Χωρίς αυτά που δεν υπάρχουν ΙΙ - (Τετάρτη 14 Ιουνίου 2017) |
Μια ακολουθία έξι διαφημίσεων, που δημοσιεύτηκαν στην ετήσια έκδοση της Ηellenews, το ετήσιο αλμανάκ του Ελληνικού Τουρισμού για το έτος 1967, έχει πολλά να μας πει. Όπως: Κραταιές βιομηχανίες που δεν υπάρχουν πια. Ακτοπλοϊκές γραμμές που έσβησαν μέσα σε θλιβερές συνθήκες. Ξενοδοχειακά συγκροτήματα που χάθηκαν μέσα στον εκσυγχρονισμό. Τράπεζες που απορροφήθηκαν όταν η οικονομία μας έπαψε να είναι εθνική και προϊόντα που κάποτε έδιναν πνοή, μα τώρα ολοένα και χάνουν έδαφος. Εξι ρεκλάμες, έξι μικρές ιστορίες, με έξι σημαντικά επιχειρηματικά σχήματα σε βάθος μισού αιώνα.Έξι μεγάλες αποδείξεις για το πόσο άλλαξε ένας τόπος, πόσο μεταλλάχτηκε ένας λαός
Η Πειραϊκή Πατραϊκή, ήταν μια σπουδαία βιομηχανία, η μεγαλύτερη κλωστοϋφαντουργική και ετοίμων ενδυμάτων του τόπου. Οι παλιότεροι θα θυμούνται το σλόγκαν «ντύνει στολίζει νοικοκυρεύει», ενώ οι Αθηναίοι δεν θα έχουν λησμονήσει, από τη δεκαετία του '60, τις εκτεταμένες εγκαταστάσεις της στο Λουτρόπυργο, τότε που σε πέντε εργοστάσια απασχολούσε περισσότερους από 4.000 υπάλληλους. Ο Ανδρέας Ποταμιάνος θεωρείται ο γεννήτορας της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, μαζί με την εταιρεία του την «Ηπειρωτική». Στην αφίσα προβάλλεται η είσοδος του Ιάσωνα στο στόλο της εταιρείας και μάλιστα στο παρθενικό του ταξίδι που ήταν προγραμματισμένο για τον Μάρτιο του '67. Σε φόρουμ του διαδικτύου μπορεί να αλιευθεί το εξής: « Μια φορά και ένα καιρό...το ΙΑΣΩΝ ταξίδευε τη γαλανόλευκη σε όλο τον κόσμο. Στις Μπαχάμες, στο Κεμπέκ και τη Νέα Γη του Καναδά, στη Νότια Αμερική και αλλού. Kαι μια φωτογραφία με τα κλασικά χρώματα της Ηπειρωτικής στα καφετί νερά του Αμαζόνιου, από τη μπροσούρα του 1988».
Όταν ο τόπος είχε εθνικό νόμισμα, είχε και εθνική οικονομία. Είχε και τράπεζες. Όπως την Εμπορική ή την Ιωνική. Δραστηριοποιημένες από το 1907 η πρώτη και από το 1839 η δεύτερη είχαν μια συνεχή πορεία στην Ελληνική οικονομία. Το '57 η Ιωνική πέρασε σε Ελληνικά συμφέροντα και στον καθηγητή Στρατή Ανδρεάδη που κρατούσε και τα ηνία της Εμπορικής. Οι εγκαταστάσεις του αστέρα στην Βουλιαγμένη, στην Γλυφάδα, στη Ρόδο, στην Κέρκυρα, στο Ηράκλειο Κρήτης και στα Καμμένα Βούρλα, αντιπροσώπευαν το πιο ελίτ τμήμα του Ελληνικού Τουρισμού.
Μίνως Αργυράκης. Γνήσιο Ελλαδικό τέκνο του 20ού αιώνα. Από την ταλαίπωρη Ιωνία των σφαγών και των πυρκαγιών, πρόσφυγας στο Βύρωνα, ορφανός από πατέρα. Η σχολή καλών Τεχνών δεν τον έκρινε ικανό να φοιτήσει. Ευτυχώς που ο Γ. Τσαρούχης είχε άλλη άποψη και τον βοήθησε να χτίσει μια σπουδαία καριέρα και κυρίως να μας αφήσει την προίκα του, ως μια σημαντική καλλιτεχνική κληρονομιά.
Το οπισθόφυλλο της έκδοσης. Την εποχή που ο καπνός ήταν ελεύθερος, οι ρεκλάμες των τσιγάρων κατέκλυζαν κάθε διαφημιστική επιφάνεια και οι συσκευασίες τους δεν εικόνιζαν κατεστραμμένα πνευμόνια. Τότε που οι κινηματογραφικοί ήρωες είχαν σφηνωμένο ένα αναμμένο τσιγάρο ανάμεσα στα χείλη τους και οι πρωταγωνίστριες ανάμεσα στο δείκτη και τον παράμεσο. |