άRτιος ΦεβρουάRιοS.Scirocco R - Focus RS.(05.03.2010) PDF Print E-mail

Άρτιος Φεβρουάριος δεν υπάρχει. Ακόμα και στα δίσεκτα έτη υπολείπεται κατά μια μέρα ενώ τότε, είναι πάντα …περιττός. Ένα Σάββατο του φετινού Φεβρουάριου, ψάχνουμε αλήθειες ανάμεσα στα ψηφία και τα συναισθήματα.

Υπάρχουν κάποια μοντέλα αυτοκινήτων που έχουν την τάση, τουλάχιστον στον τόπο μας, να «ποδοσφαιροποιούν» τη συμπεριφορά των συμπαθούντων. Οι συζητήσεις έντονες, ο φανατισμός επικρατεί. Σε μια εποχή που ακόμα και οι ποδοσφαιρικοί διαχωρισμοί έχουν χάσει τους προσανατολισμούς τους τόσο με την πολυεθνική σύνθεση των ομάδων (που έβγαλε τις ομάδες έξω από τη λογική της τοπικής εκπροσώπησης ή έστω της γειτονιάς), όσο και με τον επαγγελματισμό (που στέρησε το συναίσθημα για τη φανέλα), είναι περίεργο πως υπάρχουν τόσο θερμοί οπαδοί μοντέλων (αυτοκινήτων). Τι να είναι αυτό άραγε που μετατρέπει έναν άνθρωπο σε αυτοκινητικό οπαδό; Όχι φίλο, που συμπαθεί ή έστω αγαπά κάτι, αλλά οπαδό που περιφρονεί ή σχεδόν μισεί οτιδήποτε άλλο…

Η στενή προτίμηση, για να το εκφράσουμε κομψά, κάποιων για τη σειρά RS της Ford είναι δεδομένη. Ο μαγικός τριψήφιος αριθμός 305, της ιπποδύναμης της τελευταίας έκδοσης δημιούργησε έτι περαιτέρω εντονότερες διαθέσεις. Η από μια μεριά σωστή απόφαση περιορισμένης παραγωγής, φούντωσε ακόμα περισσότερο τη φωτιά του πάθους για τους φανατικούς και οι διθύραμβοι που ακούστηκαν ή γράφτηκαν για τα έντονα πράσινα RS της τρέχουσας γενιάς ήταν το αποκορύφωμα. Έτσι, σε συνδυασμό με τις αναρίθμητες ονειρώξεις που είχαν συμβεί στις Αγγλάρες ειδικούς, αναρριχήθηκε στο ψηλότερο σκαλοπάτι των προσθιοκίνητων προτάσεων.

Όλα αυτά όμως,

φαίνεται, ότι είχαν ημερομηνία λήξης, την οποία δεν φανταζόμασταν μάλιστα. Το Scirocco R με «μόλις» 265 ίππους, και 320 Νm ροπής (ο ίδιος δίλιτρος κινητήρας που φορά το S3), χωρίς φτερούγες και βράγχια είναι πολιτισμένο και δεν λειτουργεί σαν πυροκροτητής για τις απείθαρχες συνειδήσεις.

Αυτά εν πρώτοις, καθώς κανείς δεν πίστευε ότι μπορούσε να καθίσει δίπλα στο RS. Έτσι όλοι είχαν λογικές αντιρρήσεις. Όπως ότι δεν ανήκουν στην ίδια αντίληψη, πως το ένα είναι coupé, το άλλο hatch back, ότι το ένα μπορείς να το αγοράσεις, αλλά το άλλο έχει εμπορικά τελειώσει καθότι η αιωνία Ελλάς εξάντλησε ασμένως το περιορισμένο απόθεμά της και μάλιστα με φιλανθρωπικό πλειστηριασμό.

Πλην όμως είναι δύο τρίπορτα, προσθιοκίνητα με σπορτίφ προσανατολισμούς οχήματα. Γιατί όχι λοιπόν;

Ας τα βάλουμε δίπλα – δίπλα και αφού δούμε τι συμβαίνει, θα εκφραστούμε αναλόγως. Σαν μια παράσταση με μεγάλα περιθώρια αυτοσχεδιασμών. Έτσι το αντιμετωπίσαμε.

