Bold as Love - Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2016 PDF Print E-mail

Αμερική. Σε αυτό το πελώριο πολιτιστικό χωνευτήρι, που μετρά μόλις δυόμιση αιώνες συντεταγμένης Πολιτείας, είναι ενδιαφέρον πόσο λίγος χρόνος χρειάζεται προκειμένου να γίνει κάτι, μεγαλειώδης επιτυχία. Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι πώς κάτι περιθωριακό, μετατρέπεται σε στοιχείο πρώτης γραμμής.

Κι όλα τα παραπάνω έρχονται καθώς ακούω, βλέπω την διαφήμιση της Ford για την νέα Mustang που κατακλύζει τις τηλεοπτικές συχνότητες. Τίτλος της: Ο δρόμος το περιμένει. Είναι μια κόκκινη GT που περιμένει γουργουρίζοντας τους οκτώ κυλίνδρους της πάνω σε άδειους δρόμους. Ρώμη, Λονδίνο, Παρίσι… Κάτι σαν απόβαση Αμερικάνικη στην Ευρώπη.

Το μόλις 60 δευτερολέπτων διαφημιστικό κλιπ έχει ντυθεί μουσικά, με μια δημιουργία του Jimmy Hendrix: If 6 was 9. Ήταν ένα κομμάτι από το άλμπουμ Axis: Bold as Love που κυκλοφόρησε σχεδόν μισό αιώνα νωρίτερα, τον Δεκέμβρη

του '67. Μας φέρνει στο προσκήνιο τη σύγκρουση ανάμεσα στη συντηρητική Αμερική και το υπό διαμόρφωση χίπικο κίνημα. Παράλληλα χαρακτηρίστηκε και ως ο ύμνος του ατομικισμού. Δυο χρόνια αργότερα προστέθηκε στο άλμπουμ της ταινίας που αποτέλεσε τη «Λυδία λίθο για μια γενιά», το Εasy rider συμπληρώνοντας και ενισχύοντας, την  αντισυμβατικότητα του.

Εκείνη την εποχή θα ήταν αδιανόητο να περάσει σε ρεκλάμα της Ford ένα τέτοιο τραγούδι, ενός αριστερόχειρα μαύρου μουσικού που αμφισβητούσε τα πάντα ανοικτά και τοις πράγμασι. Στις μέρες μας, είναι μια εξαίρετη ιδέα που αφήνει τα φανερά αλλά και τα λιγότερα φανερά μηνύματά της.

Στις μέρες μας, που δεν υπάρχει ούτε ίχνος διαφήμισης καπνού, που το χίπικο κίνημα είναι μια λουλουδάτη, πολύχρωμη ανάμνηση, που μετά τους Hendrix, Joplin, Morisson, Cobain κλπ. η αιωρούμενη κατάρα των 27 συνεχίζει να υφίσταται, με πρόσφατη την απώλεια της Winehouse. Στις μέρες μας, που χρειάστηκαν 30 χρόνια, ώστε το Easy Rider να βρει τη θέση του, στην βιβλιοθήκη του Κογκρέσου. Όπως και τόσα άλλα στοιχεία της Αμερικάνικης ιστορίας, που έχουν πάρει τη θέση τους τόσο καθυστερημένα.


Άλλο ένα στοιχείο
Τη θέση της όμως, κρατάει σταθερά ένα άλλο στοιχείο Αμερικάνικης κουλτούρας. Η Ford Mustang, που ευθύς εξ’ ονόματος, αποκαλύπτει την ταυτότητά της. Όπως και τα αδάμαστα, αχαλίνωτα άλογα που κάλπαζαν σε εκτάσεις ανοικτές, χωρίς περιορισμούς. Με σημαία την ελευθερία. Έτσι ήρθε κι αυτό το αυτοκίνητο του μπλε οβάλ, περισσότερο σαν μια δήλωση παρά σαν τετράτροχο.

Ίσως να μην υπήρχαν πολλοί στα μέσα του '63, όταν πρωτολανσαρίστηκε που να πίστευαν ότι η παραγωγή θα συνεχιζόταν αδιάλειπτα για 53 χρόνια, ότι θα έρχονταν έξι γενιές και ότι

στον 21ο αιώνα το μέλλον της θα φάνταζε ακόμα πιο αισιόδοξο. Ακόμα και το '68, όταν ο Peter Yates, σκηνοθέτησε το Bullitt εκτοξεύοντας ακόμα ψηλότερα το άστρο του Steve McQueen. Σε αυτή την ανεπανάληπτη εμφάνιση, ο «King of cool», ως υπαστυνόμος Frank Bullitt, βοηθά στο χτίσιμο του μύθου της  Mustang, με την μοναδική καταδίωξη στο San Francisco, που ξεκινά από το Fisherman's Wharf, συνεχίζεται στους δρόμους  Hyde και Laguna και ολοκληρώνεται στο Brisbane στα νότια της πόλης.

