλλάς" να ξεχωρίζει στο αιχμηρό της σχήμα. Μέσα στη γαλάζια Linea Sport o Γιώργος Μοσχούς προσαρμόστηκε γρήγορα, διέλυσε τις υφιστάμενες επιδόσεις και επικράτησε. Έξι μήνες αργότερα, την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου πάλι στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Δεκέλειας, το GRD του Δημήτρη Σαλιάρη θα εμφανιστεί στα ερυθρόλευκα της Philip Morris και του δημοφιλέστατου Marlboro. Ο ημεδαπός Τύπος θα σχολιάσει: "Διάκοσμος ευρωπαϊκός με ρείσινγκ λάστιχα, μηχανικούς να πηγαινοέρχονται μιλώντας αγγλικά και πανώ της εταιρείας διάσπαρτα στον γύρω χώρο". Μην αντέχοντας σε συγκρίσεις του τότε με το τώρα, ας μείνουμε στην παραλλαγμένη, κλασική πια, ατάκα όπου ο Ρικ λέει στην Ίλσα εκείνο το ομιχλώδες βράδυ στη Casablanca: "We'll Always Have Paris". Ε, εμείς: "Θα έχουμε για πάντα το Τατόι". Σε ότι αφορά το σήμερα, ή πιο σωστά το χθες, στην πρεμιέρα της F1 στο Albert Park της Μελβούρνης, οι McLaren έδειξαν ότι έρχονται από κάποιον άλλον ταχύτερο πλανήτη, ειδικά εκεί στην Αυστραλία όπου αυτοί που κατέχουν το άθλημα λένε ότι δεν είναι η πίστα που τις βολεύει. Το να αφαιρέσει όμως, κάποιος οδηγός τους το στέμμα από τον Ολλανδό δεν θα είναι εύκολη υπόθεση. Ο Μαξ πέρα από ταχύς είναι πλέον ώριμος, απόλυτα συγκροτημένος και κυρίως πνευματικά ακλόνητος, για δε τις επιδόσεις του υπό βροχή, ας θυμηθούμε τον περσινό αγώνα στην πατρίδα του Ayrton.
Οι νεοεισερχόμενοι (όρα rookies) σε έναν πολύ - πολύ δύσκολο αγώνα ένεκα καιρικών συνθηκών κατεστράφησαν, του 18χρονου Andrea Kimi εξαιρουμένου που με μορφή εφήβου έδειξε πάρα πολλές δεξιότητες, σύνεση, ταχύτητα δίνοντας σοβαρές υποσχέσεις για το άμεσο μέλλον του. Ο κατά τον Max, prince George, οφείλει να είναι σε εγρήγορση. Μετά το φινάλε, ήταν στενάχωρη η εικόνα του sir Jackie που είχε μια σύντομη κουβέντα με τον νικητή, ύστερα από την συνέντευξη του με τον Jolyon Palmer. Έτσι, κάπως χωρίς ευγένεια, δίχως ένα βλέμμα, ένα χαμόγελο ο διευθύνων σύμβουλος του F1 Group, S. Domenicali, τράβηξε τον νικητή να τον στείλει στο πόντιουμ, διακόπτοντας άκομψα τη συζήτηση των δύο Βρετανών. Όταν ο Jackie έκανε την πρώτη του εμφάνιση στην F1, στο East London της νότιας Αφρικής την πρωτοχρονιά του '65 τερματίζοντας μέσα στους πόντους, ο Domenicali ήταν αγέννητος. Οκτώ χρόνια αργότερα, μετά από 99 εκκινήσεις, 43 βάθρα, 27 νίκες, έχοντας βιώσει τον θάνατο 11 οδηγών μέσα στην πίστα, κάποιοι από τους οποίους ήταν επιστήθιοι φίλοι του και 3 παγκόσμιους τίτλους ο Stewart έκλεισε την καριέρα του. Με την Tyrell 006 που είδαμε πιο πάνω.
Ως παιδί, ο Jackie, αντιμετώπισε μαθησιακές δυσκολίες λόγω δυσλεξίας που δεν είχε διαγνωστεί, και επειδή η πάθηση τότε δεν ήταν ούτε κατανοητή μήτε ευρέως γνωστή, δεχόταν τακτικά ταπείνωση από δασκάλους και συνομηλίκους επειδή ήταν «χαζός». Κάτω από αυτές τις συνθήκες αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σε ηλικία 13 ετών, κέρδισε έναν διαγωνισμό σκοποβολής και στη συνέχεια έγινε βραβευμένο μέλος της ομάδας σκοποβολής της Σκωτίας, αγωνιζόμενος στο Ηνωμένο Βασίλειο και στο εξωτερικό. Κέρδισε το Βρετανικό, το Ιρλανδικό, το Ουαλικό και το Σκωτσέζικο πρωτάθλημα σκοποβολής και δύο φορές το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα «Coupe de Nations». Είκοσι χρονών αγωνίστηκε για μια θέση στη βρετανική ομάδα σκοποβολής trap για τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 1960, αλλά η τρίτη θέση πίσω από τους Joe Wheater και Brett Huthart του στέρησε το εισιτήριο για την Ρώμη. Το 1964 ο Ken Tyrell τον κάλεσε για μια δοκιμή στο Goodwood, με την πολύ ανταγωνιστική, F3 T72-BMC. Σύντομα, ο Jackie σημείωσε ταχύτερους χρόνους από τον κατά δυο χρόνια μεγαλύτερο, εμπειρότερο και ταχύτατο Bruce McLaren. O Tyrell του πρόσφερε μια θέση στην ομάδα, απαρχή μιας σημαντικής σχέσης και συνεργασίας. Δυο χρόνια αργότερα ο Bruce θα συγκροτούσε τη δική του ομάδα F1 και μετά από άλλα τέσσερα χρόνια θα έχανε τη ζωή του, εκεί στο Goodwood, δοκιμάζοντας την επίσης δικής του κατασκευής McLaren M8D Can Am που είχε μονοπωλήσει τους τίτλους του θεσμού. Στις μέρες μας η ομάδα που φέρει το όνομα του Νεοζηλανδού Bruce McLaren, μετρά 9 τίτλους οδηγών, 12 κατασκευαστών και 190 νίκες από το 1966 που ξεκίνησε την πορεία της στην F1. Προβάλλει δε ως φαβορί στη φετινή σεζόν, αφού στην πρεμιέρα έκανε καταιγιστική εμφάνιση. Το 1966 όταν ο Jackie Stewart ξεκινούσε τη δεύτερη του σεζόν στην F1 και ήταν 27 χρονών. Το 2025 o Αndrea Kimi Antonelli στο ντεμπούτο στο θεσμό είναι 18.
|