Σάββατο πρωί λοιπόν,

έχουμε «βενζινώσει», έχουμε πλύνει και ταξιδεύουμε ήσυχα στην Εθνική, ώστε να διαφυλάξουμε τις αυτονομίες μας και να μην λερώσουμε τα απαστράπτοντα μέταλλα. Σαν περνούν τα πρώτα 100 χιλιόμετρα η πρώτη διαπίστωση έρχεται για το πόσο πιο οικονομικός ήταν ο TSI. Με σταθερή ταχύτητα 120 – 130 χλμ ώρα κινούμενοι στη μεσαία λωρίδα, χωρίς ξεσπάσματα, ήρεμα το Scirocco έκαψε 9 λίτρα τα 100 χλμ., ενώ το Focus με αντίστοιχο ρυθμό, δεν μπόρεσε να κατέβει τα 12,5.

Μαζί με την πρώτη διαπίστωση έρχεται και η πρώτη ένσταση που λέει ότι τούτα, είναι οχήματα που οι χρήστες τους αδιαφορούν για την κατανάλωση. Να είναι έτσι ακόμα; Ίσως.

Καθώς τελείωσε η αδιάφορη Εθνική και μπροστά μας ξετυλίγονται άδειοι, ενδιαφέροντες δρόμοι η στιγμή της ειδικής αλήθειας ήρθε.

Εμπειρία από το Focus είχαμε από περσινό Ιούνιο, καθώς το είχαμε οδηγήσει μαζί με το WRX στην κλασσική κόντρα, τετρακίνητου ενάντια σε προσθιοκίνητο. Αντίθετα οι εμπειρίες μας από το Scirocco ήταν πολύ πιο νωπές αφού μόλις μια εβδομάδα νωρίτερα το είχαμε «γυρίσει» στην πίστα των Μεγάρων. Από τότε, αν και η γνωριμία μας ήταν σύντομη, συνοπτική έδειξε κάτι σημαντικό. Πόσο εύκολα, μπορούσε να οδηγηθεί γρήγορα. Πόσο γρήγορα κέρδιζε την εμπιστοσύνη σου, πόσο άμεσα μπορούσε να βοηθήσει ακόμα και όχι ιδιαίτερης εμπειρίας οδηγούς να κινηθούν αξιοπρεπώς.

Στο βασίλειο των αριθμών

Σε ότι αφορά τις διαστάσεις του είναι λίγο πιο μικρό από το RS. Είναι λοιπόν 154 χιλιοστά πιο κοντό, 103 πιο χαμηλό και μόλις 22 πιο στενό. Πλην όμως, το μεταξόνιο του είναι κοντύτερο μόνον κατά 62 χιλιοστά πράγμα που σημαίνει ότι οι τροχοί του βρίσκονται περισσότερο στα άκρα. Μολοντούτο το μετατρόχιο του R είναι 26 mm στενότερο στον πίσω άξονα και 33 mm στον εμπρόσθιο.

Είναι και σημαντικά ελαφρύτερο, αφού η διαφορά των 114 κιλών, στα 1.344 του Scirocco είναι ένα αξιομνημόνευτο ποσοστό της τάξης του 8,48%. Αν υποτεθεί δε ότι είναι κατάφορτα καυσίμων, το RS θα επιβαρυνθεί με άλλα περίπου 7 κιλά αφού η δεξαμενή του χωρά 7 λίτρα περισσότερα (62 με 55) και ποσοστιαία θα ξεπεράσει το 9%, αποδεικνύοντας την αυστηρότητα των αριθμών. Ακόμα και άδεια όμως, οι 40 επιπλέον ίπποι του RS, δεν του χαρίζουν παρά μια διαφορά 0,26 κιλών ανά ίππο η οποία διατυπωμένη σε ποσοστό, είναι της τάξης του 5%.

Αν προσεγγίσουμε τα νούμερα προσεκτικότερα, θα διαπιστώσουμε ότιο ΤSI αποδίδει 133,5 ίππους στο λίτρο, με συμπίεση 9,81, ενώ ο πεντακύλινδρος του RS, 120,9 και συμπίεση 8,5. Επιπλέον το Focus έχει 207,7 ίππους ανά τόνο ενώ το Scirocco 197,1

Σε αυτό το σημείο και οι δύο μπορούν να επιχειρηματολογήσουν, οι μεν λέγοντας ότι ο TSI είναι τεχνολογικά πιο προηγμένος, οι δε ότι ο 5κύλινδρος δυομισάλιτρος δεν εξαντλεί τα περιθώρία του, παράγοντας άνετη δύναμη.