Εκεί, όπου συντρίβεται η μαύρη Dodge Charger 440 Magnum στην οποία επιβαίνουν οι δύο επίδοξοι εκτελεστές του. Έκτοτε, αυτό το κυνηγητό, αποτέλεσε σημείο αναφοράς στην ιστορία της έβδομης τέχνης, αλλά και της αυτοκινητικής λατρείας.

Η περίφημη κατηγορία των muscle cars ερχόταν με τους θορυβώδεις V8 κινητήρες, με πολλά κυβικά και μια εμφάνιση που παρέπεμπε σε μια οξύμωρη ισορροπία ανάμεσα στην επιτυχία και την αδιαφορία για αυτή. Ερχόταν με μια Mustang. 

Έκτη γενιά λοιπόν
και μια νέα Mustang είναι κοντά μας. Από τι συντελείται αυτή η νέα παρουσία όμως; Ο αλλαγές, ξεκινούν από ένα μεγαλύτερο αμάξωμα του οποίου το μήκος είναι κατά 390 χλστ. μακρύτερο κατά  355 χλστ. χαμηλότερο, ενώ το κατώφλι της πίσω πόρτας χαμήλωσε κατά 698 χλστ.

Στις 4 άκρες του, συναντάμε νέες αναρτήσεις. Μπροστά, ένα νέο περιμετρικό υποπλαίσιο, αναλαμβάνει να αυξήσει την ακαμψία, μειώνοντας παράλληλα το βάρος. Στην πράξη αποτελεί μία ισχυρή βάση για πιο προβλέψιμο έλεγχο της γεωμετρίας των κατευθυντηρίων τροχών. Τα  MacPherson φέρουν νέους διπλούς σφαιρικούς συνδέσμους, επιτρέποντας έτσι τη χρήση μεγαλυτέρων διαστάσεων δίσκων, που χωνεύουν σε επιβλητικές 19άρες ζάντες.

Πίσω, εδράζεται μία νέα, ανεξάρτητη ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων τύπου Integral-Link. Η γεωμετρία, τα ελατήρια, οι αποσβεστήρες και τα σαϊλεντμπλόκς έχουν τροποποιηθεί και ρυθμιστεί ειδικά για μοντέλο υψηλών επιδόσεων. Η Ford κάνει λόγο και για ιδιαίτερες ρυθμίσεις ώστε να ταιριάξει στις συνθήκες των Ευρωπαϊκών δρόμων.

Όσο και να το τονίζει την ένδοξη παράδοση, γίνεται σαφές πως αν δεν παρακολουθούσε την εξέλιξη των τεχνολογιών θα βρισκόταν εκτός αγοράς. Έτσι υιοθετεί ένα μεγάλο αριθμό καινοτόμων τεχνολογιών που προσφέρουν στους οδηγούς αναβαθμισμένες πληροφορίες, έλεγχο και συνδεσιμότητα όταν τα χρειάζονται.

Σε διαδρομές με πολλές στροφές ή σε απαιτητική οδήγηση, ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιεί τους  διακόπτες στην κονσόλα για να ρυθμίζει το μέτρο της υποβοήθησης του τιμονιού, την απόκριση του κινητήρα και τα προγράμματα του ηλεκτρονικού ελέγχου ευστάθειας. Μέσω των επιλογών Selectable Drive Modes διαμορφώνει με αυτόν τον τρόπο την πιο ταιριαστή Mustang για την κάθε περίπτωση.

Στο οπτικό πεδίο του οδηγού δεσπόζει ένας συνδυασμός ανάμεσα στο παραδοσιακό και το σύγχρονο. Τα  στρόγγυλα αρχαϊκά όργανα έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τον μοντέρνο ψηφιακό πίνακα που υπερφορτώνει τον χειριστή με κάθε είδους πληροφορία, από την θερμοκρασία του λιπαντικού, έως την αυτονομία ή την κατανάλωση.

Το αυτό με τους διακόπτες που ορίζουν όλες τις παραμετροποιήσεις που προαναφέραμε. Όπως και νάχει όμως, αυτή σύνθεση του μοντέρνου με το περασμένο, συγκινεί και δημιουργεί το δικό της στυλ.

Αυτή η Mustang επίσης, θα διατίθεται με το σύστημα SYNC 2. Την επινόηση για ενημέρωση - ψυχαγωγία της Ford, που περιλαμβάνει έγχρωμη οθόνη αφής υψηλής ανάλυσης 8 ιντσών και προηγμένο φωνητικό έλεγχο για ευκολότερη πρόσβαση στο ηχοσύστημα, στον έλεγχο κλιματισμού, στο σύστημα πλοήγησης,  και στα συμβατά κινητά τηλέφωνα.

