Η ασφυξία των καιρών – (Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017) PDF Print E-mail

Αναγνώστης, φίλος και πρόσωπο ακέραιο, σχολίασε για το χθεσινό σημείωμα που αναφερόταν στην απελευθέρωση από τον Γερμανικό ζυγό πριν 74 χρόνια: «Τίποτα δεν παραγράφεται, δεν ξεχνιέται, δεν συγχωρείται. Γαμώ τους Γερμανούς. Και μετά τους Άγγλους, που εκείνη τη μέρα μειδιούσαν ακονίζοντας τις ξιφολόγχες». Λίγες ώρες αργότερα ήρθε μια ενδιαφέρουσα είδηση, προς επίρρωση των απόψεων του αθυροστώμως μεν, ευλόγως δε θερμόαιμου φίλου - αναγνώστη:

«Σοκ στην κοινωνία των Χανίων έχει προκαλέσει η απόφαση της Ryanair να κόψει τα δρομολόγια από το αεροδρόμιο «Ι. Δασκαλογιάννης» των Χανίων, στη διάρκεια του χειμώνα». Ως αιτία της διακοπής των δρομολογίων η αεροπορική εταιρεία πρόβαλε την αύξηση των τελών από την γερμανική Fraport

Στο ερώτημα ποια είναι η Rynair την απάντηση έχει δώσει ο Economist, δημοσιεύοντας ότι: « η υπεροπτική αντιμετώπιση των επιβατών της Ryanair την έχει κάνει επάξια και διαβόητη για την αθλιότητα» και ότι «έχει γίνει συνώνυμο της φρικτής εξυπηρέτησης πελατών και της αγένειας απέναντι σε οποιονδήποτε ή οτιδήποτε μπαίνει στο δρόμο της.»

Στο ερώτημα ποια είναι η FRAPORT AG - SLENTEL Ltd. μπορούμε να απαντήσουμε πως είναι η Γερμανική εταιρεία που φέτος τον Απρίλιο της παραχωρήθηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο για σαράντα (40) χρόνια, δεκατέσσερα (14) περιφερειακά αεροδρόμια. Κύριος μέτοχος της, είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης (31,35%), ενώ ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο του κρατιδίου (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%), η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%) και οι λοιποί μέτοχοι (34,91%).

Σε έναν ιστορικό σολικισμό, με αρκετή δόση κατάμαυρου χιούμορ, μπορούμε ισχυριστούμε ότι λίγο ακόμα να κράταγε η Γερμανική φρουρά των Χανίων δεν θα έβαζαν στα έξοδα το κρατίδιο της Εσσης. Να θυμηθούμε ότι εγκατέλειψε τις θέσεις της δυο 24ωρα μετά την άνευ όρων συνθηκολόγηση της Γερμανάις, στις 10 Μαίου του ΄45, όταν οι δυνάμεις της Κατοχής έφυγαν απ όλη την υπόλοιπη Ελλάδα, τον Οκτώβρη του ’44. Η Γερμανική φρουρά μάλιστα, απομακρύνθηκε από το νησί ένοπλη, υπό τα Αγγλικά βλέμματα. Κι όλα αυτά ενώ ο τόπος είχε περάσει από τον κολαστήριο του Δεκέμβρη και ετοιμαζόταν για τις σφαγές του Εμφυλίου.

Για να επανέλθουμε στο σήμερα, ο Αντιπρόεδρος Επιμελητηρίου Χανίων Χρήστος Μυλωνάκης, , δήλωσε:
«Τουλάχιστον 200 θέσεις εργασίας, μόνο στο αεροδρόμιο, έχουνε καταργηθεί αυτή τη στιγμή. Επειδή δε θα έρθουνε 96.000 επιβάτες, θα κλείσουν πάρα πολλά ξενοδοχεία, ταβέρνες, θα χαθούν και άλλες θέσεις εργασίας.»

Οι τοπικοί φορείς, μάλιστα, απεύθυναν έκκληση στην αεροπορική εταιρεία να αναθεωρήσει την απόφασή της. Αλλά ο εμπορικός διευθυντής της, Ντέιβιντ Ο’ Μπράιν ήταν περισσότερο από σαφής:
«Δεν είμαστε φιλανθρωπική οργάνωση. Όταν τα τέλη σε αυτό το αεροδρόμιο αυξήθηκαν από 12 σε 18 ευρώ, πρέπει να το αφήσουμε. Δεν σκεφτόμαστε να αναθεωρήσουμε. Παλέψαμε πολύ και σκληρά για να πετάμε τον χειμώνα, απευθυνθήκαμε σε αρκετούς υπουργούς και ζητήσαμε να μειώσουν τα τέλη στη διάρκεια του χειμώνα και εμείς θα πετάμε και να μεταφέρουμε τον κόσμο. Δεν το έκαναν.»
Οι φορείς των Χανίων κατηγορούν τη Fraport ότι αύξησε τα τέλη χωρίς να πραγματοποιήσει κανένα έργο στο αεροδρόμιο.

Κι όλα αυτά, όταν μόλις 18 χιλιόμετρα δυτικά των Χανίων, τον Ιούνιο του ’41, στο Κοντομαρί, οι Γερμανοί άνοιξαν το χορό των εκτελέσεων αμάχων στο νησί, εξολοθρεύοντας τον ανδρικό πληθυσμό του χωριού. Με την αιτιολογία ότι οι πολίτες πρόβαλαν αντίσταση στους εισβολείς του τρίτου τάγματος της πρώτης μεραρχίας αλεξιπτωτιστών της Βέρμαχτ.

Κοντομαρί. Ιούνιος 1941.


Ζούμε σε ένα ασφυκτικό πλαίσοιο, όπου Κρητικοί παράγοντες κάνουν έκκληση σε μια Αγγλόφωνη αεροπορική εταιρεία αμφιλεγόμενης ηθικής, (αν υποτεθεί ότι η ηθική αποτελεί ιδίωμα εταιρειών), να αναθεωρήσει αποφάσεις της που πλήττουν την τοπική κοινωνία, απότοκο απόφασης μιας άλλης Γερμανικής εταιρείας που αύξησε κατά 50% (κι αν είναι έτσι ακριβώς) τα τέλη του αεροδρομίου, στο οποίο θα κάνει κουμάντο για τα επόμενα 40 χρόνια.

Σε ένα νησί που θα μπορούσε να μην έχει κανέναν και τίποτα ανάγκη. Πριν μισό αιώνα το είχε επισημάνει ο Ηλίας Πετρόπουλος, λέγοντας: Οι συμπατριώτες μου καθεύδουν όταν η χώρα δημοπρατείται.

υ.γ. Προς ενημέρωση, τα αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν στην Fraport είναι: Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας, Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σκιάθου.