Οι διαστάσεις των τροχών είναι ίδιες (8,5 χ 19 ίντσες) όπως και των ελαστικών, 235/35 -19, με Dunlop SP SportMaxx για τον «Γερμανό» και Continental ContiSport Contact 3 για τον «Βρετανό». Σημαντική διαφορά όμως στον κύκλο στροφής με 11 μέτρα για το R και 12,2 για το RS.

Περίπου ίδια φιλοσοφία στην ανάρτηση, γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης για το Scirocco, γόνατα McPherson με ψαλίδια σχήματος L για το Focus, μπροστά, με πολλαπλών συνδέσμων πίσω και για τα δύο.

Οι ομοιότητες συνεχίζονται στο κιβώτιο όπου συναντάμε 6άρια μηχανικά αν και είναι διαφορετική τόσο η σχέση του διαφορικού όσο και η κλιμάκωση, (θα επανέλθουμε σε αυτό το θέμα όταν θα κάνουμε λόγο για τις επιδόσεις), και ολοκληρώνονται στα φρένα, με αεριζόμενους μπροστά (345 mm R, 336 mm RS), απλούς δίσκους πίσω (310 mm R, 302mm RS).

Στην εξουσία των αισθήσεων.

Η ευημερία του βασιλείου των αριθμών κάποιες φορές αποδεικνύεται έρμαιο στην εξουσία των αισθήσεων. Τούτη τη στιγμή ας μην το γενικεύσουμε με τις ανθρώπινες ζωές. Θα το περιορίσουμε στα παρ’ ημίν. Στα αυτοκινητικά.

Η περίφημη εξουσία των αισθήσεων, σε ότι να κάνει με τα αυτοκίνητα, ασκείται εκεί, έξω, στην άσφαλτο σε κατηφόρες και ανηφόρες, στα κλειστά και ανοικτά κομμάτια οπουδήποτε μια μηχανή μπορεί να σου χαρίσει συγκίνηση. Με τίτλο «Είμαστε αγνώμονες;» είχαμε σημειώσει στο τεύχος 236 (σ.114) για το RS: «Είναι ενδιαφέρον πόσο φιλικοί μπορούν να γίνουν 300 ίπποι μέσα από τα κυκλώματα της σύγχρονης τεχνολογίας. Γίνονται τόσο φιλικοί που συχνά αναρωτιέσαι αν πράγματι υπάρχουν και με αυτόν τον τρόπο ανεβαίνεις το πρώτο σκαλί της αγνωμοσύνης. Η μήπως δεν είναι έτσι;».

Στις καθ’ ημάς σημειώσεις στο φύλο των μετρήσεων που συνήθως πέρα από τα νούμερα κάνουμε ένα ολιγόλογο σχόλιο, σημειώσαμε: «Πολύ καλό, με άριστο στήσιμο, όμως δεν δίνει την αίσθηση των 300 ίππων.»

Λίγους μήνες αργότερα, ξαναγυρίζουμε, τοποθετούμε την παράμετρο R και ερευνούμε πάλι το θέμα.

Η πρώτη αίσθηση του R από τα Μέγαρα, ως προείπαμε, ήταν θετική κυρίως διότι ότι έκανε, το έκανε εύκολα. Δεν εγκατέλειψε αυτή τη συμπεριφορά στον ανοικτό δρόμο. Είτε σε καλό οδόστρωμα, είτε σε γλιστερό συνεχίζει να σου παρέχει την εντύπωση, ή καλύτερα τη βεβαιότητα ότι δεν έχει καμιά πρόθεση να σε αιφνιδιάσει. Στρίβει όπου και όπως θέλεις, επιβραδύνει ομαλά προβλέψιμα, γλιστρά ελάχιστα (ηλεκτρονικά γαρ) είναι ευθύβολο, δεν ανοίγει τις τροχιές του, είναι γρήγορο.

Στο επίπεδο των αισθήσεων διαφοροποιείται του RS για δύο κυρίως λόγους.

1. Είναι λιγότερο άκαμπτο. Το RS σηκώνει πιο εύκολα, πιο πολύ την ουρά του στα κλειστά κομμάτια και το νοιώθεις. Να υποθέσουμε ότι με ένα σετ πιο «σφικτών» αντιστρεπτικών και το R έρχεται εκεί που το επιθυμείς.

2. Είναι πιο πολιτισμένος ο τρόπος λειτουργίας του κινητήρα του. Οι 5 κύλινδροι του RS παράγουν πιο ανατρεπτικούς ήχους και αν η ψυχούλα σου επηρεάζεται από αυτά, σε τραβάει σε πιο ακραίες συμπεριφορές, ενώ μοιραία δεν αποφεύγεις τα περίεργα βλέμματα.