Παράλληλα προσφέρει οθόνη με λεπτομερή απεικόνιση των διασταυρώσεων, ανάγνωση ονομάτων δρόμων, τρισδιάστατη απεικόνιση κόμβων αυτοκινητοδρόμων και τον οδηγό MICHELIN. Οι οδηγοί, μπορούν να εισάγουν προορισμούς με φωνητική εντολή και να ζητάνε αναπαραγωγή των αγαπημένων του μουσικών κομματιών. Τεστάροντας το σύστημα, φαντάζομαι θα ζητήσουν τι άλλο;  «If 6 was 9». Μπορεί και το «όσο αξίζεις εσύ»...

Πάμε στην καρδιά
Μπορεί στην Αμερική η αστερόεσσα να κυματίζει παντού, προκειμένου να ενώνει το ετερόκλητο μωσαϊκό εθνοτήτων που απαρτίζει το έθνος, μα ο V8 αποτελεί μια καθαρόαιμη και συμπαγή Αμερικάνικη ιδέα. Ένα σήμα κατατεθέν. Αυτός ο V8 λοιπόν, λανσάρει μια νέα γενιά με αρκετές  αναβαθμίσεις.

Αναλυτικότερα: Ανανεωμένους εκκεντροφόρους εισαγωγής και εξαγωγής,  μεγαλύτερες βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής με σκληρότερα ελατήρια. Νέα χύτευση κυλινδροκεφαλής με βελτιωμένους αυλούς εισαγωγής που προσφέρουν πιο ευθεία διαδρομή προς τις βαλβίδες για μειωμένες ροϊκές απώλειες και μετατροπές στο θάλαμο καύσης για να δεχθούν αρμονικά τις μεγαλύτερες βαλβίδες.

Ε

λαφρύτερες και πιο ανθεκτικές μπιέλες για καλύτερη ανταπόκριση στις υψηλές στροφές. Ανασχεδιασμένες κεφαλές εμβόλων με βαθύτερες υποδοχές ώστε να μην έρχονται σε επαφή με τις νέες μεγαλύτερες βαλβίδες. Βέλτιστη ζυγοστάθμιση του σφυρήλατου στροφάλου, για να ανταπεξέρχεται άριστα στις υψηλές στροφές.

Η νέα πολλαπλή εισαγωγής περιλαμβάνει βαλβίδες ελέγχου ροής που σφραγίζουν μερικώς τους αυλούς στις χαμηλότερες στροφές του κινητήρα. Αυτό αυξάνει την πίεση και το στροβιλισμό για βελτιωμένη ανάμιξη αέρα-καυσίμου, με αποτέλεσμα μικρότερη κατανάλωση και μειωμένοι ρύποι.


Τέλος ο μεταβλητός χρονισμός του εκκεντροφόρου εισαγωγής έχει μεγαλύτερο εύρος ρυθμίσεων χάρη στους νέους ενεργοποιητές κεντρικής θέσης (mid-lock phasers). Έτσι επιτυγχάνεται βελτιστοποιημένος έλεγχος του χρονισμού των βαλβίδων σε μεγαλύτερο εύρος στροφών και φορτίων για βελτιωμένη οικονομία καυσίμου και εκπομπών ρύπων.

Γουργουρίζοντας και Βρυχώμενη
Εντάξει με την τεχνολογία, τα φανταχτερά που προσφέρει η ψηφιακή πραγματικότητα, τις επινοήσεις των μηχανολόγων, το κυνήγι της εξέλιξης. Στο δρόμο τι κάνει; Οι 421 παραγόμενοι ίπποι είναι ένα εντυπωσιακό νούμερο. Γίνεται πιο ζηλευτό διότι παράγεται από πέντε λίτρα και είναι ισχύς ατμοσφαιρική. Ισχύς βάσης. Με κάτι παραπάνω από μισή χιλιάδα Νm ροπής, τούτο το μοτέρ έχει ανάσες.

Το όχι θετικό της υπόθεσης είναι ότι φοριέται σε ένα μεγάλο, βαρύ αμάξωμα. Τα 1.720 κιλά της μάζας, συν καύσιμα και δυο νομά θα αγγίξει τους δυο τόνους, και γίνεται πια αληθινή αμερικανιά. Μεγάλο, βαρύ, ισχυρό. Size matters που λένε. Χωρίς να θέλω να φανώ ιερόσυλος, η ισχύς του δεν σε εντυπωσιάζει. Δεν σε τρομάζει. Έρχεται ήσυχα, γραμμικά. Βέβαια όταν τραβήξεις έξω τα ηλεκτρονικά, και επιχειρήσεις επιτάχυνση πάνω στους Ελληνικούς δρόμους, σπινάρουν σχεδόν όλες οι αλλαγές και η ουρά θυμίζει πατημένη οχιά που ψυχορραγεί.

