Τέσσερα ιστορικά καταστήματα – Σαββάτο 21 Νοεμβρίου 2015 - Σ. Ζαλμάς Ε.Π.Ε. PDF Print E-mail
Article Index
Τέσσερα ιστορικά καταστήματα – Σαββάτο 21 Νοεμβρίου 2015
Σ. Ζαλμάς Ε.Π.Ε.
Ιαβέρης Ε.Π.Ε.
Γ. Μοσχούς Ε.Π.Ε.
Αυτοκίνησις Α.Ε.
All Pages

Σταύρος Ζαλμάς Ε.Π.Ε. (Καλλιρρόης 30)

Ο Σταύρος άφησε την επαγγελματική του κατεύθυνση, προκειμένου να αξιοποιήσει το όνομα που είχε φτιάξει στους αγώνες. Στο τέλος του '66, στα σαράντα του, ενώ είναι ήδη αναγνωρισμένος πρωταθλητής, ανοίγει το πρώτο του κατάστημα πώλησης αυτοκινήτων στο νούμερο 30 της οδού Καλλιρρόης. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας εγκαταλείπει οριστικά την χρυσοχοΐα την οποία διακονούσε 15 χρόνια για να  αφιερωθεί αποκλειστικά στην εμπορία αυτοκινήτων.

Το ’67 λοιπόν, είναι ήδη ντήλερ των αδελφών Δούκα που εισάγουν κατ' αποκλειστικότητα τα προϊόντα της British Motor Corporation και έχουν την αντιπροσωπεία τους στο νο 116 της Λεωφ. Συγγρού. Οδηγεί ακόμα Cooper και υπερασπίζεται του τίτλους του, σε ένα περιβάλλον όπου έχει ανατείλει το άτρο πολύ πιο ισχυρών οχημάτων σε κάθε είδος αγώνα.

Χωμένος βαθιά στο σπορ εκείνη την εποχή, δεν άργησε το μαγαζί του να γίνει ο πυρήνας του υπό διοργάνωση Συνδέσμου Οδηγού Αγώνων. Για να τοποθετήσουμε χρονικά το θέμα οφείλουμε να θυμηθούμε ότι στην ουσία ήταν ένα συνδικαλιστικό όργανο που γεννήθηκε μέσα στη δικτατορία  απέναντι σε ένα πολύ συντηρητικό σχήμα όπως η Λέσχη. Δεν εννοώ ότι οι συνδεσμίτες έκαναν αντίσταση, αλλά η ίδρυση του Σ.Ο.Α. ήταν η πρώτη φωνή, απέναντι και συχνά ενάντια στην απόλυτη εξουσία της Ε.Λ.Π.Α.

Μάιος 1968. Λίγο πριν το ΙΣΤ' Δ.Ρ.Α. Ανάμεσα σε ένα Vanden plas και ένα Mini, o Rauno Αaltonen, πρωταθλητής Ευρώπης και ο Σταύρος πρωταθλητής Ελλάδας μέσα στο κατάστημα της Καλλιρρόης. Στο φόντο η ροζέτα της B.M.C. και η τροπαιοθήκη του Έλληνα πρωταθλητή.


Δεινό στοιχείο που αποκαλύπτει το πνεύμα της συγκεκριμένης εποχής, μα και δείγμα των μελλούμενων, είναι η συνέντευξη που δόθηκε από τέσσερα μέλη του Συνδέσμου σε δημοσιογράφο τον Δεκέμβρη του ’68, μετά από την πρώτη όχι και τόσο καθαρή χρονιά στην ιστορία του σπορ. Όταν είπαν ότι είπαν, υποτίθεται ότι έκλεισε το μαγνητόφωνο και μίλησαν πλέον ανοικτά. Μόνο που το μαγνητόφωνο δεν είχε κλείσει και ότι κατεγράφη πήγε στον Αλ. Δαρδούφα.

Γενάρης του '69. Τότε που κυοφορείται ο Σ.Ο.Α. στο κατάστημα της Καλλιρόης. Όρθιοι από αριστερά, ο Γιώργος Ραπτόπουλος, ο Νίκος Καπετανάκης, ο Σωτήρης «Είπωρχ» Σοφιανόπουλος, ο Σπύρος Τσινιβίδης. Καθιστοί, ο Γιάννης «Μαύρος» Μεϊμαρίδης, ο δημοσιογράφος Κώστας Κέκκης και ο Σταύρος Ζαλμάς. Προς άρση κάθε παρεξήγησης, ο Κέκκης Δεν ήταν εκείνος που έκαμε την επίμαχη συνέντευξη.

Μέσα σε αυτές τις συνθήκες σφυρηλατήθηκε ο σύνδεσμος στα πρώτα του βήματα, στο κατάστημα του Σταύρου. Εκεί έγιναν οι πρώτες αρχαιρεσίες, εκεί εξελέγη και το πρώτο Δ.Σ. του, τον Μάιο του '69. Πρόεδρος ο Νίκος Καπετανάκης, γ.γ. ο Κων/νος «Νίνο» Σαμαρόπουλος, ταμίας ο Στ. Ζαλμάς, αναπλ. προέδρου ο Γιάννης «Μαύρος» Μεϊμαρίδης, μέλος ο Γιώργος Ραπτόπουλος. Όλοι τους προσωπικότητες, νικητές αγώνων, ή πρωταθλητές. Κανείς από αυτούς δεν είναι πια εν ζωή.

Από το ίδιο κατάστημα πέρασαν κατά καιρούς οι περισσότεροι αγωνιζόμενοι της εποχής σε μια περίοδο όπου οι ρυθμοί ζωής και εργασίας ήταν διαφορετικοί. Πέρασε και ο Rauno Aaltonen, καθώς και αρκετοί επαγγελματίες του χώρου σε μια αγορά που ήταν πιο ισόρροπη.

Καλλιρρόης 30 στα μέσα της δεκαετίας του '70.

Δίπλα του ακριβώς υπήρχε το κατάστημα του  ευγενέστατου Απόστολου Μιχαήλ που τοποθετούσε μαγνητόφωνα και συναγερμούς σε αυτοκίνητα και στην άλλη γωνία το φανοποιείο των αδελφών Κόμη, εξαίρετων φανοποιών και βαφέων. Για ένα διάστημα τεσσάρων περίπου ετών από το '70 έως το '73, στον πρώτο όροφο της διπλανής πολυκατοικίας, με είσοδο από την οδό Νέζερ, στέγασαν τα όνειρά τους και εργάστηκαν οι άνθρωποι που ίδρυσαν το περιοδικό «4τροχοί», όπως το ζεύγος Καβαθά, ο Τάκης Πιρπιρής, ο Α. Κόλλιας, ο Α. Σταθάκης,  ο Ρ. Μορώνης, o Δ. Κληρονόμος.

Ο Σταύρος κράτησε εκεί μέχρι το θέρος του '80. Τέσσερα χρόνια νωρίτερα είχε  βγει στη Συγγρού. Θα μείνει στο χώρο κάτι παραπάνω από τριάντα χρόνια. Θα φύγει από τη ζωή εργαζόμενος τον Νοέμβριο του '99, θύμα και αυτός ενός ευρύτερου χυδαίου αμοραλισμού. Στις μέρες μας το κατάστημα υπάρχει ακόμα, η αρίθμηση έχει αλλάξει, είναι πια το νο 16 και στεγάζει επιχείρηση μοτοσυκλετών.