Λένα Διβάνη: Ζευγάρια που έγραψαν ιστορία – (Κυριακή 26 Απριλίου 2020) |
Ακαδημαϊκός η Λένα Διβάνη, καθηγήτρια της Ιστορίας εξωτερικής πολιτικής στη Νομική Αθηνών, έχει πέρα από το διδακτικό κομμάτι, ένα ιδιαιτέρως πλούσιο πεδίο δημοσιεύσεων, από μελέτες άρθρα, σενάρια, μυθιστορήματα, θεατρικά. Σε αυτή την δραστηριότητά της εμπίπτει και η παρούσα έκδοση. Ενδιαφέρουσα ιδέα που την πραγματοποιεί με αντίστοιχο τρόπο. Είναι η εξιστόρηση των σχέσεων οκτώ διαφορετικών ζευγαριών που χρονικά εκκινεί προεπαναστατικά και καταλήγει μεταπολεμικά. Τα επτά από αυτά είναι ερωτικά ζευγάρια, ενώ ένα είναι αδελφικό. Τοποθετημένα, σε μια περίπου χρονική σειρά είναι τα εξής μαζί με τους υπότιτλους που δίνει η συγγραφεύς. Μαντώ Μαυρογένους – Δημήτριος Υψηλάντης: Έρωτας σαν πόλεμος, Όθωνας και Αμαλία: Ερωτευμένοι μες την Ελλάδα, Χαρίλαος και Σοφία Τρικούπη: Αδελφές ψυχές, Ιων Δραγούμης, Πηνελόπη Δέλτα και Μαρίκα Κοτοπούλη: Ο Άμλετ, η Κυρία και η θεατρίνα, Ελευθέριος Βενιζέλος και Έλενα: Ένας γάμος εθνικού συμφέροντος, Γεώργιος Παπανδρέου και Κυβέλη: Δυο ηθοποιοί στο ίδιο σπίτι, Παύλος και Φρειδερίκη, Η Βασίλισσα που έγινε Βασιλιάς, Νίκος Μπελογιάννης και Έλλη Παππά: Έρωτας και επανάσταση. Κατ’ αρχάς να διευκρινιστεί γιατί είναι ενδιαφέρουσα. Πρώτον διότι είναι καλογραμμένο και κατανοητό. Ακολούθως διότι έχει την δύναμη να περάσει πληροφορίες σημαντικού περιεχομένου μέσα από ένα ελαφρύ σενάριο, πετυχαίνοντας έτσι το στόχο να επιμορφώσει πλατύτερες μάζες με ευχάριστο τρόπο. Οι περισσότεροι θα μάθουν κάτι που δεν ξέρουν, και αρκετοί θα προχωρήσουν στο επόμενο σκαλοπάτι της πληροφορίας και της γνώσης.
Αυτό το δύσκολο έργο, να συνδυάσει δηλαδή μια αξιόπιστη ιστορική πληροφορία, να περιγράψει μια ευρύτερη χρονική περίοδο με ακρίβεια μέσα από την ερωτική ιστορία ενός ζευγαριού που άφησε με τον ένα ή άλλο τρόπο έντονο αποτύπωμα στην σύγχρονη ιστορία του τόπου, η συγγραφέας το πετυχαίνει. Ακροβατεί έτσι, όπως και η ίδια ομολογεί ανάμεσα στην ιστορική αφήγηση και την λογοτεχνική απόπειρα και το κάνει όμορφα θέλγοντας τον αναγνώστη. Βέβαια με αυτή την θεματολογία είναι μοιραίο ότι θα κοιτάξει τις πολύ προσωπικές στιγμές των πρωταγωνιστών, όσες τέλος πάντων από αυτές μπόρεσαν να γίνουν αντικείμενο ιστορικής παρατήρησης. Έτσι οι ερωτικές αταξίες της Φρειδερίκης που έφτασαν ή φημολογείται ότι έφτασαν σε επίπεδο απιστίας, θα μαγνητίσουν τον αναγνώστη, όπως και ο Κορσικανός έρωτας του Ίωνα Δραγούμη που στόχευσε στη σύζυγο σημαντικού συνεξόριστου Έλληνα πολιτκού – διπλωμάτη, οποίος μάλιστα στα δραματικά Νοεμβριανά είχε εφοδεύσει συνοδεία ενόπλων στην οικία του Εμ. Μπενάκη, πατέρα, της Πηνελόπης Δέλτα, άλλου πελώριου έρωτα του Ίωνα, πριν εμπλακεί στον ερωτικό αγώνα με την Κοτοπούλη. Ακατανίκητο θηρίο, για πολλούς, το ερωτικό κομμάτι της ζωής που επιπροσθέτως δεν κάνει διακρίσεις σε βασιλείς ή κοινούς θνητούς ή ακόμα σε ζευγάρια που βίωσαν το ισχυρό κέντρισμα του έρωτα σε συνθήκες βαθιάς παρανομίας όπως οι Μπελογιάννης – Παππά, που ναι μεν η σχέση τους ήταν σύντομης χρονικής διάρκειας, αλλά το στίγμα της έγινε και παραμένει σημείο αναφοράς. Ταυτόχρονα, μέσα από τις προσωπικά δρομολόγια των ηγετών, γίνεται αντιληπτό πως λειτουργούν στην πολιτική σκηνή, πως δηλαδή από το «Παπανδρέου - Παπατζή» των Δεκεμβριανών, φτάσαμε στην αποθέωση του «Γέρου της Δημοκρατίας», το θέρος του '65. Ακόμα και η παράθεση των «Ορεστειακών» στο 1903, από το ανέβασμα της τριλογίας του Αισχύλου στο Βασιλικό θέατρο, με πρωταγωνίστρια την Μαρίκα Κοτοπούλη, σε γλώσσα κατανοητή και όχι σε εκείνη που γράφτηκαν, μας δίνει ένα ακόμα δείγμα της φανατικά διχαστικής τάσης που κατατρέχει τους πολίτες αυτής της χώρας.
|