Κι εκεί που πηγαίνεις και θαρρείς ότι οδηγείς αργά και νομίζεις ότι νιώθεις μια λεπτή ασάφεια στους μπροστινούς τροχούς, ρίχνεις μια ματιά στο ταχύμετρο και βλέπεις νούμερα σύλληψης και αυτόφωρου. Κρύβει ταχύτητες για αυτό θέλει και προσοχές. Το πως επιβραδύνει αυτό το μεγάλο, βαρύ, ισχυρό αυτοκίνητο είναι εκπληκτικό. Σχεδόν πάντα θα φρενάρεις περισσότερο, απ ότι χρειάζεται. Δεν μπορείς να καταλάβεις αμέσως, πόσο καλά φρένα έχει. Στη διαδικασία των μετρήσεων δεν έδειξε κάτι εντυπωσιακό, έδωσε βέβαια ένα πολύ καλό νούμερο (λιγότερο από 30 μέτρα από τα 90 χλμ/ώρα), αλλά είναι η αίσθηση της επιβράδυνσης που προσφέρει μια μεγάλη ασφάλεια.

Που θα ταιριάξει οδηγός και αυτοκίνητο καλύτερα; Εντάξει οι ανοιχτοί δρόμοι, τα αχανή τοπία, το Αμερικάνικο όνειρο, εντάξει και με το ευρωπαϊκό εσάνς που διακατέχει τούτη την έκδοση. Μα η πατρίδα έχει μερικά ιδανικά σημεία για βρεθείς και να χαρείς. Ανηφορικά, διότι πρέπει να βγάλει την ισχύ, να ξεδιπλώσει την ροπή, με φαρδύ δρόμο, αλλά και με ακολουθίες στροφών ώστε αν ο χειριστής έχει τα εχέγγυα να το πλασάρει από την μια στην άλλη και με καλή άσφαλτο, ώστε στα πολύ κλειστά κομμάτια να είναι καλοδεχούμενη η μυρουδιά από τα καιόμενα, οπίσθια θηριώδη Pirelli P zero.

Θα είναι και αυτή η ουράνια μελωδία από τον V8 που άλλοτε θα αντιλαλεί στα σκληρά βράχια, και άλλοτε θα πνίγεται στα πυκνά κωνοφόρα, συνοδεύοντας την εικόνα του μεγάλου κυρτού καπό που διεμβολίζει την άσφαλτο.

Κι όταν θα φτάσει στην κορφή, με το χειριστή ζεστό και ενθουσιασμένο, το εργοστάσιο μπροστά από τα πόδια σου θα μείνει σε λειτουργία για να ακούς το γουργουρητό από μια μηχανή-σύμβολο.

Για κλείσουμε με κάτι λογιστικό, ας πούμε ότι στο θέμα της κατανάλωσης, με μια λογική χρήση στον μεικτό κύκλο κυμάνθηκε στα 18λ./100 χλμ. Η λογική και το άτι βέβαια δυσκολεύονται να ταιριάξουν.

Μικρά απόδειξη περί τούτου, η τιμή της κατανάλωσης κατά τη διάρκεια των μετρήσεων: 38,4! Αλλά αυτός που συμβιώνει με μια πεντάλιτρη Mustang και θα σκέφτεται τέτοια θέματα, δεν θα είναι ιδανικός κάτοχος.

Εννιά εκατομμύρια
Mustang έχουν πουληθεί από το ‘63, εννιά εκατομμύρια τυχεροί άνθρωποι που οδήγησαν, χάρηκαν, ερωτεύτηκαν, ενίοτε και τρόμαξαν ή λυπήθηκαν μέσα σε μια τέτοια Ford.

Με λιγότερα από 50.000 ευρώ είναι το πιο προσιτό, μυώδες αυτοκίνητο, η περισσότερο πιθανή περίπτωση να ονειρεύεσαι ότι μπορείς να ακουμπήσεις. Μας το λέει ο Hendrix στο «αν το 6 ήταν 9» πως:

«ακόμα κι αν ο ήλιος αρνηθεί να ανατείλει, δεν με νοιάζει, αν τα βουνά βυθιστούν στην θάλασσα, άστο να συμβεί. Είμαι εντάξει, διότι έχω το δικό μου κόσμο να πορευτώ, δεν πρόκειται να σε αντιγράψω.»

Κάπως έτσι κινείται και η πεντάλιτρη Mustang. Στο δικό της σύμπαν, στο δικό της κόσμο, χωρίς να αντιγράφει, δίχως να νοιάζεται. Όπως θα θέλαμε να ήμαστε κι εμείς...