sir William Lyons - (Σαββάτο 15 Ιουλίου 2017) |
Από τότε που θεσμοθετήθηκαν οι αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα, το 1956, και για τα επόμενα έτη, η συμμετοχή σε αγώνα ανάβασης ή ταχύτητας με Jaguar ισοδυναμούσε, σχεδόν, με νίκη.
Ιούλιος '62. Δημήτρης «Τυφών» Νομικός με E Type στην ανάβαση Φιλερήμου στο νησί των Ιπποτών. Θα νικήσει με άνεση. Κάτι παρόμοιο συνέβη και στον περίφημο αγώνα των 24 ωρών του Le Mans όπου τα βρετανικά αυτοκίνητα επικράτησαν πέντε φορές από το '51 έως το ΄57. Προφανώς δεν είναι τυχαίο ότι ανέβασαν την διανυθείσα απόσταση από τα 3.611 στα 4.397 χιλιόμετρα. Πέρα από την αγωνιστική ανωτερότητα, όμως, ήταν και το θέμα του πρεστίζ που ενέπνεαν οι Βρετανικές κατασκευές, οι οποίες βέβαια είχαν έναν πατέρα. Ο William Lyons 21 ετών πάνω σε μια H.D. Τον Sir William Lyons που πρωτοείδε το φως της πλάσης τον Σεπτέμβρη του 1901 στο Blackpool του δυτικού Ηνωμένου Βασιλείου. Μιλώντας για φως, η γενέτειρα του W.L., έγινε μια ονομαστή λουτρόπολη, όχι μόνον διότι ήταν η πρώτη πόλη στο νησί με τρεις προβλήτες, αλλά κυρίως, διότι το 1879, έγινε ο πρώτος δήμος στον κόσμο που ηλεκτροδοτήθηκε, φωτίζοντας μεγάλα τμήματα των δημόσιων δρόμων του. Έτσι o μικρός William, παιδί ιδιοκτήτη καταστήματος μουσικών οργάνων βρήκε ένα πιο φωτεινό κόσμο γύρω του. Και φρόντισε σαν μεγάλωσε να τον λαμπρύνει περισσότερο. Ήταν εκείνος που οραματίστηκε και έδωσε πλούτο στο αυτοκινητικό σύμπαν με τις Jaguar. Δικό δημιούργημα ήταν, όπως και δική του έμπνευση το ρητό «Χάρη Ρυθμός και Χώροι» που περιέγραφε για τα αυτοκίνητά του. Μετά τις εγκύκλιες σπουδές, σπούδασε μηχανολογία στο Manchecter και στα 18 του εργαζόταν ως πωλητής στους εμπόρους Brown and Mallalieu που αντιπροσώπευαν τα Sunbeam. Στα 20 του, συναντήθηκε με τον William Walmsley ο οποίος είχε αναλάβει την μετατροπή των στρατιωτικών μοτοσικλετών για πολιτική χρήση τοποθετώντας σάιντ καρ. Ο Lyons θαύμαζε τις κατασκευές του Walmsley αγόρασε μια, γνωρίστηκαν και καθώς η σχέση προχώρησε, οι πατέρες τους εγγυήθηκαν ένα τραπεζικό δάνειο προκειμένου να συστήσουν την εταιρεία τους. Ο ισχύων όμως τότε νόμος στην Μ. Βρετανία υποχρέωνε τους μετόχους των εταιρειών να έχουν συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας τους. Έτσι έπρεπε να περιμένουν μέχρι την ενηλικίωση του, ώστε να ιδρύσουν την εταιρεία Swallow Sidecar, πρώτο επιτυχημένο επιχειρηματικό σταθμό του Lyons. Με την αντίστοιχη περηφάνια ο sir William Lyons μπροστά στην ομορφιά της E type Στο επόμενο στάδιο ήταν ακόμα πιο δημιουργικό. Παρουσίασαν το '31, το πρώτο τους μοντέλο το SS-1 κουπέ, ενώ αργότερα ακούγεται για πρώτη φορά το όνομα Jaguar σε μοντέλο σεντάν, το SS Jaguar 2,5 λίτρων. Για τους ανάγκες του πολέμου, η SS Cars Ltd., μοιραία μεταλλάχτηκε σε επισκευαστική και κατασκευαστική βιομηχανία αεροσκαφών. Μόλις ο κόσμος ειρήνευσε η φίρμα μετονομάστηκε σε Jaguar, παίρνοντας την επωνυμία της από το προπολεμικό μοντέλο, μια και το αρκτικόλεξα SS, μόνο δυσάρεστα γεννούσε στη σκέψη των ανθρώπων. Το ΄48, ο τρίτος William της Jag, ο αρχιμηχανικός William «Bill» Haynes, παρουσίασε τον εξακύλινδρο εν σειρά κινητήρα με cross flow καπάκι, ένα μοτέρ που, εν πολλοίς, θα δημιουργούσε το μύθο του εργοστασίου. Τοποθετήθηκε στις XK 120 – 140 & 150. Τοποθετήθηκε επίσης και στις C type και D type που κυριάρχησαν, όπως προαναφέρθηκε, τη δεκαετία του '50 στο Le Mans. Όταν έφτασε η δεκαετία του '60, και τα περίφημα swinging sixties, λανσαρίστηκε η Ε- Type ένα περήφανο τετράτροχο και όλα έδειχναν ευοίωνα. Ακριβώς στα μέσα της δεκαετίας η κραταιά τότε British Motor Corporation, εξαγόρασε την Pressed Steel Company Ltd, η οποία κατασκεύαζε τα μονοκόκ σασί της Jaguar και κάπου εκεί, κλείνει ο κύκλος που την τύχη της Jaguar όριζε ο sir William Lyons
Άτυχος ήταν και ο W. Walmsley. Αποφάσισε, τη δεκαετία του ΄30 να μην συνεχίσει στην εταιρεία. Εισπράττει κάποια χρήματα, που επενδύει στις σχεδιαστικές του ανησυχίες και αποχωρεί. Αργότερα, μέσα στον πόλεμο θα νιώσει και αυτός, το βάρος της απώλειας του γιου του. Στα 21 του, τον Νοέμβριο του '43, ο Robert Walmsley καταρρίφθηκε με το Hawker Typhoon που πιλοτάριζε, από πυρά αντιεροπορικού flak, πάνω από τη Διέππη. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, ως διευθύνων σύμβουλος της Jaguar, ο Lyons θα μπορούσε να περιγραφεί ως «αυταρχικός» που κράτησε σφικτά τη διοίκηση της εταιρείας. Λέγεται ότι οι συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου ήταν σπάνιες μέχρι τη δεκαετία του 1960. Ήταν υπεύθυνος για το styling κάθε νέου μοντέλου, παρεμβατικός και κυριαρχικός. Μολοντούτο ποτέ δεν έδωσε στην εταιρεία το επώνυμό του, όπως έκαμαν οι κ.κ. Ferrari, Porsche, Lamborghini. |