Επίσης η θέση οδήγησης του RS είναι πιο επιθετική. Είσαι πιο όρθιος, πιο ψηλά, γεγονός που εξυπηρετεί όσους βολεύονται να ελέγχουν καλύτερα τα τελειώματα των φτερών, να βλέπουν καλύτερα που και πόσο μέσα βάζουν τις γωνίες της μουσούδας του οχήματος, να σημαδεύουν τις κορφές. Καθώς λοιπόν ακούς τα σκασίματα του κινητήρα, τις τρελές αναπνοές του, τις υπερπληρώσεις του και απολαμβάνεις, μάλλον παρασύρεσαι και σε ολίγον υπερβολικές εκτιμήσεις σε ότι αφορά τις επιδόσεις.

Αντίθετα το R «κρύβει» τις επιδόσεις του. Πιο αθόρυβο, λιγότερο εντυπωσιακό, πιο διακριτικό αλλά τόσο εύκολο και ευθύβολο.

Αν το εκφράζαμε μουσικά, το RS είναι σαν να ακούς Whatever, Whenever από την Shakira. Όσο στεναχωρημένος ή κουρασμένος και να είσαι θα κουνήσεις τους ώμους σου, θα νοιώσεις τα φλάουτα, την αισιοδοξία των κορφών της Κορδελιέρας. Το R είναι σαν να ακούς Saint-Sans και Danse Macabre. Ξεκινά αργά, διστακτικά, σχεδόν ντροπαλά και χάνεται σε έναν επικό αλλά πάντα διακριτικό ρυθμό όπου ακόμα και εκεί όμως, κυριαρχεί η ισορροπία.

Όσα νοιώσαμε αλλάζοντας αυτοκίνητα και οδηγώντας τα εναλλάξ, μας έβαλαν σε σκέψεις, έτσι αποφασίσαμε να τα μετρήσουμε κάτω από τις ίδιες συνθήκες.

Επιστροφή στη βασιλεία των αριθμών

Την ίδια ώρα λοιπόν, με την ίδια θερμοκρασία, τις ίδιες συνθήκες, το ίδιο πλήρωμα. Πάμε πρώτα τις ρεπρίζ, «σταυρώνοντας» μάλιστα την φορά δοκιμής ώστε να μην επηρεαστεί από τον ισχυρό Γαρμπή που ήταν σχεδόν αντίθετος στην μια φορά του δρόμου και Ω! της εκπλήξεως το R κερδίζει τις 3 από τις 4 αναμετρήσεις ρεπρίζ από 50 στα 120 χλμ/ωρ. Στην 3η θα χρειαστεί 0,33 δεύτερα και 8,91 μέτρα λιγότερα, στην 4η 0,33΄΄και 6,95 μ., ενώ στην 6η 1,37΄΄ και 35,82μ! Την 4η θα τη χάσει για 0,33΄΄ και 6,95 μ. απότοκο προφανώς σχέσεων. Η άλλη παρατήρηση έχει να κάνει ότι το R επηρεάζεται πολύ λιγότερο από τον κόντρα άνεμο, προφανώς αποτέλεσμα καλύτερης σχεδίασης. (Το RS έχει μετωπική επιφάνεια 2,35 τετρ. μέτρα)

Η μεγαλύτερη έκπληξη ήρθε στα 0 – 400 μέτρα. Εκεί που υπολογίζεις το RS κυρίαρχο της κόντρας, έρχεται το R έτσι ήσυχα (μουλωχτά όπως λέει και ο κυρίαρχος λαός) και τα ανατρέπει όλα.

Συγκεκριμένα το Focus είναι ταχύτερο μέχρι τα 0 – 95 χλμ/ωρ. όπου για να τα αγγίξει χρειάζεται 6,11΄΄ και 88,92 μέτρα ενώ τα αντίστοιχα νούμερα για το Scirocco είναι 6,31΄΄ και 91,61. Εκεί όμως τελειώνει το RS. Αμέσως μετά, εντυπωσιακά ξεδιπλώνει τις επιδόσεις το R. Για τα 100 χλμ/ωρ από στάση, θα χρειαστεί 6,72΄΄ και 102,64 μέτρα (6,78΄΄ & 106,84 το Focus) ενώ μέχρι τα 400 μέτρα οι διαφορές θα μεγαλώνουν.

Το R χρειάζεται 14,58΄΄ και βγαίνει (από το 400άρι) με ταχύτητα 165,73 χλμ/ωρ, την ώρα που το RS χρειάζεται 14,75΄΄ με 158,91 χλμ/ωρ, που σημαίνει ότι το Scirocco, καλύπτει τα 400 μέτρα από στάση 1,7 δέκατα του δευτερολέπτου πιο γρήγορα και βγαίνει με 6,91 χλμ/ωρ περισσότερα, παράμετρος που μάλλον υπόσχεται και καλύτερες επιδόσεις στο χιλιόμετρο. Να τεθεί υπ’ όψιν ότι μετρήθηκαν τρεις φορές και τα δύο οχήματα με εξαιρετική επιμονή και μόνον η μυρουδιά των υλικών τριβής και η απειλή να πάρουμε κάποιο ημιαξόνιο ή δισκοπλατώ στη …μασχάλη λογίκεψε τη διαδικασία.

Ψάχνοντας για αιτιολογίες, θα γράφαμε ότι το RS ήταν ένα σαφώς πιο κουρασμένο όχημα, καθώς είχε μια σχεδόν μια δεκάδα χιλιάδες χιλιομέτρων στο οδόμετρο του και όλοι φανταζόμαστε τις κατά συρροή ασέλγειες που έχει υποστεί. Από την άλλη το R είχε μόλις 700 χιλιόμετρα που σημαίνει ότι έχει κάποια περιθώρια να ανοίξει λιγάκι ακόμα. Επίσης τα Conti του RS ήταν σε χειρότερη κατάσταση από τα SpSport του R. Τέλος το Focus είχε μικρότερο φορτίο καυσίμων, αφού στις εχθροπραξίες πέριξ των ορέων η κατανάλωσή του (σε συνδυασμό με τα ήσυχα χιλιόμετρα της εθνικής) έφθασε τα 17,5 ενώ του Scirocco έμεινε κάτω από τα 14 λτ./100χλμ. Εδώ όμως ο TSI θα συλλέξει έναν ακόμα πόντο με την οικολογικότερη συμπεριφορά του, καθώς τα 189 γρ./χλμ. CO2 είναι σημαντικά λιγότερα από τα 225 του πεντακύλινδρου RS .

Δηλαδή τι;

Ουσιαστικό ερώτημα δεν τίθεται, αφού το RS δεν διατίθεται. Αλλά τελικά, αφ’ ενός μεν δεν είναι τόσο ακαταμάχητο όσο νομίζαμε, αφ’ ετέρου δεν είναι και τόσο διαφορετικό. Εκτός αν συνάγει τη διαφορετικότητα του περισσότερο από την εμφάνιση, οπότε μάλλον πανηγυρίζουν οι δυτικές συνοικίες. Εξ΄ άλλου και η Ελληνική Ford στη δυτική του ποταμού όχθη βρίσκεται.

Σε κάθε περίπτωση και σε ότι αφορά την ποιότητα των εσωτερικών το Scirocco έχει σαφή υπεροχή τόσο στην εμφάνιση, όσο και στη λειτουργικότητα. Ακόμα και σε ότι αφορά τη εξωτερική σχεδίαση το Focus προδίδει την ηλικία του, ενώ το R αποτελεί μια αναμφίβολα πιο φρέσκια πρόταση.

Αν πάλι το θέταμε μουσικά, έτσι σε ακραίες κοινωνικές εκφράσεις, το Focus με τη μάσκα δίκην Darth Vader και τα φλούο πράσινά του, είναι να αναχωρεί από το «πολιτιστικό κέντρο» σπινάροντας το ξημέρωμα ενώ στο ηχοσύστημα του θα τα λέει ο Μιχάλης Μενιδιάτης με τα όργανα θα παίζουν με πόνο πολύ:

«μαχαίρι δίκοπο, βαθιά μου μπήξανε και ενώ δεν είχα εγώ πληγή, πληγή μ’ ανοίξανε».

Το Scirocco από την άλλη, είναι να ξεπαρκάρει ήσυχα από το Μέγαρο μουσικής μετά από συναυλία (ανάθεμα κι αν κατάλαβαν κάτι οι επιβάτες του, ήταν όμως must) με κατεύθυνση κάποιο sic εστιατόριο, εκεί που οι συνδαιτυμόνες, κλείνουν δουλείες και μαχαιρώνουν αλλήλους ευγενικά με χαμόγελα φιλοφρόνησης.

Ποιος είπε ότι τα αυτοκίνητα δεν γράφουν ιστορία;

Τα καλά, γράφουν περισσότερη…

 

δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Car & Driver τ.243 Μάρτιος 2010.